Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-03-24, 13:42
  #97
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Electric viking är jättegullig, extremt aktiv och påläst. Men en fanboy och lurad av EV-boomen och han kommer att se ännu mer hålögd ut när EV-kraschen kommer i år. Redan nu har han svårt att smälta att BYD rasade från 200.000 till 50.000 sålde i Kina i februari. Men han rapporterade om det fast det är negativt så credd till honom.

Jag har lite svårt för honom. Tycker han är lite för biased för Tesla och för BYD.

Men det sagt så har han också haft rätt i mycket om EV generellt om man kikar på vad han förutspått innan (även om självklart en del missar också).

Gällande fyrhjulsdriften så är det ju utmärkt att det kan fixas via en OTA-uppdatering (det är så vettiga bilar är gjorda), men däremot så tycker jag det är märkligt att de kunnat missa en ändå sådan här stor sak under hela sin QA-process. Man säljer ju ändå dessa varianter på att de just har fyrhjulsdrift.
Citera
2024-03-24, 15:01
  #98
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Gällande fyrhjulsdriften så är det ju utmärkt att det kan fixas via en OTA-uppdatering (det är så vettiga bilar är gjorda), men däremot så tycker jag det är märkligt att de kunnat missa en ändå sådan här stor sak under hela sin QA-process. Man säljer ju ändå dessa varianter på att de just har fyrhjulsdrift.
Själv är jag bombsäker på att något försämras, t.ex range, med den nya programvaran och alltså att det var ett medvetet beslut att avstå en fuskig 4hjuls-drift för att istället få andra fördelare.

Vi kommer att höra mer om detta.

Fanns f.ö. några roliga Kina-videos på youtube där en kines med en enkel skiftnyckel förvred BYDs länkarmar som är gjorda av för tunn plåt. Detta kallas tofu dreg i Kina och jag hade aldrig köpt en Kina-bil.
Citera
2024-03-24, 16:29
  #99
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Själv är jag bombsäker på att något försämras, t.ex range, med den nya programvaran och alltså att det var ett medvetet beslut att avstå en fuskig 4hjuls-drift för att istället få andra fördelare.

Vi kommer att höra mer om detta.

Jo, det kan ju eventuellt finnas en risk för det. Oklart än så länge.

Det var ju det som hände med VW när de råkade ut för att bil avslöjade med sitt fusk i dieselgate. De lyckads sänka avgasernavärdena till att klara myndighetskraven med ny programvara, men efter programvaruuppdateringen så fick ägarna en mycket effektsvagare bil, samt att dieselförbrukningen ökade markant jämfört med tidigare (och det annonserade värde de köpt bilen för).

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Fanns f.ö. några roliga Kina-videos på youtube där en kines med en enkel skiftnyckel förvred BYDs länkarmar som är gjorda av för tunn plåt. Detta kallas tofu dreg i Kina och jag hade aldrig köpt en Kina-bil.

Jo, jag skulle av flera skäl vara lite försiktig med att köpa en kinakonstruerad bil. Både gällande kvalitet på konstruktionen, men även tveksamt kring tillgång på reservdelar och framtida service.

Men den allra största tveksamheten jag har för kinesiska pure-player-bilar, jämfört med västerländska bilar som enbart monteras ihop i Kina, är kvaliteten på mjukvaran som verkar ofta vara under all kritik (samt att man troligen kommer potentiellt kunna bli spårad och avlyssnad av CCP). Det verkar även vara här som BYD verkar ha en del att jobba med.
Citera
2024-03-24, 16:37
  #100
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, det kan ju eventuellt finnas en risk för det. Oklart än så länge.

Det var ju det som hände med VW när de råkade ut för att bil avslöjade med sitt fusk i dieselgate. De lyckads sänka avgasernavärdena till att klara myndighetskraven med ny programvara, men efter programvaruuppdateringen så fick ägarna en mycket effektsvagare bil, samt att dieselförbrukningen ökade markant jämfört med tidigare (och det annonserade värde de köpt bilen för).



Jo, jag skulle av flera skäl vara lite försiktig med att köpa en kinakonstruerad bil. Både gällande kvalitet på konstruktionen, men även tveksamt kring tillgång på reservdelar och framtida service.

Men den allra största tveksamheten jag har för kinesiska pure-player-bilar, jämfört med västerländska bilar som enbart monteras ihop i Kina, är kvaliteten på mjukvaran som verkar ofta vara under all kritik (samt att man troligen kommer potentiellt kunna bli spårad och avlyssnad av CCP). Det verkar även vara här som BYD verkar ha en del att jobba med.
Avlyssnad av CCP?
Lider du av kommunistskräck?
Citera
2024-03-24, 16:42
  #101
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Avlyssnad av CCP?
Lider du av kommunistskräck?

Inte skräck, även om jag ogillar er kommunister. Däremot fakta. Jag har jobbat inom industrin. Det är lag på att alla företag i Kina integrerar API i alla sina produkter och tjänster, som myndigheterna och kommunistpartiet kan koppla upp sig emot för att tanka ner all data som är tillgängligt. Detta är inte ens "optional". Det är en obligatorisk lag på det som alla kinesiska bolag måste följa. Spelar ingen roll om det är BYD, MG eller något annat kinesiskt bolag.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback