Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-11, 03:16
Medlem
Vi har alla haft olika chefer i karriären, vilka är dom värsta?

Jag började ny anställning för något halvår sedan, chefen runt 50 år, har aldrig varit chef tidigare, bara projektledare i massa år han skryter med att han presterat på topp.

I varje fall, chefen är jävligt störig, det första han börjar säga till mig innan jag började och upprepat vid flera ggr är att han vill gärna inte uppfattas som chef av andra, ursäkta vad tänkte jag, du vill inte uppfattas som chef men ändå ska du vara chef och ha den lönen som följer med.

Hängde inte med där, lät som han ville åka räkmacka och slippa personalansvaret.

Vi hade team möte där man gick igenom tidigare års medarbetarundersökning, två områden fick låg procent, ett av dom är otydlighet kring sin roll och vad sitt ansvar är.

Jag lyfte denna fråga när jag började men chefen vill inte ge en tydlig ansvarsbeskrivning till mig, han flummar vidare om att det kommer utveckla sig med tiden vilken roll jag har och det tar tid komma in i det hela, tar ett helt år, ursäkta ett år?

Man har varit med om en del dåliga chefer men denna tar rekord, alla i gruppen har otydliga roller så alla överlappar varandra då det saknas ledning.

På teammötet där man gick igenom medarbetarundersökningen så var det en punkt chefen och HR ville vi skulle sammanfatta, vi skulle sammanfatta vad våra ansvarroller är och vad dessa områden är och sen redovisa detta vid senare team building möte.

Vad är detta för flum? man pratar om att dom anställda ska självuppfyllas av HR och chefer fick jag höra, dvs vi ska styra vilka ansvar vi har, helt crazy!

Nån som varit med om detta?
Citera
2024-03-11, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Vi har alla haft olika chefer i karriären, vilka är dom värsta?

Jag började ny anställning för något halvår sedan, chefen runt 50 år, har aldrig varit chef tidigare, bara projektledare i massa år han skryter med att han presterat på topp.

I varje fall, chefen är jävligt störig, det första han börjar säga till mig innan jag började och upprepat vid flera ggr är att han vill gärna inte uppfattas som chef av andra, ursäkta vad tänkte jag, du vill inte uppfattas som chef men ändå ska du vara chef och ha den lönen som följer med.

Hängde inte med där, lät som han ville åka räkmacka och slippa personalansvaret.

Vi hade team möte där man gick igenom tidigare års medarbetarundersökning, två områden fick låg procent, ett av dom är otydlighet kring sin roll och vad sitt ansvar är.

Jag lyfte denna fråga när jag började men chefen vill inte ge en tydlig ansvarsbeskrivning till mig, han flummar vidare om att det kommer utveckla sig med tiden vilken roll jag har och det tar tid komma in i det hela, tar ett helt år, ursäkta ett år?

Man har varit med om en del dåliga chefer men denna tar rekord, alla i gruppen har otydliga roller så alla överlappar varandra då det saknas ledning.

På teammötet där man gick igenom medarbetarundersökningen så var det en punkt chefen och HR ville vi skulle sammanfatta, vi skulle sammanfatta vad våra ansvarroller är och vad dessa områden är och sen redovisa detta vid senare team building möte.

Vad är detta för flum? man pratar om att dom anställda ska självuppfyllas av HR och chefer fick jag höra, dvs vi ska styra vilka ansvar vi har, helt crazy!

Nån som varit med om detta?

Mitt enda tips är skit i den arbetsplatsen. Säg upp dig så fort som möjligt. Finns mängder med sådana usla chefer som vill torka sig i arslet med tusenlappar och ta äran av andras hårda arbete. Och dessa chefer finns för att folk jobbar för dem. Förövrigt låter din chef som han är narcissist och dem skall du lägga benen på ryggen och springa ifrån!

Sådana här om än lågintensiva problem nöter ner dig över tid. Så du kommer med all säkerhet tacka dig själv då du kommit därifrån. Har sett många fler usla chefer än bra då jag jobbat , så man får antingen se till att bli oberoende av arbetsmarknaden via börsen eller byta tills man hittar en chef som är ansvarstagande och värnar om sin personal.

Sedan glöm allt vad lojalitet heter då det är så gott som obefintligt i dagens läge. Nu säger jag inte att man skall bryta mot ett anställningsavtal eller liknande , men finner du en medioker arbetsplats byter du om inte bättring sker inom ett halvår. De flesta arbetsgivare är riktiga fittor som bara utnyttjar allt och alla dem kommer över och lyckas lura.

Lycka till nu! Du fixar detta!
Senast redigerad av volvo230 2024-03-11 kl. 06:34.
Citera
2024-03-11, 10:51
Medlem
Grattis, du har en passivt destruktiv chef! Den mest skadliga sorten.

Många tror att det är aktivt destruktiva chefer som gör mest skada, chefer som brusar upp, får vredesutbrott, bestraffar. Men passivt destruktiva chefer kan verkligen förgöra en arbetsplats totalt. Jämfört med en aktivt destruktiv chef, där man ofta har väldigt konkreta exempel att peka på som inte fungerar, så är det mycket svårare med en passivt destruktiv chef. Dom är duktiga på att "glida under radarn".

Passivt destruktiva chefer är undvikande, kännetecknas av otydlighet särskilt otydlighet gällande roller och ansvar. Smiter från arbetsuppgifter, sopar grejer under mattan och låtsas som att det regnar. Ingen styrning. Ofta konflikträdda, vill inte agera och ta ansvar för saker och ting, duktiga på att delegera sina chefsuppgifter till diverse olika medarbetare (särskilt dom svåra, krävande och känsliga arbetsuppgifterna), vilket gör att kollegor blir outtalade mini-chefer åt varandra. Resultatet blir röriga, oroliga arbetsplatser där alla drar åt olika håll, där allas uppdrag blir otydliga, där det inte finns en tydlig ansvarsfördelning, kollegor blir irriterade på varandra för att inget fungerar (när dom egentligen borde gå samman och bli irriterade på chefen, men eftersom det här sker långsamt över tid så är det lätt hänt att kollegor hinner börja bråka med varandra istället för att se huvudproblemet: ledarskapet).
Brukar oftast sluta med att folk blir less och börjar säga upp sig, vilket ställer till det ännu mer för dom som är kvar.

Passivt destruktiva chefer hinner ofta göra väldigt stor skada på en arbetsplats eftersom det hinner gå lång tid innan deras inkompetens får konsekvenser eller kommer upp till ytan ordentligt för övrig ledning.

Byt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in