Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 19:34
  #1
Avstängd
Skadorna som älgarna orsakar för bönderna i Jämtland kostar mera än vad alla skador vargarna i hela Sverige orsakar, skyddsjakt får ej utföras eftersom älgarnas skador hade kunnat förutses. Men då hade ju på samma sätt alla ev skador som vargar orsakar också kunnat förutses!

https://sverigesradio.se/artikel/48-...sentals-kronor

https://sverigesradio.se/artikel/alg...o-fruktansvart
Citera
2024-03-19, 19:49
  #2
Avstängd
styckets avatar
Ja
Citera
2024-03-19, 19:49
  #3
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Utan att ha detaljerad fackkunskap i ämnet så kan jag tänka mig att kostnadsanalyserna för varg kontra älg är vitt skilda, beroende på deras levnadsmönster och oberäknelighet. Vargar känns spontant som mer oberäkneliga och rör sig dessutom främst nattetid vilket inte älgar gör på samma sätt.
Citera
2024-03-19, 20:40
  #4
Medlem
stpungens avatar
Jag vet inte hur det är i Jämtland, kanske är det mest riktigt stora skogsbönderna och bolag som drabbas av betesskador på ungskog, annars är det nog så att bönder utan stora skogar vill hellre ha älg än varg, älgen står för både kött och ev uthyrning av jakt mm, vargen tillför egentligen ingenting ekonomiskt, bara besvär.
__________________
Senast redigerad av stpungen 2024-03-19 kl. 20:48.
Citera
2024-03-19, 20:52
  #5
Medlem
Dumdrygs avatar
Jaaa vi jämför 300 000 älgar med 450 vargar!
Citera
2024-03-19, 21:49
  #6
Medlem
Tramsigt. Djur som ställer till problem för lantbrukare ska förstås kunna skyddsjagas. Spelar ingen roll om det är älg eller varg.
Citera
2024-03-20, 04:34
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Jag vet inte hur det är i Jämtland, kanske är det mest riktigt stora skogsbönderna och bolag som drabbas av betesskador på ungskog, annars är det nog så att bönder utan stora skogar vill hellre ha älg än varg, älgen står för både kött och ev uthyrning av jakt mm, vargen tillför egentligen ingenting ekonomiskt, bara besvär.


Naturligtvis orsakar älgarna också stora skador på ungskog, men det här handlade ju inte alls om det!
Citera
2024-03-20, 18:29
  #8
Medlem
Shankss avatar
De flesta skogsägare tar ju betalt för varje fälld älg. Det är något som i alla fall de större skogsbolagen talar tyst om.
Citera
2024-03-20, 20:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
De flesta skogsägare tar ju betalt för varje fälld älg. Det är något som i alla fall de större skogsbolagen talar tyst om.

Jaså? Har jag aldrig hört talas om. Det vanliga är att du arrenderar jakträtten för en viss summa och sen skjuter du de älgar du har på tilldelning, utan andra finansiella transaktioner till markägaren. Fällavgift - om du tänker på det - går till länsstyrelsen.
Citera
2024-03-21, 13:27
  #10
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Jaså? Har jag aldrig hört talas om. Det vanliga är att du arrenderar jakträtten för en viss summa och sen skjuter du de älgar du har på tilldelning, utan andra finansiella transaktioner till markägaren. Fällavgift - om du tänker på det - går till länsstyrelsen.

Vi betalar fällavgift samt avgift till bolagen. En vuxen älg kostar 5000:- plus länsstyrelsens fällavgift.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback