Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 12:20
  #1
Medlem
Vilka områden skulle ni rekommendera/inte rekommendera att köpa hus/radhus i vid Jönköping/Huskvarna?

Bor idag i Stockholm men olika kopplingar hos min fru gör att vi börjat fundera på att eventuellt överge huvudstaden till Vätterns pärla.

Budget lär väl ligga på strax över 4 miljoner. Bara slänga ut tips på bra områden!
__________________
Senast redigerad av underdog9 2024-03-15 kl. 12:29.
Citera
2024-03-15, 12:31
  #2
Medlem
Dimaks avatar
Svensson områden är Ljungarum, gamla råslätt, Norrahammar , barnarp (Ligger lite utanför)
Citera
2024-03-15, 12:34
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Jönskvarna är fint, höjden ovanför Huskvarna är fint med bra utsikt över Vättern. Upp mot Stadsparken är bara dyrt.

Ett offsidetips är Bankeryd.
Citera
2024-03-15, 15:43
  #4
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Svensson områden är Ljungarum, gamla råslätt, Norrahammar , barnarp (Ligger lite utanför)

Norrahammar? Det är väl en kantboll att kalla det för Svenssonområde?

Stryker du det ifrån din lista och adderar Hovslätt, Kättilstorp, Hagaberg och Vättersnäs däremot.
Taberg är ju REJÄLT mycket trevligare än deppiga Norrahammar.
Citera
2024-03-15, 15:51
  #5
Medlem
Beaver14s avatar
Jag rekommenderar Huskvarnas höjder. Egna Hem, Göransberg, Petersberg. Även Norrängen/Brunstorp, men där har du E4 som går rakt igenom med oväsen. Med rätt hus får man finfin utsikt över Vättern och dessutom är Huskvarna solsidan. Medan skuggan lägger sig över Jönköping (vätterns västra sida) på kvällen lyser den över Huskvarna. Det är ju dock en bit (ca 1 mil) in till centrala Jönköping och Huskvarna centrum saknar mycket vad gäller restauranger och allt vad gäller nöje. Huspriserna är dock markant lägre jämfört med Bymarken, Dalvik, Hisingstorp, Trånghalla.

Jag skulle nog inte rekommendera Öxnehaga. Övre Öxnehaga ståtar med lika fin utsikt som de andra områdena men Öxnehaga i övrigt (hyreshusen i centrum) är ett av Jönköpings utsatta områden med en hel del narkotika. Skolan era eventuella barn tillhör ligger mitt i centrum och har varit utsatt för drägg på kvällstid.

Områden att undvika är väl Österängen och Råslätt, finns dock inte särskilt mycket hus där. Mest hyresrätter.
Citera
2024-03-16, 14:00
  #6
Medlem
mosesjrs avatar
Måste det ligga centralt eller räcker det inom kommunens gränser 🤔
Citera
2024-03-25, 19:55
  #7
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Tycker Beaver gav ett väldigt bra svar.

Vill man bo på västra sidan av Jönköping med närhet till centrum men utan att för den delen vara mitt i smeten och ha lite lugn och ro kan det vara värt att de över Hisingstorp, Lockebo, Kortebo och ev i viss mån Bymarken.

Gräshagen och Tokarp är fint också.
Citera
2024-03-25, 19:57
  #8
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Finns bara 4 områden man "bör" undvika i Jönköping/Huskvarna

Huskvarna Söder
Öxnehaga
Österängen
Råslätt.

I mitt tycke är inget av dessa områden helt hopplösa men det är väl en smaksak antar jag. Men såklart högst tveksamt om man vill låta ens egna barn växa upp i dessa områden.
Citera
2024-03-26, 13:34
  #9
Medlem
Grymma svar! Tack som tusan alla för tipsen!

Blir en sommar i Gränna i år så vi kommer passa på att åka och reka lite i områden ni nämnt för att se hur känslan är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback