Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 10:46
  #1
Medlem
Min arbetsgivare har idag försett mig med en Lenovo Thinkpad som är helt värdelös och därför behöver jag se mig om efter nya alternativ för att kunna arbeta. Dock är jag helt värdelös själv när det kommer till hårdvara så skulle verkligen behöva tips och råd här! Jag erbjuds en ny Lenovo men har själv bättre erfarenhet av Mac, vilken ska jag välja?

Bakgrund för beslut:
Jag arbetar med formgivning samt bild- och videoredigering i Adobe CC. Gör allt från digitala produktioner till stortryck. Detta innebär att jag behöver en dator med processor och minne som är kapabelt till att dels tanka in materialet utan problem och sen ha tillräckligt med kapacitet kvar för att ha många programvaror öppna samtidigt. Jobbar främst i InDesign, Illustrator, Photoshop, Premiere, After effects samt Bridge. Bridge är alltid öppet och oftast en eller två av de andra programvarorna också.
Kunde läsa mig till att Adobe CC adresserar upp till 16GB per applikation nuförtiden vilket ju borde innebära att man vill ha minst det dubbla att kunna arbeta smärtfritt?

Datorn arbetsgivaren erbjuder istället:

Product Name Notebook ThinkPad P16v Gen 1 21FDCTO1WW
Product Configuration Details
Characteristics VALUES
Country/Region Sweden
System Unit i9-13900H vPro, RTX 2000 ADA, WLAN, Non-Ethernet
Processor 13th Generation Intel® Core™ i9-13900H vPro® Processor (E-cores up to 4.10 GHz P-cores up to 5.40 GHz)
vPro Certified Model vPro Enterprise
Graphics NVIDIA® RTX™ 2000 Ada Generation Laptop GPU 8GB GDDR6
1st Graphic Dongle No Graphic Dongle
2nd Graphic Dongle No Graphic Dongle
3rd Graphic Dongle No Graphic Dongle
DIMM Memory 64 GB DDR5-5600MHz (SODIMM) - (2 x 32 GB)
Display Shell 16" WUXGA (1920 x 1200), IPS, Anti-Glare, Non-Touch, 45%NTSC, 300 nits, 1080P FHD RGB with Dual Microphone, No WWAN
Display 16" WUXGA (1920 x 1200), IPS, Anti-Glare, Non-Touch, 45%NTSC, 300 nits, 60Hz
RAID No
Storage config SSD
Storage Total Capacity 1 TB
Storage Selection 1 TB SSD M.2 2280 PCIe Gen4 Performance TLC Opal
Second Storage Selection None
Preload Type Standard Image (Preload)
Operating system W11 Pro High End
Preload Language Windows 11 Pro 64 Nordics (EN/FI/SV/DK/NO)
Preload OS Windows 11 Pro 64
Battery 4 Cell Li-Polymer 90Wh
Wireless LAN Intel® Wi-Fi 6E AX211 2x2 AX & Bluetooth® 5.2 or above with vPro®

Datorn jag spanat på själv:

MacBook Pro 16-tum M3 Pro-chip med 12-Core CPU/18-Core GPU/36GB RAM/1TB SSD
Citera
2024-03-15, 11:38
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är ju inte bara hårdvaran som spelar in...

Du kan väl be att få testa en mac med dessa program eller läsa på nätet där andra använder dessa datorer till likvärdiga arbeten.

Kolla på t ex sweclockers.
Citera
2024-03-15, 12:30
  #3
Medlem
Inget fel på MacBook Air heller faktiskt numera.
Citera
2024-03-15, 22:01
  #4
Medlem
Varför sitter ni med laptops?, en stationär med en riktigt bra skärm måste ju vara betydligt bättre, om ni nu håller på med grafisk design, de lenovo laptop i P16 serien verkar inte bra alls för ändamålet,
Ljusstyrka , upplösning på skärmen och formatet, vilket jag inte tror är 16:10.

Vettefasern alltså, om jag inte själv skulle snegla på en Lenovo Legion Pro istället, jo jag vet en spellaptop, men då får du riktigt bra hårdvara och en väldigt bra skärm gällande format, upplösning och ljusstyrka, dessutom mycket bra färgåtergivning.

Nu vet jag ju inte om du bär med den hela tiden eller har den mer stationär
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback