2024-03-12, 17:24
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Du finner sikkert opplysninger om eventuelle gule kort fra forrige helg hos FIS.
Jag hittar inga uppgifter om några gula från femmilen. Ej förvånad, den mest tydliga disken för säsongen(Stavås TdS) blev ju inte ens något.

Edit: För övrigt oväsentligt vilket datum Ribom drog på sig det gula. Poängen är att hon icke tjänade någonting på omvägen, det gjorde däremot alla norskarna i Kollen.
Senast redigerad av Giggsy 2024-03-12 kl. 17:39.
Citera
2024-03-12, 17:26
Medlem
Jag kan inte heller riktigt acceptera den hårda domen mot Ribom.

Hon kör rakt fram, och det finns inga spår. De spår som börjar när incidenten sker är inte heller "paxade" för någon. Inte heller har Diggins nått spåret. Byström pratade om att reglerna säger att "bägge har ansvar". Lite oklart hur sådant delat ansvar kan yttra sig, men man kan ju fundera över hur Diggins ansvar demonstrerades här? Hon tog iaf inte ansvar med att bromsa upp. Det hade varit ett utmärkt ansvarstagande som den som uppenbart var tvåa på bollen.

Detta är reflektioner, jag kan inte reglerna rakt av. Är det så att detta är fullkomligt rätt dömt givet reglerna så accepterar jag det. Med tillägget att det då är reglerna som är efterblivna, och inte den här bedömningen i sig.
Citera
2024-03-12, 17:28
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedeen
Någon som kan förklara vad som kan ha rört sig i Svahns huvud när hon inte valde samma kvalgrupp som Diggins tidigare under tävlingen? Snacka om ren idioti. Då hade hon ju fått ut Diggins mycket tidigare.
Totalen kanske inte ligger i Svahns tankar just nu?
Själv känner jag, sprintcup i all ära, men det är ju totalen som verkligen betyder något i det stora.
Till varje pris som det heter, du tar detta Svahn! Bara du agerar taktiskt korrekt just nu. (Och hjälp av lagkamrater hade inte suttit fel-om nu Svahn är populär i det inhemska lägret det vet man ju inte(?)
Sånt her og de nærmere 30 andre innlegg av samme kaliber fra den samme i denne tråd, gjorde jo at kvaliteten ble så lav at den ble uinterressant å delta i. Ble jo presis like spammet av lavkvalitets-svada som event-trådene i skiskyting har vært ( ja, bortsett fra den herlige fri-uken vi fikk da )

Men nå er det altså på igjen her, med samme meninger, setnings-oppbygninger, tegnsetninger og alt det vi kjenner igjen, bare med den skilnad at i langrenn er forståelsen for sporten ennu et snäpp dårligere.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2024-03-12 kl. 17:42.
Citera
2024-03-12, 17:34
Medlem
Kläbo totalt överlägsen och 81 värlscupsegrar.
Så jävla bra den mannen är🥵
Citera
2024-03-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Flera arrangörsmissar alltså.

Det har tyvärr blivit några sådana från norskt håll på slutet, det får man lov att tillstå utan att det ska ses som ett massivt angrepp mot Norge i stort. Det som hände Sonjaa Schmidt i kollen var inte heller bra gjort.
Citera
2024-03-12, 17:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Som jeg har gitt uttrykk for er eleganten Ribom en av mine fremste favoritter, og har vel ikke helt lett for å være objektiv. Men har sett det et par ganger nå, og uansett hvordan jeg tolker det, klarer jeg ikke å se at Emmas bakski er foran skituppene til Diggins når hun skrår inn på henne.
Uansett er det ikke bare negativt at hun fikk det andre gule kortet nå, så at hun slipper det spøkelset i Falun også.

Men hvordan så du det Alki ? Det er jeg virkelig spent på å høre.

Svårbedömt. De kommer från ett avsnitt i banan där det inte är några spår och så skall de åka in i spår och då är Ribom före Diggins (möjligt om än inte med en skidlängd). Har varit något annat om Diggins redan låg i ett spår och så kom Ribom från sidan och klampar in på Diggins skidor. Så jag bedömer det mer som en race incident än en obstruction. Skall det delas ut något så tycker jag att det skall vara en muntlig varning och inte ett gult kort.

Sedan finns det andra aspekter av detta också.
Citera
2024-03-12, 17:38
Medlem
Citat:
Svårbedömt. De kommer från ett avsnitt i banan där det inte är några spår och så skall de åka in i spår och då är Ribom före Diggins (möjligt om än inte med en skidlängd). Har varit något annat om Diggins redan låg i ett spår och så kom Ribom från sidan och klampar in på Diggins skidor. Så jag bedömer det mer som en race incident än en obstruction. Skall det delas ut något så tycker jag att det skall vara en muntlig varning och inte ett gult kort.

Detta.
Citera
2024-03-12, 17:39
Medlem
-AIR-s avatar
Grattis till Linn Svahn för sprintcupen, nästa år tar hon totalen
Citera
2024-03-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Toppluvan av för Stavås Skistad idag. Den avslutningsraketen vet jag inte om någon har något svar på inom damsprinten i nuläget, oavsett om man kört femmil eller gått på spa i helgen som var.
Skräddarsydd bana för henne såklart med andra tredjedelen slipstreaming och återhämtning. Inte ens en Jonna i kanonslag skulle ha tillräckligt mycket att jobba med för att trötta ut norskan i heaten här.
Men nu är det två vilodagar till och inga ursäkter för att inte ta revansch på hemmaplan i Falun.
Faluns bana är om möjligt ännu värre när det gäller slipstream och långt upplopp. Men det finns ju även några rejäla backar i Falun.
Citera
2024-03-12, 17:46
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Faluns bana är om möjligt ännu värre när det gäller slipstream och långt upplopp. Men det finns ju även några rejäla backar i Falun.
Ja, men jag tror helt ärligt att folk underskattar betydelsen av att ha ett tufft tävlingslopp på 50km i kroppen från bara ett par dagar tidigare.
Citera
2024-03-12, 17:48
Medlem
Citat:

Det är ju liksom det här som är problemet, hela den här incidenten hade ju kunnat undvikas om Diggins bara hade släppt av något och låtit Emma gå in först då hon trots allt låg före. Upplever dock Diggins som en åkare som saknar "Race-IQ", där många åkare hade sett den här möjliga incidenten och släppt av i tid och då det inte ens hade blivit en snackis i efterhand eftersom situationen inte ens hade existerat så bombar Diggins på i full fart som om det vore ett upplopp och det gäller medaljer. Andra åkare som också ofta hamnar i en massa onödiga situationer är ju annars Frida, Johanna, Wengsystrarna och då främst Lotta för att nämna några.

En annan aspekt jag vill hävda är av vikt är banans karaktär också. Man åker på en trång stadsbana istället för på en "traditionell" bana som har mycket mer utrymme. Tycker att det bör vägas in också. Sen har vi ju principen "hellre fria än fälla" om man är osäker men FIS tycks ju bombsäkra i sin bedömning här.
Citera
2024-03-12, 17:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Jag hittar inga uppgifter om några gula från femmilen. Ej förvånad, den mest tydliga disken för säsongen(Stavås TdS) blev ju inte ens något.

Edit: För övrigt oväsentligt vilket datum Ribom drog på sig det gula. Poängen är att hon icke tjänade någonting på omvägen, det gjorde däremot alla norskarna i Kollen.

Lapulus fick en muntlig varning för obstruktion i Holmenkollen, det är det närmaste man kommer dagens gula kort till Ribom. Sedan var det ett antal muntliga varningar för åkt utanför banmarkeringen, en muntlig varning till Parisse för brott mot den klassiska tekniken samt en penningabot till svenska landslaget för felaktig coachning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in