Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-14, 15:23
  #1
Avstängd
indianapoliss avatar
Tänker såhär, om jag köper aktier i ett bolag som har utdelning, låt oss säga en vecka innan, bara för att ta del av utdelningen, och säljer aktierna direkt efter jag fått utdelningen, går jag då med vinst? För jag menar, kurserna brukar gå ner en del direkt efter utdelningen, så frågan är om kursnedgången "äter upp" utdelningen? Får man ens göra såhär? Funkar det? Är det värt det? Någon här som gjort detta/har erfarenheter om detta?
Citera
2024-03-14, 15:38
  #2
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Tänker såhär, om jag köper aktier i ett bolag som har utdelning, låt oss säga en vecka innan, bara för att ta del av utdelningen, och säljer aktierna direkt efter jag fått utdelningen, går jag då med vinst? För jag menar, kurserna brukar gå ner en del direkt efter utdelningen, så frågan är om kursnedgången "äter upp" utdelningen? Får man ens göra såhär? Funkar det? Är det värt det? Någon här som gjort detta/har erfarenheter om detta?

Du får absolut göra så.

Du måste köpa aktierna före X-dagen. Sen kan du sälja dem när som helst på eller efter x-dagen, du behöver inte invänta själva utdelningsdagen.

Om man kan göra vinst på det här sättet beror ju på hur mycket aktien korrigeras på x-dagen och hur lång tid det tar att återhämta den korrigeringen (hur länge du vill sitta på aktierna och vänta).
Sen lär du ju ta hänsyn till courtage också.

Swedbank ger ju hög utdelning i år, men där har ju å andra sidan kursen också gått rätt bra på senaste tiden så kan tänka mig att det finns en del som tänker plocka hem vinsten (inkl utdelning) på x-dagen. Du får väl försöka hitta nån aktie du inte tror kommer att korrigeras motsvarande utdelningen.
__________________
Senast redigerad av Beaver14 2024-03-14 kl. 15:41.
Citera
2024-03-14, 15:40
  #3
Medlem
WhatsYourNames avatar
Ja det är ju poängen ja.
Citera
2024-03-14, 17:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Tänker såhär, om jag köper aktier i ett bolag som har utdelning, låt oss säga en vecka innan, bara för att ta del av utdelningen, och säljer aktierna direkt efter jag fått utdelningen, går jag då med vinst? För jag menar, kurserna brukar gå ner en del direkt efter utdelningen, så frågan är om kursnedgången "äter upp" utdelningen? Får man ens göra såhär? Funkar det? Är det värt det? Någon här som gjort detta/har erfarenheter om detta?

Som en man i branschen så brukar kursen efter ett tag återhämta sig. Så om du har möjlighet så invänta det först.
Citera
2024-03-14, 17:50
  #5
Medlem
Nej allt är inpressat i risken. Funkar inte i längden. Men de intressant att se dessa tankar som man själv tänkte för många år sedan. Cute
Citera
2024-03-14, 19:02
  #6
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Funkar det? Är det värt det? Någon här som gjort detta/har erfarenheter om detta?
Det är lite gambling över det då man helt enkelt räknar kallt med att kursen kommer att gå upp vilket den ibland inte gör.

Jag har gjort så förr om åren många gånger, dvs köpt innan utdelning och fått utdelningen utbetald och sedan sålt av allt med god vinst. Jag såg till att köpa några veckor innan årsrapporten. Om rapporten var bra så gick kursen upp hela vägen fram till utdelningen. När X-dagen kommer sjönk kursen som den ofta, men inte alltid, gör. Nu väntade jag ofta tills kursen återhämtat sig till den nivå den var dagen innan X-dagen vilket ofta kan gå oväntat fort, bara någon dag.

Dom flesta gångerna gick jag vinnande ur detta, dvs kunde hämta hem hela kursuppgången som varit under våren samt även utdelningen.

Det här gick bäst innan bolagen började dela upp utdelningarna på två gånger per år istället för en gång per år. I dagens läge där dom flesta delar ut två gånger per år är det bättre att bara äga dom hela tiden. Då får man ju också kursuppgången efter utdelningen. (Om nu aktien går upp vill säga.)

Det var kul att göra om man tex hade hört rykten om att bolag x skulle ha en extrautdelning och det var dom aktierna som det blev bäst resultat med.

För vinsten köpte jag nya aktier. (gubbvarning?)
__________________
Senast redigerad av Gubbmagen 2024-03-14 kl. 19:14.
Citera
2024-03-15, 06:28
  #7
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Tänker såhär, om jag köper aktier i ett bolag som har utdelning, låt oss säga en vecka innan, bara för att ta del av utdelningen, och säljer aktierna direkt efter jag fått utdelningen, går jag då med vinst? För jag menar, kurserna brukar gå ner en del direkt efter utdelningen, så frågan är om kursnedgången "äter upp" utdelningen? Får man ens göra såhär? Funkar det? Är det värt det? Någon här som gjort detta/har erfarenheter om detta?

Kapitalet i bolaget minskar när det är utdelning, dvs värdet på bolaget minskar.
Vilket återspeglas i aktiens värde.
Citera
2024-03-15, 06:32
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Tänker såhär, om jag köper aktier i ett bolag som har utdelning, låt oss säga en vecka innan, bara för att ta del av utdelningen, och säljer aktierna direkt efter jag fått utdelningen, går jag då med vinst? För jag menar, kurserna brukar gå ner en del direkt efter utdelningen, så frågan är om kursnedgången "äter upp" utdelningen? Får man ens göra såhär? Funkar det? Är det värt det? Någon här som gjort detta/har erfarenheter om detta?
Nej det fungerar inte. Uppgången innan är invridas sedan faller den på utdelningsdagen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback