Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-20, 07:45
  #25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Det skall röra sig om att elektromagnetiska fält har en förmåga att påverka tillväxten.

Jag är mycket skeptisk till att det fungerar med ett gäng kopparpinnar i trädgården. Lite foliehatt-antivaxx-stämpel på det. Däremot läste jag något om att företag/forskare i Kina testar någon variant av detta men då tillför de själva ett elektromagnetiskt fält med energi om jag minns rätt. Tydligen publicerad i Nature. Men jag har inte läst originalartikeln och kan därmed inte bedöma dess kvalitet.

https://phys.org/news/2022-01-chines...theorized.html
Det uppstår inget elektromagnetiskt fält av att peta ner en koppartråd i marken. För det krävs det att magnetismen byter riktning. Alltså svänger mellan nord och syd för att skapa en sinuskurva.

Det här låter mest som nonsens.
Citera
2024-03-20, 16:22
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Men du sa ju åt mig att läsa på om kopparns giftighet, vilket jag gjorde och delade med mig av informationen. Men man börjar ju naturligtvis småskaligt med nya experiment, kanske med en blomma i fönstret eller en enskild tomatplanta i en kruka. Får man sedan positiva resultat därifrån så går man vidare ett steg i taget och lär sig av sina framgångar och misstag en liten bit i sänder. Jag har naturligtvis inget intresse av att förgifta vare sig mig själv eller jorden jag brukar.

Ja, jag skrev att du skulle läsa på om giftigheten, men det gjorde du inte.
Du hittade någon sida där det står att kroppen behöver koppar, men ingenting om vad som händer när du stoppar ner kopparspikar runt om växter.
Citera
2024-03-20, 19:53
  #27
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, jag skrev att du skulle läsa på om giftigheten, men det gjorde du inte.
Du hittade någon sida där det står att kroppen behöver koppar, men ingenting om vad som händer när du stoppar ner kopparspikar runt om växter.

Jo, indirekt har jag gjort det eftersom det i mina länkar är ett antal personer som prövat detta före mig, med blandade resultat men där ingen - ingen - vittnar om att jorden, plantan eller trädgården blivit förgiftad.

Men berätta gärna om något skräckexempel om du har något (båtfärg och koppartak är irrelevant).
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2024-03-20 kl. 20:31.
Citera
2024-03-20, 21:02
  #28
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, jag skrev att du skulle läsa på om giftigheten, men det gjorde du inte.
Du hittade någon sida där det står att kroppen behöver koppar, men ingenting om vad som händer när du stoppar ner kopparspikar runt om växter.

Det här är det närmsta jag kan hitta, från faktaomkoppar.se:


2. Koppar i avloppsslam förgiftar våra åkrar

Långtidsförsök med avloppsslam som 40 år sedan innehöll mycket höga kopparhalter på åkermark har inte visat några negativa effekter på grödor. Tvärtom behöver koppar ofta tillföras åkermarken för att få god skörd, då 25 procent av Sveriges åkerareal lider av kopparbrist. Trenden av koppar går nedåt. Användningen av slam kan dock vara problematisk av andra orsaker.

…..

4. Koppar är klassad som ett miljöfarligt ämne

Nej. Koppar är inte klassad som ett miljöfarligt ämne i Kemikalieinspektionens Prio databas eller i CLP.
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2024-03-20 kl. 21:05.
Citera
2024-03-20, 23:29
  #29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Bra, då vet vi att elektrokultur inte är något för dig. Grattis. Du kan nu lämna tråden. Tack för ditt bidrag.

Den stora frågan antar jag är om det är något för 50% av de försöker.
Citera
2024-03-20, 23:36
  #30
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Den stora frågan antar jag är om det är något för 50% av de försöker.
Kanske, kanske inte men om man har försökt så har man åtminstone ansträngt sig för att bilda sig uppfattning genom erfarenhet och inte en baserad på fördomar och trångsynthet. Att sätta en blompinne med koppartråd runt i en kruka med valfri planta kan ju vem som helst göra bara för att se om det ger någon märkbar effekt. Funkar det så funkar det och funkar det inte så är det bara att gå vidare, men då har man åtminstone testat.
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2024-03-20 kl. 23:51.
Citera
2024-03-21, 00:02
  #31
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Det skall röra sig om att elektromagnetiska fält har en förmåga att påverka tillväxten.

Jag är mycket skeptisk till att det fungerar med ett gäng kopparpinnar i trädgården.

Vi har ju alltid ett elektromagnetiskt fält närvarande. Är det möjligen växlande elektromagnetism, som vi ser under kraftledningar, de tror det handlar om? Nu hugger man ju visserligen ner skogsvegetation under kraftledningar, men finns det tester tro, där man mätt och jämfört den genererade växtmassan med kontrollytor utan kraftledningar som avverkats på samma sätt? Borde synas med blotta ögat också, vissa tider på året, om det är stora ytor odlad jordbruksmark där en kraftledning går fram?

Jag har svårt att komma på vilka statiska eller växlande elektromagnetiska fält en koppartråd skulle tillföra, om den inte är ansluten till något i båda ändar, alternativt att man aktivt för en metallbit upp och ner där den är.

Så om det växer mera tror jag snarare på andra förklaringsmodeller. Som att exempelvis blänket påverkar, eller att pinnen i sig uppfattas av växterna som en trygghet*.

*)
Citera
2024-03-21, 12:11
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vi har ju alltid ett elektromagnetiskt fält närvarande. Är det möjligen växlande elektromagnetism, som vi ser under kraftledningar, de tror det handlar om? Nu hugger man ju visserligen ner skogsvegetation under kraftledningar, men finns det tester tro, där man mätt och jämfört den genererade växtmassan med kontrollytor utan kraftledningar som avverkats på samma sätt? Borde synas med blotta ögat också, vissa tider på året, om det är stora ytor odlad jordbruksmark där en kraftledning går fram?

Jag har svårt att komma på vilka statiska eller växlande elektromagnetiska fält en koppartråd skulle tillföra, om den inte är ansluten till något i båda ändar, alternativt att man aktivt för en metallbit upp och ner där den är.

Så om det växer mera tror jag snarare på andra förklaringsmodeller. Som att exempelvis blänket påverkar, eller att pinnen i sig uppfattas av växterna som en trygghet*.

*)

Ett elektriskt fälts styrka minskar exponentiellt med avstånd från källan. Jag tror inte kraftledningar är en bra jämförelse.

Gissningsvis så har de placerat ledningar längs jorden eller strax ovan med hög volt. I den kinesiska artikeln verkar det ha givit resultat. Men ja, de tillför alltså energi, som de menar att de får från lokalt producerad vindkraft bl.a.
Citera
2024-04-02, 19:34
  #33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Electrogardening är en form av zombie som trots att iden är vetenskapligt dödförklarad ändå återuppstår bland förhoppningsfulla:
https://gardenprofessors.com/electro...same-old-crap/

Här är en en lite mer vetenskapligt orienterad artikel som diskuterar om det kan fungera med electrogardening, meeen...https://www.newscientist.com/article...-with-caution/
Dels är studierna av dålig metodologisk kvalitet.
Dels så använder de chinesiska forskarna elektricitet producerad med "triboelectric nanogenerator" och det är inte alls samma sak som att sätta en kopparspole i krukan.

Den som ska göra som de kinesiska forskarna måste inhandla "triboelectric nanogenerator":
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nanogenerator

Ytterligare en kritisk artike (som nämner chineserns artikel)l: https://www.gardenmyths.com/electroc...he_Science_Say

Det finns folk som har försökt diskutera ämnet på reddit, men i slutändan är det en diskusion om man tror eller inte tror: https://www.reddit.com/r/Permacultur..._electrocture/


Att sätta ner en kopparspole i sin blomkruka är i bästa fall önsketänkande.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-02 kl. 20:03.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback