• 3
  • 4
2024-03-13, 08:56
Medlem
Johannesört har visat sig effektiv mot depression i flera studier. Annat du kan testa är rosenrot som ökar energi genom att agera MAO-hämmare och förmodligen fler ospecifika mekanismer. 5-HTP fungerar för vissa, är förstadiet till serotonin. L-tyrosin är förstadiet till dopamin. CBD kanske som ett alternativ. Sedan har gurkmeja och omega 3 visat små resultat i vissa studier, men det är tveksamma fynd. Det skadar inte att lägga till dessa dock, eftersom det är nyttigt hur som helst.

Börja inte med alla samtidigt. Johannesört interagerar med flera läkemedel via CYP3A4/CYP2D6 så tar du annat måste du kolla upp det först. Likaså om du får ett nytt läkemedel under tiden du tar den, så måste det nämnas för läkaren.

Om du ska testa något, köp inte det billigaste du hittar. Du behöver verkligen inte köpa det dyraste heller, skippa trams som holistic. Men sikta på okej kvalitet.

Denna sida samlar de få vetenskapliga studier som finns kring diverse naturläkemedel och kosttillskott:

https://examine.com/conditions/depression/
Citera
2024-03-14, 11:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
Psilocybin, det enda som fungerar på riktigt och är långtidsveekande. Lagliga sakerna funkar inte.

Varsågod!
Det är inte förtroendegivande att uttala sig så kategoriskt i detta komplicerade ämne tycker jag.
Lagliga saker fungerar väldigt bra.
Fast kanske inte på alla.
Och inte på alla tillstånd.
Självmedicinering med Psilocybin kan vara vanskligt, men har potential som du påpekar vid bland annat PTSD, posttraumatisk stressyndrom, och terapiresistenta depressioner.
Svårbehandlade situationer för skolmedicinen.
Men man bör ta kontakt med någon som kan ge denna typ av terapi i så fall anser jag.
Såg någon på SvT som gav sådan terapi och där klienterna var mycket nöjda.
- det möblerar om i hjärnan!
Citera
2024-03-17, 17:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Hej,
Jag har tidigare ätit Seroquel, Sertralin, Elvanse, Strattera och en hel del jävla annat mot bland annat depression.

Men jag har nu slutat för det hjälpte ändå inte, och vill testa bota min depression med naturläkemedel.
Vilka örter och växter kan ni rekommendera?
Mitt enda krav är att dom är lagliga i Sverige och receptfria, och kan beställas inrikes.

Mot sömn har jag idag Melatonin. Bör jag fortsätta med det, eller ersätta det med något?

Går du till hälsokostbutiken får du så svaga extrakt att de är verkningslösa.

Det är hårdare regler för försäljning av naturläkemedel än skolmedicin. Doserna måste vara så låga att de aldrig någonsin ger en enda biverkan, men då ger de inte heller några effekter.

Jag odlar egen Sibilrisk hjärtstilla och gör Inläggning i vinäger (istället för tinktur), odlar Bacopa monnieri (har i mina teer) och odlar egen Ashwaganda (har i teer).

Sibirisk hjärtstilla är bra mot emotionella besvär.
Bacopa monnieri är bra mot kognitiva besvär, ger fokus.
Ashwaganda ger bättre fysisk energi.

Desutom praktiserar jag Tacksamhet varje dag för att träna mitt medvetande att se det goda i tillvaron.
Tacksamhet har jag övat i 3 år dagligen och jag fortsätter resten av livet.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-03-17 kl. 18:08.
Citera
2024-03-18, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Hej,
Jag har tidigare ätit Seroquel, Sertralin, Elvanse, Strattera och en hel del jävla annat mot bland annat depression.

Men jag har nu slutat för det hjälpte ändå inte, och vill testa bota min depression med naturläkemedel.
Vilka örter och växter kan ni rekommendera?
Mitt enda krav är att dom är lagliga i Sverige och receptfria, och kan beställas inrikes.

Mot sömn har jag idag Melatonin. Bör jag fortsätta med det, eller ersätta det med något?
D-vitamin!

50.000 på raken och vänta en vecka för att se om den lyfter. Min "obotliga" depression är idag helt försvunnen tack vare d-vitamin. I shit you not. Det var så enkelt.
Citera
2024-03-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det är inte förtroendegivande att uttala sig så kategoriskt i detta komplicerade ämne tycker jag.
Lagliga saker fungerar väldigt bra.
Fast kanske inte på alla.
Och inte på alla tillstånd.
Självmedicinering med Psilocybin kan vara vanskligt, men har potential som du påpekar vid bland annat PTSD, posttraumatisk stressyndrom, och terapiresistenta depressioner.
Svårbehandlade situationer för skolmedicinen.
Men man bör ta kontakt med någon som kan ge denna typ av terapi i så fall anser jag.
Såg någon på SvT som gav sådan terapi och där klienterna var mycket nöjda.
- det möblerar om i hjärnan!

Vad du anser är inte relevant noob.

TS om du vill bli metalt läkt är det psilocybin som gäller, varsågod, ditt liv är räddat.
Citera
2024-03-22, 16:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad du anser är inte relevant noob.

TS om du vill bli metalt läkt är det psilocybin som gäller, varsågod, ditt liv är räddat.
Jo det är i högsta grad relevant.
Vad du påstår är däremot behäftat med övertro på egen förmåga
Citera
2024-03-22, 17:26
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Ashwagandah vet jag att vissa testat mot ångest och liknande. Kan inte säga något om effekten dock.

https://www.apotea.se/rawpowder-ashwagandha-125-g
Har testat och upplevde mer pigghet och bättre mående de första månaderna jag tog det. Sen tog jag en paus.
Tror inte man ska äta det längre än så utan uppehåll?
Citera
2024-03-23, 00:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Det finns massor med människor som tagit psilocybin, men ändå mår psykiskt dåligt.

Psilocybin fungerar bara i kombination med psykoterapi.
Citera
2024-03-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det finns massor med människor som tagit psilocybin, men ändå mår psykiskt dåligt.

Psilocybin fungerar bara i kombination med psykoterapi.

Du har fel i din slutkläm.
Citera
2024-03-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jo det är i högsta grad relevant.
Vad du påstår är däremot behäftat med övertro på egen förmåga

Nej, du har fel och din åsikt är irrelevant.

TS, det har hjälpt många.
Citera
2024-03-26, 16:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Du har fel i din slutkläm.

Det finns inga vetenskapliga studier som säger att magiska svampar själva botar emotionella problem.
Alla studier är på psilocybin i kombination med psykoterapi.

Samtidigt vet jag att det är många med psykiska problem som testat psilocybin men fortfarande mår dåligt.
Jag känner en av dem, en kroniskt sjukskriven som inte blev hjälpt av psilocybin på egen hand.

Psilocybin är så hajpat att folk glömmer att forskningen visat positiv effekt endast när psilocybin kombineras med psykoterapi.

Neurologiskt skolade forskare spekulerar i att psilocybin fungerar som ett sätt att reset-a/återställa hjärnan till ett friskt läge.
Dessa spekulationer tar de som vill trippa som vetenskapliga "bevis".
Men sanningen är att vetenskapen misslyckats att
från någon psykedelisk drog
ta fram ett fungerande läkemedel mot psykiska sjukdomar.

Det enda vetenskapen visat är att psilocybin har god effekt om det kombineras med psykoterapi.

Det finns vetenskapliga studier på psykoterapi som visat på god effekt, även utan psilocybin.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-03-26 kl. 16:48.
Citera
2024-05-15, 15:29
Medlem
petersen2s avatar
Först gäller det att se till att kroppen har vad den behöver av näringsämnen. De främsta misstänkta är D-vitamin, B-vitamin och magnesium. D-vitamin har många brist på, särskilt på våren. B-vitamin och magnesium går åt i större utsträckning när man mår psykiskt dåligt.

Rekommenderar L-teanin, som förekommer naturligt i te, den hjälper dig med dopamin och noradrenalin. L-tyrosin skall fungera på likande sätt. L-teanin är väl ett förstadium till L-tyrosin vid produktionen av dopamin och noradrenalin.

CBD hjälper mot ångest, så även det homeopatiska preparatet Neurexan.

Svampar och likn. har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Vid allvarliga problem rekommenderar jag att man dessutom går till psykiatrin.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in