Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 19:24
  #2149
Medlem
fluff995s avatar
Helena Storckenfeldts försvarstal. Via mejl till mig, från i morse 17 april innan omröstningen.

Citat:
Hej X,

Även jag var först skeptisk till förslaget så jag förstår verkligen dina farhågor. Efter att ha undersökt förslaget närmre känner jag mig dock trygg med att det är en balanserad avvägning som kommer göra stor skillnad för en väldigt liten grupp människor. Vi är medvetna om att detta är ett förslag som väcker starka känslor hos många, men det är ett viktigt förslag för den lilla grupp det påverkar och när man styr ett land måste man se till hela Sveriges befolkning.

Fortsatt gäller 18-årsgräns. Det är viktigt att komma ihåg. Det finns många exempel på saker som minderåriga får lov att göra med målsmans medgivande. Jag skulle vilja hävda att det är olämpligt att exempelvis tatuera en 7-åring, ändå är det lagligt med målsmans medgivande. Jag skulle också vilja hävda att det en tatuering är mer permanent än en siffra i folkbokföringen.

Förslaget handlar inte om att 16-åringar på eget initiativ ska kunna byta juridiskt kön. Det krävs att föräldrarna gör ansökan, en medicinsk utredning av läkare och slutligen socialstyrelsens godkännande. Det är en gedigen process trots att vi separerar lagen om juridiskt kön från den om kirurgiska ingrepp.

Många lyfter att flera instanser tidigare haft invändningar. Det nya förslaget har adresserat samtliga farhågor och det finns flera inbyggda säkerhetsfunktioner för att kriminella inte ska kunna utnyttja systemet.

Sedan 1972 har det varit möjligt att byta juridiskt kön i Sverige, det här är enbart en justering för att göra livet lite enklare för den lilla grupp människor det påverkar. Även med det nya förslaget kommer Sverige fortsatt ha den mest restriktiva lagstiftningen kring juridiskt kön i norden.

Jag hoppas att du känner att du fått svar. Hör gärna av dig om jag kan förtydliga något.

Vänligen,
Helena Storckenfeldt

Alla invändningar undviks konsekvent (det hon skriver är i princip kategoriskt fel). Halmgubbar angrips - konsekvent. Notera att alla moderata riksdagsledamöter försvarar lagändringen på exakt samma sätt. Det är alltså inte vad de själva tycker, utan vad de har blivit instruerade att säga att de tycker. Jag är inte ens helt säker på att det verkligen är Helena Storckenfeldt som skrivit svaret - kan vara nån kanslist som svarar på alla mejl till riksdagsledamöterna gällande den här frågan.
__________________
Senast redigerad av fluff995 2024-04-17 kl. 19:51.
Citera
2024-04-17, 19:31
  #2150
Medlem
EU bestämmer, Sverige lyder.

Sverige lyder oavsett hur dum ordern är. Det har bevisats idag.

EU vill oss uppenbarligen illa. Det har också bevisats idag.

Islamism kanske inte vore så dumt, trots allt.
Citera
2024-04-17, 19:32
  #2151
Medlem
Nihennas avatar
Politikerna gör livet något enklare för en extremt liten del av befolkningen, och Flashback ballar som väntat ur
Hjälper inte att majoriteten inte ens verkar ha läst vad lagen handlar om eller hur lätt den är att tillämpa, och är helt övertygade om att det bara är att skicka in en blankett till Skatteverket och så är det lika enkelt att byta juridiskt kön som att byta förnamn.

Never change, Flashback, never change!
Citera
2024-04-17, 19:35
  #2152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignavia
Jag håller med Socialstyrelsens nuvarande rekommendationer om att vården bör vara restriktiv med att ge pubertetshämmande och könsbekräftande hormonell behandling till barn. Som SBU och Socialstyrelsen påpekar är forskningsläget kring de långsiktiga konsekvenserna av hormonbehandling i dag väldigt svagt när det gäller frågor såsom benskörhet, reproduktionsförmåga, ämnesomsättning och andra aspekter. Mot denna bakgrund är det rimligt att föreskrifterna är restriktiva tills att forskningen tydliggjort vad dessa konsekvenser är för personer som påbörjat dessa behandlingar i barndomen.

Forskningen är dock tämligen tydlig med att hormonell könsbekräftande behandling är effektiv när det kommer till att lindra könsdysfori och öka transpersoners välbefinnande. Det är mot bakgrund av detta som jag i vissa fall förespråkar att barn får hormonell behandling. Socialstyrelsen är också tydlig i sitt kunskapsstöd att barn och unga fortfarande kan få hormonell behandling om det barnen uppfyller särskilda kriterier. Huruvida ett barn uppfyller dessa kriterier är något som utreds från fall till fall och detta tycker jag är en rimlig ordning.

Nej, jag jobbar inte som slaktare.

Ok, tack för svaret. Men jag tycker nog ändå att föräldrar ska klargöra för sitt barn vilket kön de tillhör, inte förvirra dem genom att fråga vilket kön de vill tillhöra. Och att både föräldrar och läkare hellre borde säga ”du duger som du är, man kan ha kort hår och keps som tjej, det går jättebra” istället för att sätta barnet på hormonbehandling.
Citera
2024-04-17, 19:37
  #2153
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ulf är fan en skum jävel , med en ännu konstigare fru . Hela den familjen ger mig dåliga vibbar . Hans fru ger mig mardrömmar , dom har inga egna barn utan måste adoptera och han är en dvärg med storhetsvansinne . Nån annan som tycker hela deras familj är skum som fan ?
Instämmer med acklamation!
Citera
2024-04-17, 19:37
  #2154
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmos14
Varför brinner Ulf Kristersson för den här frågan så hårt?

Jag skulle tro att han blivit 'inspirerad' av sin fru som tycks vara så infernaliskt woke att Helle Klein vid jämförelse framstår som en fullblodsnazist.
Fege Uffe är en fjolla som inte ens förmår att leda en liten luftballong.

Detta är kulle som Fege Uffe väljer att dö på. Moderaterna skall skatta sig lycklig om de kommer in i RD vid nästkommande RD val.
Deras procentuella väljarstöd lär aldrig komma mer upp till ett tvåsiffrigt stöd.
Förtroendet är helt borta…
Citera
2024-04-17, 19:42
  #2155
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Han ser konstig ut.

Är inte manlig.

Kärringvärderingar/politik.

Ulla innan han blev Ulf ?

Hans feta kyrkkärring lär vara den som styr skeppet.Fjoll-Uffe har ägnat större delen av sin karriär att posera
Citera
2024-04-17, 19:45
  #2156
Medlem
Maulcas avatar
Föds du som man eller kvinna acceptera. Vad är det för trams samhället håller på med?
Citera
2024-04-17, 19:46
  #2157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Politikerna gör livet något enklare för en extremt liten del av befolkningen, och Flashback ballar som väntat ur
Hjälper inte att majoriteten inte ens verkar ha läst vad lagen handlar om eller hur lätt den är att tillämpa, och är helt övertygade om att det bara är att skicka in en blankett till Skatteverket och så är det lika enkelt att byta juridiskt kön som att byta förnamn.

Never change, Flashback, never change!

Det du pratar om är transfobi i full gestaltning. Det är typiskt för den extrema högern. En irrationell rädsla för allting som är nytt och okänt. Enligt den typiske Flashbackriddaren med snusprilla under läppen, är att ge sig på marginaliserade grupper höjden av mod. Naturligtvis bakom en skärm där ingen kan se deras fladdrande neckbeards.

Någon nämnde nyss att "Islam inte var så dumt trots allt". Ha! Så mycket för "kvinnornas rättigheter i omklädningsrummet". Det verkar som att de enbart bryr sig om kvinnor när det själv passar dem och deras agenda.
Citera
2024-04-17, 19:47
  #2158
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Föds du som man eller kvinna acceptera. Vad är det för trams samhället håller på med?

Tror mer man föds som pojke eller flicka.

Är inte säker på att Moderaterna är allvarliga, eller om de försöker skapa kaos. Som sedan ska leda till striktare könspolitik.
Citera
2024-04-17, 19:49
  #2159
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ulf är fan en skum jävel , med en ännu konstigare fru . Hela den familjen ger mig dåliga vibbar . Hans fru ger mig mardrömmar , dom har inga egna barn utan måste adoptera och han är en dvärg med storhetsvansinne . Nån annan som tycker hela deras familj är skum som fan ?

Han känns ju inte folklig direkt.

Själv tycker jag hela hans personlighet och familjeliv känns som en enda stor yta. En människa som väljer ord, kläder, åsikter, idrott, karriär, fru, religion, barn för att skapa en image. Och jag undrar om det finns någonting alls under den ytan. Ulf Kristersson är en idé. Du kan skaka hans hand, men han är helt enkelt inte där.
Citera
2024-04-17, 19:50
  #2160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barachiel
Agendan är klar: skapa total könsförvirring i samhället så att man tids nog kan normalisera pedofili.

Du menar som i Katolska Kyrkan?

Nej, nej, du själv har absolut ingen agenda. Vi ska alla lyssna på dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback