Citat:
Ursprungligen postat av
DEATH2AMERICA
Jag lyssnade på Sveriges Radio P2 en gång och programledaren, det var ett program om klassisk musik, sa att kompositören fångade den svenska folksjälen, och jag tyckte det lät som rätt så kontroversiellt och exkluderande att göra ett sådant konstaterande i dag. För vad är det för folksjäl som en kompositör från 1800/tidigt 1900-tal fångar? Inte är det väl den moderna svenska mångkulturella. Inte sant? Det är något annat. Nu är ju detta bara ett exempel och jag menar inte att fokus behöver vara på just det musikaliska, utan mer generellt det kulturella. Den svenska folksjälens djup som har rötter som ingen invandrare i det sena 1900-talet och 2000-talet har någon som helst koppling till. Men ändå så talas det varmt om det i Sveriges Radio, den svenska folksjälen och jag blir konfunderad. Jag trodde inte det fanns något utmärkande svenskt.
Hur är det egentligen, finns det en svensk folksjäl som går att upptäckas i kulturen eller inte?
Jag vet inte ord et går att "upptäcka" direkt.
Men, man kan nog definitivt påstå att det går att kategorisera vissa "stämningsmotiv" som något som tilltalar många av infödingarna.
Det betyder nog inte att det är en naturlig sak att detta måste produceras av denna "folksjälen", utan det andra - att människor i denna kultursfär tilltalas av just detta.
Exempel på det är tex poesi i stil av Dan Andersson.
Konstillustration som John Bauer.
Musik som "Visa vid Midsommartid."
Varför tilltalar det stämningsmotivet så många svenskar då?
Kanske för att så många svenskar har en lång historia invid mörka storskogar, med folktro om troll och älvor som nästan fortfarande lever.
Vi behöver ju bara åka bil ute på landet för att se alla megalitstenar och gravhögar och runor och skit, inramade av den trolska naturen - och med starka högtidsdagar som Lucia, julafton och midsommar, vars mystik ingen kan slippa undan. I inga andra länder tänds det ju ljus i varje fönster när det är som allra mörkast. Det är ett levande konstverk, med stämningsmotiv som alla kan känna igen.
Som sagt - vi är i allra högsta grad en aktiv del av en lång och fortfarande obruten natur- och mystikbunden tradition. Vare sig vi vill det eller ej.
Så de konstnärliga uttryck som fångar den, den kommer att få någon form av gensvar.
Alltså, vi - de flesta av oss - lämnade ju faktiskt "skogen och myllan" för knappt ens 150 år sedan.
Små stugor med kompakt mörker utanför, med bara närmaste kretsens ljus i fönstret som gemenskap (byn) det var verkligheten för de allra flesta av oss ända sedan Hedenhös typ.
Vi i Sverige har aldrig varit en urban civilisation, för oss har den levande naturen alltid varit vår ständiga följeslagare och vägvisare, referenspunkt.