Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-04-27, 21:45
  #61
Medlem
Det är väl alltid svårt att säga. Jag köpte min första BR för ca fem år sedan och den har knappt gått upp något i värde (Stockholm). Hade tjänat mer på börsen eller att köpa 1kg guld för insatsen jag la.
Citera
2024-04-28, 12:58
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja rent teoretiskt kan jag såklart göra det (för som du säkert vet har ju Bitcoin bara funnits i ca 15 år) fast jag vet inte hur intressant det är eftersom att det inte hände och inte kommer hända heller. Bitcoin är ett pyramidspel och handlar om spekulerande, precis som när man köpte tulpanlökar (som kostade lika mycket som hus) på 1600-talet i Nederländerna (sen kraschade allt såklart och något liknade blir det nog med Bitcoin förr eller senare skulle jag tro).
Men indexfond anno 1896 fanns att investera pengar at?Vilken Index?
Citera
2024-04-28, 15:02
  #63
Medlem
Pungsvings avatar
Vilket kommer gå ner minst i värde är frågan. Obebygda tomter och bostäder i bra områden.
Citera
2024-04-28, 17:49
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Det är väl alltid svårt att säga. Jag köpte min första BR för ca fem år sedan och den har knappt gått upp något i värde (Stockholm). Hade tjänat mer på börsen eller att köpa 1kg guld för insatsen jag la.
Men det är väl inte heller särskilt konstigt om du tänker efter.
Citera
2024-04-28, 18:03
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Men det är väl inte heller särskilt konstigt om du tänker efter.
Vad vill du säga med det!?
Citera
2024-04-28, 20:52
  #66
Medlem
Att ens jämföra en bostad man ska bo i med fonder på börsen ur ett investeringsperspektiv borde leda till att ens tillgångar konfiskeras och fördelas till personer med mer vett.

Egen bostad = Konsumtion

Fonder = Investering / Spekulation

En bostad att bo i innebär kostnader och har låg/noll likviditet. Fonder/Aktier ger avkastning och har hög/omedelbar likviditet

Möjligtvis kan man spekulera i värdeökning med hävstång på båda men den jämförelsen blir så banan så man vet egentligen inte ens var man ska börja. Svaret blir väl ändå Fonder om man ska fördumma allt och göra det enkelt så att en imbecill med mer pengar än förstånd ska förstå.
Citera
2024-04-28, 21:43
  #67
Medlem
En bostad köper man för att bo i. För de flesta så spelar det faktiskt ingen roll om priserna går upp eller ner. Man befinner sig på bostadsmarknaden under 60 år och de flesta som säljer gör det för sent i livet för att kunna bränna pengarna som de får ut vid försäljning.

Köpte bostad som 23 åring, ser att ett antal objekt kommer att köpas och säljas fram till att livet slutar i en bostadsrätt som 83 åring. Om prisutvecklingen är bra under några år och man gör en god vinst så betyder det samtidigt att objektet som man köper också har gått upp kraftigt och man tvingas att köpa dyrt. Är det istället dåliga tider och man gjort en dålig bostadsaffär så kan man samtidigt räkna med att bostaden som man köper också har sjunkit i pris.

Det är därför främst när man är 23 och köper din första bostad som priset är av betydelse. När man dom 83 åring säljer så kommer man ändå inte orka med att bränna pengarna...



Att äga andelar i bra stabila företag som tjänar pengar är allt bra. Så om man tänker att man vill tjäna pengar då är det aktier som man ska investera i.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback