Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
  • 1
  • 2
2024-03-26, 14:56
  #13
Medlem
När jag är uttråkad brukar jag vika orizuru, den japanska papperstranan.

Jag viker den av kvitton eller servetter eller vilken liten bit papper som helst.

Jag har vikt tusentals tranor i mitt liv.

Att skapa en form ur en bit papper kräver övning.

Att skapa en form ur en tanke kräver också övning.

När man övar multiplikation så lär man sig normalt alla tabeller man behöver kunna utantill.

Som barn var jag strängt förbjuden att räkna på fingrarna.

Jag lärde mig därför snabbt men mödosamt att direkt kunna se det man kallar för mindre mängd.

Sju bananer är just sju bananer direkt i min hjärna och inte tre plus fyra bananer.

Det finns inte ett tankesteg emellan där jag adderar mindre delmängder innan jag fastställer mängden till sju.

Det här är något som kan övas upp.

Precis som att skapa form ur en tanke.

Jag tittar på utvecklingen med Artificiell Intelligens och jag tänker att det finns säkert stor användning för den tekniken.

Men det är också märkligt att lära människor att gå med krycka utan att de är skadade och innan de lärt sig gå.

En inlärd kognitiv funktionsnedsättning. Att välja att aldrig utveckla sig.

Vilken miserabel existens.
__________________
Senast redigerad av TriciaTakanawa 2024-03-26 kl. 15:51.
Citera
2024-03-27, 08:43
  #14
Medlem
När jag talar över svenskars huvuden om Sverige som en primitiv kultur brukar begreppet caritas eller agape i biblen dyka upp.

De antika grekerna hade i minst tre, kanske fyra eller fler ord för kärlek på det språk som idag kallas koine.

I Sverige är det mycket vanligt att frikyrkopastorer och olika sorters protestanter blandar ihop begreppen eros, philia och agape.

Det har att göra med att de ofta dels inte har läst katekes och dels använder bibelverser för självrättfärdigande och förtryck.

Därav medvetna och omedvetna vulgärtolkningar av texten och sammanblandningar av eros och agape.

Johannesevangeliet börjar med ett annat svårt begrepp, logos.

Det har sitt ursprung i Herakleitos och finns i judarnas kultur sen Filon från Alexandria gjorde något som Thomas av Aquino skulle försöka sig på nästan tusen år senare, att sammanfoga grekernas filosofi med sin egen tro.

För mig löper det parallellt med begrepp som dharma och karuna, medlidande.

Jag letar efter den geometriska orten eller locus om man så vill av de punkter där kulturerna skär och överlappar varandra.

Det ligger i min natur att söka de platserna i skapelsen, vilket påminner mig om en gammal gåta.

En person går tre mil söderut och slår läger för natten. På morgonen går personen tre mil västerut och slår läger för natten. Morgonen därpå går personen tre mil norrut och befinner sig då på den plats han eller hon startade.

Detta är bara möjligt på en sfär och om personen befinner sig på Nordpolen. Man lämnar den euklidiska geometrin helt.

Tidrummet har en form, varken tid eller rum är linjärt.

Jag bestämde mig för att leta efter tanken bakom formen.

Kan rummet böjas kan tiden böjas och precis som att vika ett papper med två punkter med en distans mellan sig nuddar de helt plötsligt varandra. Tid och rum begränsar inte längre.

Jag blev till slut den äventyrare och skattletare jag alltid drömde om som barn.

Tack mor och far för att ni gav mig verktygen.
__________________
Senast redigerad av TriciaTakanawa 2024-03-27 kl. 08:52.
Citera
2024-03-28, 08:00
  #15
Medlem
Min far dog under Covid.

Under den perioden pågick dreven mot mig som värst. Jag hade inte riktigt tid med det.

Jag spelade dum.

Nu är allt på plats.

Det roligaste med killar är när man lägger ut deras inkomstuppgifter i en chatt.

Vild panik uppstår.

Idag roade jag mig med att titta på hur de senaste deklarationerna ser ut.

"Bobbe" hade en inkomst på 635,656 och en kvarskatt på 232 kronor. Han får jobba i rätt många år för att komma ikapp mig där jag är nu.

Och det är väl det där.

På ett annat ställe på den här sajten funderade jag lite på hur likt mitt liv är Keanu Reeves rollkaraktär i My Own Private Idaho.

Det är en riktig bögklassiker. Pouges låt The Old Main Drag går igång medan sluttexterna rullar och killen som alla skitit i får ett narkoleptiskt anfall och somnar på vägen och istället för att hjälpa honom stjäl folk hans boots.

Den killen hade varit jag om jag inte hela tiden haft tillgång till en annan värld och klass av människor, precis som Keanu i filmen som ärver sin far och efter det måste distansiera sig från sitt tidigare umgänge.

Jag tänker att hatet jag utsattes för har sin rot i att jag dels är den avvikare jag är men också helt självförvållat eftersom jag kan vara en oerhört arrogant person.

Men jag ser också deras lekar och lögner som vilka de egentligen är.

De är i slutändan sina egna straff.

Precis som vi alla.

De är krabborna i hinken, de som hela tiden trycker ner och förstör för gråfolket.

I dag bryter jag fastan.

I morgon är det långfredag.

Däcken skiftade, snygga fälgarna på.

Det kommer bli en bra vår.

Ja, jag kan skriva.

Än sen?
__________________
Senast redigerad av TriciaTakanawa 2024-03-28 kl. 08:07.
Citera
2024-03-28, 19:18
  #16
Medlem
Det var när jag läste det sista jag tänkte att ingen av dem hade målat sina dörrposter med blodet från ett lamm, Nuestra Senora de la Santa Muerte kommer inte passera förbi deras hus och skona deras förstfödda från och med i år.

Det är skrivet att frälsaren på korset såg mänsklighetens ondska just den här natten i Gethsemane och hans vittnesmål om vad han sett kom till mig i en dröm.

Jag såg deras livstrådar i väven.

Allt som behövs är en förbannelse och tråden klipps av.

En märklig gåva.

Jag läser tillbaka i mina poster.

Det betyder inget. Bara ord.


Må deras barn spy upp modersmjölken och deras livsfrukt vissna

Ta ifrån dem allt hopp och låt deras namn strykas ur livets bok



Bara ord på en helt vanlig torsdagskväll.

Time will tell.
Citera
2024-03-29, 07:54
  #17
Medlem
Efterord

Det jag tror blir.

Precis på samma sätt som kashrut och halal är vidskepelse.

Jag skulle tro att japanerna är kanske inte de vidskepligaste med bland de mest vidskepliga kulturerna i världen.

Japaner bygger ett miniatyrtempel i sina hem där de döda åkallas, ofta dagligen. Jag följer den traditionen.

Allting utgår ifrån renhet inför Gud.

Vad som är rent och vad som är orent.

Vilka handlingar som är tillåtna och vilka som är otillåtna.

Det utgår ifrån en mängd lagar och när man väl följer dem börjar man alltid fundera på orsaken till dem.

Precis som varför tid och rum existerar.

Det är en form av mental diciplin, en form av meditation.

En förståelse inför orsak och verkan.

Säger du A säger jag B.

Efter det följer hela alfabetet.


Idag avrättas Kristus.

I Lukasevangeliet tilltalar han sin far två gånger på korset.

Hans första och sista ord handlar om hans far.

Det är min övertygelse att de sista orden är när gränsen mellan den här världen och nästa redan är utsuddad.

Ingen smärta var förgäves, alla visioner han haft genom livet besannas och de återförenas.

Citat:
Jag är ett energimönster som replikeras som ringar på vatten som blir vågor som blir hav och floder och strålar ut i universum och jag skriker efter far som lärde mig allt om hur världen är uppbyggd men han finns inte här.

Men han liksom jag är oförstörbar så han finns därute någonstans.


Jag söker vidare.
__________________
Senast redigerad av TriciaTakanawa 2024-03-29 kl. 07:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback