Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-15, 18:30
  #13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Resturanger över lag har tappat mycket mark senaste 12 månaderna.
Folk har inte pengar längre och prioriterar bort allt från lunch ute till middagar.

Har du sedan ett koncept som TGIF där du måste betala %% på omsättningen till ägarna i USA
OCH tredubblad hyra så är det kört.

Just grejen med att sälja typ skräpmat dyrt är nog rätt svårsåld när folk drar åt svångremmen. Visst kan man gå ut och äta fortfarande, men då kanske mer sån mat som man inte kan/vill laga hemma själv och som inte finns på samma sätt på billigare ställen. Här är det burgare, wings etc. som du kan köpa på massor av andra ställen som i regel är billigare. Det blir rätt tufft tror jag. De levde nog mest bara på läget och att framför allt turister, inte minst svenska sådana, tyckte att det var lite kul med något annat än det som finns överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Här har vi också en relevant tanke. Det finns hur många hamburgersyltor som helst och alla vill vara unika på sitt sätt och allt för många ställen tror att folk är beredda att betala extra bara för att just deras hamburgare kommer från den ena eller andra gården. De kör ofta någon form av hipsterstuk och ska låtsas vara ideella och stå för någon form av hållbarhet.

Men att betala +250 kr för en burgare finns nästan inte i min värld. Ska man ta så väl betalt så måste det vara riktigt bra och rikligt tilltaget, och så bra är det inte. Jag kör ibland John Scott Bruger, kostar 99 kr och är helt okej för det priset. Tycker det är allt för många burgerställen som försöker vara pretto och tala om för kunden vad som är rätt och fel.

Det är med burgerställen som med padelhallar, när det finns för många så måste några styrka på foten. Det funkar om man är tidig på pucken, men man måste sälja i tid eller utveckla sitt projekt.

Ja, marknaden är på tok för homogen. Typiskt svenskt beteende att "nu är det hamburgare som gäller" och så ska ALLA starta en hamburgerkedja. Sen konkurrerar de ihjäl varandra, konsoliderar och tar över varandras restauranger etc. Nästa gång är det väl något annat som ALLA ska syssla med och så börjar det om med något annat koncept. Jag gillar hamburgare och tycker att kvaliteten har ökat i och med trenden, det funkar inte längre att ha en restaurang där man kör burgare av typen Texas Longhorn eller O'Learys och ta dyra pengar för en trist fryspuck. Det gynnar ju alla. Men sen förstår jag inte hur man ska få kunder till alla de här ställena när de är så himla många... Hur mycket hamburgare kan folk äta?
Citera
2024-03-15, 19:10
  #14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Just grejen med att sälja typ skräpmat dyrt är nog rätt svårsåld när folk drar åt svångremmen. Visst kan man gå ut och äta fortfarande, men då kanske mer sån mat som man inte kan/vill laga hemma själv och som inte finns på samma sätt på billigare ställen. Här är det burgare, wings etc. som du kan köpa på massor av andra ställen som i regel är billigare. Det blir rätt tufft tror jag. De levde nog mest bara på läget och att framför allt turister, inte minst svenska sådana, tyckte att det var lite kul med något annat än det som finns överallt.

Ja, marknaden är på tok för homogen. Typiskt svenskt beteende att "nu är det hamburgare som gäller" och så ska ALLA starta en hamburgerkedja. Sen konkurrerar de ihjäl varandra, konsoliderar och tar över varandras restauranger etc. Nästa gång är det väl något annat som ALLA ska syssla med och så börjar det om med något annat koncept. Jag gillar hamburgare och tycker att kvaliteten har ökat i och med trenden, det funkar inte längre att ha en restaurang där man kör burgare av typen Texas Longhorn eller O'Learys och ta dyra pengar för en trist fryspuck. Det gynnar ju alla. Men sen förstår jag inte hur man ska få kunder till alla de här ställena när de är så himla många... Hur mycket hamburgare kan folk äta?
Jo, jag tycker också det är mer värt att äta sådan mat man inte tillagar själv. Typ japanskt och koreanskt kan det bli, men även polskt och grekiskt. När det gäller hamburgare så tycker jag inte det är värt att betala dyrt för det på en krog. Jag kan gärna köra en hamburgare på John Scott för 99 kr, som jag skrev tidigare. Den är faktiskt prisvärd. Men när de går över 150 kr så är det absolut inte värt det. Det är ju fortfarande bara en hamburgare och det är extremt lätt att göra sådana jättegoda hemmavid.

Sen kan jag hålla med om att kvaliteten på hamburgare ut gick upp i mitten på 10 talet, men det finns ju en gräns för hur fantastisk en hamburgare kan bli. Jag är för konkurrens på alla sätt och tror att det är bra. Men det finns inte plats för hur många aktörer som helst och de som redan finns kan inte leva på gamla meriter.

Nästa sak som nog kommer reduceras rejält är antalet mikrobryggerier vilket väl redan börjat om jag hängt med rätt. Det gör mig inte så mycket, för de allra flesta är synnerligen mediokra. Dock finns ett bryggeri som jag tycker har genomgående hög kvalitet och det är Electric Nurse. Bryggeriet ligger i Landvetter och jag vet inte om de levererar till hela landet eller bara i här i väst. Så dessa hoppas jag det går bra för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback