• 2
  • 3
2024-03-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallbuilder
Tack, det förstår jag. Jag var ute efter input kring hur den aktuella taktiken skulle uppfattas av bankerna, dvs. fiskar efter att någon från insidan kan belysa lite mer hur de uppfattar attraktiva* kunder som agerar på det föreslagna sättet.

* Inga betalningsanmärkningar, lån på +4 MSEK, god privatekonomi, stort pensionssparande och privat sparande på ett par hundratusen etc.
Egentligen ingen större anledning att beställa amorteringsunderlag flera veckor innan. Avvakta tills du får ditt erbjudande, är du inte nöjd får du diskutera med banken, är du fortfarande inte nöjd, beställ underlag. Du kan redan innan reka på marknaden och höra med andra banker.

Är det kort tid kvar till villkorsändring är det inga problem, lägg det rörligt så kan den nya banken ta över det så fort den hinner, kostar inget att lösa ett rörligt lån.
Citera
2024-04-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Om rabatten ändras, vilket den eventuellt kan göra en gång om året på ett rörligt lån, får du en blänkare. Du bör få ett erbjudande från din bank inför att rabatten förfaller en gång om året?

Så länge avtalad rabatt fortfarande gäller finns det ingen anledning att skicka ut information om listprisändringar i tid och otid? Det tapetseras som sagt överallt redan...

Hos både Nordea och SEB försvann min rabatt utan att de meddelade mig.

Citat:
Vad har utskick om bankens listprisändringar med konkurrensen på bolånemarknaden att göra?

Nu känns det antingen som att du trollar eller att du har ett väldigt dåligt valt användarnamn. Storbankernas räntenetto på bolån har i hög grad bidragit till deras rekordvinster senaste kvartalen. Att bankerna kan tjäna så pass mycket på extremt säkra affärer beror bara på att folk är ointresserade av sin privatekonomi och tänker att bolån är något man löser när man köper en bostad, sedan tuffar det på av sig själv via autogirot. Bankerna lever gott på att släpa efter med sänkningarna. Att det jag skriver stämmer bevisas t ex utifrån vad som hände när bankerna tvingades börja publicera snitträntan.

Citat:
På tal om konkurrens, så har bankernas bolånemarginaler gått ner ganska kraftigt senaste åren.

Om du menar i jämförelse med nollränteperioden så ja, det är inte så konstigt eftersom påslaget i regel varit ca 2 % när räntan varit runt noll - det avståndet krymper i takt med att slutprodukten för konsumenten (dvs. själva bolåneräntan) blir allt dyrare, det handlar bla om att när det väl börjar kännas i plånboken så kommer konsumenten förhandla hårdare.

Det kan också tilläggas att bankernas kostnad för att finansiera bolån var oförändrad under det fjärde kvartalet 2023 medan de rörliga bolåneräntorna något. Tvärtemot vad du skriver ökade räntenettot då:

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyhe...bankmarknaden/
Citera
2025-02-03, 18:29
Medlem
Lånar tråden lite,

Idag amortera vi 2% på lånet och vi köpte huset för 2 år sen.
Om jag förstått det rätt så kan amorteringen ändras efter 5 år då man omvärderar huset, alt om man gör en väsentlig ombyggnad i huset.

Är jag ute och cyklar om jag påstår att SEB kan gå med på 1% amortering om jag flyttar hela lånet till dem? Även om det står 2% på vårt amorteringsunderlag
Citera
2025-02-13, 10:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Amorteringskrav är det du avtalat, räntekrav är annan sak, två olika, man får oftast avisering månad tidigare på totala beloppet.

Amorteringskravet är ett krav, det förhandlar man väl inte om?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in