Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 10:00
Medlem
Jag är inte oenig. Calle har många gånger visat att han inte vet vad han pysslar med . Och framför allt inte varför han gör saker och ting. Redan för 10-12 år sedan var felträning i herrlandslaget ett tema. Han var den som eldade på och tävlade i alla lägen på lägren, och specifikt på distanspassen. I analys senare kom man fram till att det just "tävlades för mycket på träning". Och det är ju helt otroligt i sig att man inte förstår sig på mängdträningens roll, och att det inte fanns vuxna på plats för att stoppa och utbilda.

Men det verkar ha varit ett återkommande problem i svensk konditionsidrott. Både Gärderud, med insyn i norsk orientering, och norskar själva som tränat med svenska orienterare har uttryckt den stora skillnaden i intensitetsträning visavi lugn mängdträning redan på 90-talet. Betydligt mer mängd i Norge. 90-10 mängd kontra intensiv kvalitetsträning (olympiatoppen), snarare än 80-20. Därför var det intressant att höra Gunde i dokumentären helt nyligen berätta hur han tränade betydligt mer lugna distanspass än resten.

Och nu har vi ju bevisligen ytterligare träningsmetoder inom konditionsidrotten att förhålla oss till, iom norskarnas framfart i löpningen. Och även om den skiljer sig på vissa plan är grundtanken att man inte ska "bränna sig" så ofta på träning.

Calles experiment med Reck för att bli femmilare föll inte särskilt väl ut heller. Och hans uttalande om kost och matlagning låter som uttalade av ett barn. En bit över trettio när han kom på att gluten kanske inte är så bra. Ungefär som ständigt sjuke Mats Larsson och "havreallergin" som han upptäckte i slutet av karriären. Men det är såklart inte helt lätt när man matas från barnsben om att spannmål är bra mat.

Även vad gäller styrketräning har han ju visat sig haft noll koll och bara köttat på och bränt sig. Och det var inte länge sedan, så inte någon ungdomligt oförstånd att skylla på heller.
Citera
2024-03-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Att svensk herrskidåkning är i kris har väl ingen kunnat undgå. Enligt mitt sätt att se är den enskild största anledningen till det svenska förfallet på herrsidan Calle Halfvarsson. Han symboliserar allt som är fel med svensk skidåkning på herrsidan. När man ser alla svenska herrar så inser man att de är mini-versioner av Calle hela bunten.

På 10 år har ledningen och åkarna i landslaget bytts ut gång på gång, men Calle består. De andra åkarna ser honom som en ledare och tar efter hans beteende. Fullständigt obegripligt, vill man bli bäst så ska man ta efter de bästa. Calle är en medelmåtta med enorm talang. Tar man efter honom utan ens ha talang avd blir man då för något - ja svaret är väl de sorgliga karaktärer vi ser i herrlaget nu.

I damlaget råder en bra träningskultur, åkarna tar eget ansvar, analyserar och anpassar sin skidåkning och leder på ett sätt utvecklingen internationellt. Framförallt inom sprintåkningen där man med stor överkroppstyrka klarar av att åka på ett annat sätt än sina konkurenter.

I herrlaget utvecklas åkarna ingenting, deras träning verkar mest gå ut på att antingen köra slut på sig genom hårt träning som man skryter om eller att bygga muskler som ser bra ut på Instagram men inte gör att man blir en bättre skidåkare. Tekniskt åker man bedrövligt som om det inte hänt något i skejt på 15 år. I klassisk åkning är fokus helt på stakning, vissa av de unga åkarna klarar knappt att diagonala på ett distanslopp. Dessutom påvisar åkarna en mental svaghet, de klarar inte motgångar utan gnäller och skyller på otur eller andra. I vissa fall konstaterar man krasst att man gjort fel men verkar inte vilja analyserar varför.

Det är en plåga att följa laget, det värsta är att Calle fortfarande verkar populär bland massorna och även åkarna trots att det bara skriker förlorare om karln. När jag kritiserar Calle brukar jag få höra att jag förföljer honom eller att hans resultat skulle motivera en landslagsplats. Men min kritik har alltid varit att han är en idiot och att han har dåligt inflytande på laget. Det är såklart åkarnas eget ansvar att ha vilka förebilder de vill men landslaget måste ge de förutsättningar att välja någon annan. Jag får kväljningar när jag hör folk i förbundet nämna Calle som en bra förebild. Nu har vi antal talangfulla åkare som Anger, Grahn, Myhlback och Lindberg. Tanken på att de kommer sabba sin talang genom att ta efter Calle precis som Thorn, Poromaa och många andra är skrämmande. Att Anger flyttar till Östersund istället för Falun är en lättnad även om det i Östersund finns dåliga förebilder som Grate (hans intervjuer den här säsongen har varit som att lyssna på Calle junior). Helst hade jag sett honom flytta till sin flickväns hemland.

Att Calle pratar om att lägga av igen får mig att hoppas men tyvärr tror jag bara han söker uppmärksamhet och vi inte vi blir av med honom på flera år. Han är den sortens loser som inte har något att hämta utanför skidorna, mardrömmen är att han efter karriären får jobb med talangutveckling inom förbundet.

Och igen, några av er kommer invända att Calle har bra resultat och är bäst i Sverige de senaste åren. Men det beror på två saker, det ena är Calles talang, det är uppenbart att den finns, han var bra som junior och ibland när han på slump gör saker rätt så kommer resultat som senior. Han har dock ingen kontroll över när formen ska komma eller hu än säsong ska bli. Den andra anledningen är såklart hans inflytande över landslagskollegerna som gjort att de presterat ännu sämre.

Det ligger nog en hel del i det även om det kanske inte är hela sanningen om varför landslaget på herrsidan suger och har gjort så under lång tid.

I alla fall hoppas jag att Alvar inte låter sig påverkas när han ska in i landslaget.
Citera
2024-03-19, 11:07
Medlem
SoCos avatar
Calle är den mest opassionerade skidåkaren jag någonsin sett, han brukar tom sluta staka på upploppen när det är långlopp, stafetten i vintras han brydde sig inte ens och gav typ 50% kapacitet, varje gång man sätter sig ner och det är svenska herrarna som åker är man redan redo för besvikelsen som är Halvdan-sson, totalt medioker och borde kastats ut från landslaget för länge sen, han drar ner Sveriges potential genom att hålla upp den platsen, ge utrymme för nya yngre förmågor som iallafall VILL något med sin skidåkning till skillnad från den här jävla glidaren, som bara vill ha sponsorpengar och vara kvar i rampljuset lite till trots att det skadar svensk längdskidåkning för herrar i sin helhet att ha en sån omotiverad loser mupp med hela tiden.
Citera
2024-03-23, 19:57
Medlem
Ack, Calle McBalle, mannen som mer än någon annat satt ett hästansikte på den svenska förlorarmentaliteten. Du var kronprinsen, arvtagaren till vår sista stora skidgeneration. Vad hände?

Minns hans trötta, uppgivna loseransikte efter att ha blivit påsatt av Northug i Val di Fiemme, och sedan igen i Falun. Calles två mest minnesvärda lopp från 2013 och 2015, som får stå som bokpärmar till OS-guldet i Sochi. Det är så symptomatiskt för hans skitkarriär att när han väl blir avställd, så går LORD NELSON in och är delaktig i en av de sista stora svenska skidbragderna. Norge bortvallat? Kan bara hända när Calle är borta...

Calle Clown, crossad och cnullad...
Citera
2024-03-28, 18:51
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det ligger nog en hel del i det även om det kanske inte är hela sanningen om varför landslaget på herrsidan suger och har gjort så under lång tid.

I alla fall hoppas jag att Alvar inte låter sig påverkas när han ska in i landslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jan, jaså du är tillbaka.

Jag tycker du överdriver Calles negativa inflytande väldigt mycket men du har en träffande beskrivning i övrigt om läget i svensk herrskidåkning.

Påminner lite om Johan Olssons analys om varför svenska herråkare presterar så dåligt när de går över från juniorer till seniorer (till skillnad mot svenska damåkare då).
Dessa tendenser började precis när Calle kom med i landslaget. Givetvis kan det vara en generationsfråga men det som talar emot är att den nya generationens utveckling stannat upp när de kommit med i landslaget.

Calle är oprofessionalism personifierat, när han tog otaktiska beslut i Drammen för något år sedan skyllde han på ledningen som inte instruerat honom, var också något filmklipp där han kom till sent till ett kvällsmöte utan att någon tyckte det var konstigt. Det kommer aldrig gå att upprätta en professionell miljö i laget så länge Calle är en informell ledare.

Jag har stora förhoppningar på att Myhlback kan bana väg för en ny kultur, men det är oerhört viktigt att han håller sig borta från landslaget sålänge Calle är bättre honom. När han dominerar Calle kan han komma tillbaka till laget och bli ledare, då lär också Calle slutligen lägga av då han kommer ses som en patetisk människa.
Citera
2024-03-28, 19:19
Medlem
Landslaget som Calle kom upp i var ju inte heller några juniorstjärnor utan åkare som gnetat på i många år innan det lossnat för dem så de hade nog en annan syn på vikten av hårt och fokuserat arbete. Läste nån intervju med Richardsson från 10-11 och han var på vippen att lägga av 2008 men valde att satsa vidare trots obefintliga framgångar så långt.

Calle däremot har ju alltid kunnat glida runt på en räkmacka just för att han ändå besitter en enorm talang som gör att han trots sina tillkortakommanden kunnat göra mer eller mindre hyfsade resultat år efter år, saknar man dock Calles grundförutsättningar och tar rygg på honom så ser vi ju resultaten om man kollar på nuvarande herråkare.
Citera
2024-03-29, 09:42
Medlem
rainbowias avatar
Ur ett perspektiv utanför 50-skyltarna med en generalisering som får ses hur det ser ut i det stora hela.

90-talisterna i samhället är bekväma och curlade individer. Detta är givet inte i samklang med vad som "krävs" för att lyckas i en idrott där framgång betyder att bekvämlighet får försakas iom enorm tuff träning. Allt roligt får bort, bort, bort. Det är inte heller en slump att fotbollslandslaget har fallerat ner på C-nivå med samma orsak. Ser i kaffesump att detta består när 00-talisterna, den så kallade Fortnitegenerationen kommer på bred front.

Med det sagt så kommer det poppa upp en och annan Alvar, och herrstafettlaget kommer alltid vara en medaljkandidat i stafettsammanhang då bredden ej är gigantisk och troligen har andra länder samma syndrom.
Citera
2024-03-29, 10:26
Medlem
Surgubben-Jans avatar
En fråga man bör ställa sig är om Calle ens vill att de andra åkarna i laget ska utvecklas. Själv verkar han gett upp alla försök på att nå Norge utan han nöjer sig med att vara ledare i den svenska gruppen, och den positionen kommer såklart hotas om någon presterar bättre.

Min känsla när jag tittat på Burmans Youtube är att Calle ”mobbat” Burman eftersom Burman med sin seriositet utgjort ett hot mot Calles hegemoni. Poromaa var ju från början Burmans protegé men när han kom med i landslaget så började han ta efter Calle istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Landslaget som Calle kom upp i var ju inte heller några juniorstjärnor utan åkare som gnetat på i många år innan det lossnat för dem så de hade nog en annan syn på vikten av hårt och fokuserat arbete. Läste nån intervju med Richardsson från 10-11 och han var på vippen att lägga av 2008 men valde att satsa vidare trots obefintliga framgångar så långt.

Calle däremot har ju alltid kunnat glida runt på en räkmacka just för att han ändå besitter en enorm talang som gör att han trots sina tillkortakommanden kunnat göra mer eller mindre hyfsade resultat år efter år, saknar man dock Calles grundförutsättningar och tar rygg på honom så ser vi ju resultaten om man kollar på nuvarande herråkare.
Ja Calle hade verkligen förutsättningar. Enorm talang och kom in i ett lag med bra träningskultur. Tyvärr var han inte tillräcklig för att utnyttja det, historien om hur han på lägrets första dagar skulle lattja på långpassen genom att köra ifrån de andra och därefter knappt orkat vara med på passen har man ju hört. Jag undrar också om det är därifrån hans tendens att ge upp kommer ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
90-talisterna i samhället är bekväma och curlade individer. Detta är givet inte i samklang med vad som "krävs" för att lyckas i en idrott där framgång betyder att bekvämlighet får försakas iom enorm tuff träning. Allt roligt får bort, bort, bort. Det är inte heller en slump att fotbollslandslaget har fallerat ner på C-nivå med samma orsak. Ser i kaffesump att detta består när 00-talisterna, den så kallade Fortnitegenerationen kommer på bred front.
Norge verkar inte ha detta problem, och man får ändå förmoda att de som tagit sig till landslaget har något slags grit. Jag tror problemet är att de tränar fel vilket i stor del beror på att de låter sig styras av en idiot.
Citera
2024-03-30, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady

Calles experiment med Reck för att bli femmilare föll inte särskilt väl ut heller. Och hans uttalande om kost och matlagning låter som uttalade av ett barn. En bit över trettio när han kom på att gluten kanske inte är så bra. Ungefär som ständigt sjuke Mats Larsson och "havreallergin" som han upptäckte i slutet av karriären. Men det är såklart inte helt lätt när man matas från barnsben om att spannmål är bra mat.

Vad är bra mat och varför är spannmål inte bra?
Citera
2024-03-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Vad är bra mat och varför är spannmål inte bra?

Bra mat generellt är så klart mat som är naturligt för oss, och där ingår inte näringsfattigt (förädlat) spannmål med dess antinutrienter. Särskilt dåligt att trycka i sig glutenproteiner som Calle när man har en känslig mage och usel tarmflora. Särskilt bra mat för en sådan är t.ex fermenterad mat.
Sverige har högst andel människor med Celiaki i europa. Och det ökar. Slump?

Det som stör med Calle är att han inte visat någon som helst vilja att tänka själv.

31 år här: https://www.aftonbladet.se/sportblad...da-vm-satsning
Citat:
På sin väg mot VM sladdar skidåkaren in i stjärnkockens kök.

– Någon gång måste man växa upp och laga sin egen mat, jag kan inte bara förlita mig på morsan.., säger Calle Halfvarsson med ett skratt.

En åtgärd som Calle Halfvarsson själv kan göra är att få rätt näring i sig.

– Jag tror många problem kommer från magen. Inflammationen i tarmarna gör att man blir mer mottaglig. Jag vill skärpa min kost är en del. Jag gör inte fel i träningen, men jag måste hålla mig frisk.

Två år senare: https://www.gp.se/sport/karantan-med...e-1d54e66fd4be
Citat:
TT: Och magen mår?

– Jag försöker hålla mig från gluten. Jag har känt att gluten gör min mage lite irriterad. Jag hade lite problem i början av touren och tror att det kan ha spelat in i Lenzerheide, säger han.

Grattis till insikten.
---
Så här lät det förresten 2018: https://www.soderhamnskuriren.se/201...har-magproblem

Citat:
Inför OS, bara månaden bort, ska Calle Halfvarssons kost ses över, berättar skidlandslagets läkare Per "Pliggen" Andersson.
Senast redigerad av MacReady 2024-03-30 kl. 10:14.
Citera
2024-03-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Bra mat generellt är så klart mat som är naturligt för oss, och där ingår inte näringsfattigt (förädlat) spannmål med dess antinutrienter. Särskilt dåligt att trycka i sig glutenproteiner som Calle när man har en känslig mage och usel tarmflora. Särskilt bra mat för en sådan är t.ex fermenterad mat.
Sverige har högst andel människor med Celiaki i europa. Och det ökar. Slump?

Vad för mat är naturligt för oss då?
Citera
2024-03-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Vad för mat är naturligt för oss då?

Raffinerat vetemjöl är iaf så långt ifrån det man kan komma. Mer än så orkar jag inte bemöta ditt tama engagemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in