Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 14:33
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska deklarera med min enskilda firma för första gången, det visade sig att jag inte är registrerad för moms vilket kanske är bra. Jag har inkomster på exempelvis 3000kr/månad och en utgift på 99kr/månad.

Jag har tänkt att det är moms först, sen egenavgifter och sen skatt, ungefär 20% på varje så typ 3000*0,8*0,8*0,8=1500kr. Men nu säger en bekant som pysslar med lite redovisning att det bara är 24% egenavgift jag ska betala... Blir det så? I så fall är det ju typ 2250kr kvar istället.

Kommer jag sedan behöva betala skatt på det efter deklarationen?

Någon som vet?
Citera
2024-03-19, 15:24
  #2
Medlem
Belters avatar
Självklart kan du råka ut för att betala för dina fel i efterhand. Gå till ett proffs och låt dem sköta din deklaration.
Citera
2024-03-20, 06:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrandersson1980
Hej!

Jag ska deklarera med min enskilda firma för första gången, det visade sig att jag inte är registrerad för moms vilket kanske är bra. Jag har inkomster på exempelvis 3000kr/månad och en utgift på 99kr/månad.

Jag har tänkt att det är moms först, sen egenavgifter och sen skatt, ungefär 20% på varje så typ 3000*0,8*0,8*0,8=1500kr. Men nu säger en bekant som pysslar med lite redovisning att det bara är 24% egenavgift jag ska betala... Blir det så? I så fall är det ju typ 2250kr kvar istället.

Kommer jag sedan behöva betala skatt på det efter deklarationen?

Någon som vet?
Min fetning ovan. Låter som att ni inte vet om företaget blivit momsregistrerat. Menar du "inkomster" (alltså vinst) eller "intäkter" på 3000/månad? Har momsen på inköp bokförts som ingående moms eller lagts ihop med kapitalkostnaden? När ni fakturerar, har moms lagts till där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback