Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är inte rättvist, eller hur? Vilket är min poäng.
Du kommer alltså acceptera stölden, givet att det inte finns något du kan göra? Okej. Alla funkar olika antar jag.
Citera
2024-07-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Vad tycker ni om det? Är det hyckleri/dubbelmoral? Anders Johansson har inte hemlig/skyddad identitet eller adress, ändå döljer han sin egen adress på ratsit.se; https://www.ratsit.se/19700506-Kent_...FFOROLOFENtSuo

Här är Anders Johanssons sida på Mr Koll där en adress syns, stämmer den? https://mrkoll.se/person/Kent-Anders...QmuerAuerArahA

Inte ens validerade medlemmar kan se hans adress på Ratsit. Ingen annan person får ta bort sin adress på detta vis på den sidan så att inte ens validerade medlemmar kan se den. Enda sättet är att få en skyddad identitet/adress.

Tycker ni det enda rättvisa vore att att hänga ut Anders Johansson med sin adress, fulla personnummer, samt namn och fullt personnummer på alla människor som bor i hans hushåll? Med tanke på att det är på detta vis för alla andra människor på ratsit.se. Eller vore det osmakligt att behandla Anders Johansson rättvist och som en i mängden?

En till fråga; Är det tillåtet att här på Flashback lägga ut Anders Johanssons fulla personnummer, adress samt likadant på alla i hans hushåll? Eller måste man ha något sorts utgivartillstånd för att få göra det?

Vilken fegis, hela Sverige hänger han däremot ut.
Citera
2024-07-18, 18:07
Medlem
Inget fel antar jag då alla har väl möjligheten att göra sig dold eller är det något jag missar? menar du skyddade uppgifter eller göra sin adress dold?
Citera
2024-07-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainstorming3.0
Inget fel antar jag då alla har väl möjligheten att göra sig dold eller är det något jag missar? menar du skyddade uppgifter eller göra sin adress dold?
Nej, det är något alla inte kan. Det är något som ingen egentligen kan. Ratsit gömmer sig bakom ett utgivningsbevis och säger att de egentligen är ett grundlagsskyddat medium på samma sätt som en tidning, radio, eller annat motsvarande journalistiskt verk. Till och med diverse extrema nättidningar är bättre då de åtminstone försöker säga att de är media som ger nyheter, även om det är skräp.

De samlar in information och sammanställer det du egentligen behöver vara i folkbokföringens system för att nå. Om alla som inte har skyddade uppgifter och det är bara för att de inte fått tillgång till den som vi kan vara säkra på att informationen inte kommer riskera dyka upp en dag. Du kan inte be om att slippa visa dig. De har inte ens utpressning nog att du kan betala för att slippa synas. Okej, det sistnämnda är väl egentligen det enda positiva med dem.

Tl;dr
Du har missat att ingen har möjligheten att välja att dölja sina uppgifter för Ratsit.
Citera
2024-07-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Nej, det är något alla inte kan. Det är något som ingen egentligen kan. Ratsit gömmer sig bakom ett utgivningsbevis och säger att de egentligen är ett grundlagsskyddat medium på samma sätt som en tidning, radio, eller annat motsvarande journalistiskt verk. Till och med diverse extrema nättidningar är bättre då de åtminstone försöker säga att de är media som ger nyheter, även om det är skräp.

De samlar in information och sammanställer det du egentligen behöver vara i folkbokföringens system för att nå. Om alla som inte har skyddade uppgifter och det är bara för att de inte fått tillgång till den som vi kan vara säkra på att informationen inte kommer riskera dyka upp en dag. Du kan inte be om att slippa visa dig. De har inte ens utpressning nog att du kan betala för att slippa synas. Okej, det sistnämnda är väl egentligen det enda positiva med dem.

Tl;dr
Du har missat att ingen har möjligheten att välja att dölja sina uppgifter för Ratsit.

så ratsit är den enda man inte kan göra sin adress dold på?
Citera
2024-07-22, 10:06
Medlem
Citat:
Samma med mrkoll, lexbase m fl.

Inga permanenta lösningar.

För att de inte är som vilken sida som helst, de har utgivningsbevis och åtnjuter samma skydd och villkor som Riks, Samtiden, Aftonbladet, SVT, men även Kalle Anka och Bamse tidningarna.
Citera
2024-07-22, 15:28
Medlem
Citat:

Tl;dr

Citat:

Citat:
Samma med mrkoll, lexbase m fl.

Inga permanenta lösningar.

För att de inte är som vilken sida som helst, de har utgivningsbevis och åtnjuter samma skydd och villkor som Riks, Samtiden, Aftonbladet, SVT, men även Kalle Anka och Bamse tidningarna.

MrKoll och Ratsit funkar det nu att ta bort sig helt ifrån, även ifrån det dolda söket. För mig funkade det i alla fall. Jag menar ta bort sig helt från sidan alltså, inte bara dölja. Kontaktade deras kundtjänst.
Citera
2024-07-22, 15:48
Medlem
Varför finns han inte med här?

https://www.birthday.se/sok?f=Anders...son&sm=1&y=197

Som jag tolkar texten nedan är skyddat identitet enda sättet att inte bli visad på deras site?

Citat:
Den informationen som visas på Birthday.se är offentlig. Med offentliga uppgifter menas att vem som helst kan höra av sig till respektive myndighet och få ut samma information där. Samma information som presenteras på Birthday.se går att finna på flera hemsidor eller via telefon/datorer på lokala kontor hos Skatteverket. Skyddad identitet är den enda möjligheten som finns att dölja sin adress och övriga personuppgifter hos myndigheterna och det får man genom Polismyndigheten. När ett beslut om skyddad identitet tagits döljs uppgifterna automatiskt i vårt system
Citera
2024-07-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
MrKoll och Ratsit funkar det nu att ta bort sig helt ifrån, även ifrån det dolda söket. För mig funkade det i alla fall. Jag menar ta bort sig helt från sidan alltså, inte bara dölja. Kontaktade deras kundtjänst.

Hur gör man mig för ta bort sig från ratsit?
Citera
2024-07-23, 01:50
Medlem
Citat:
Hur gör man mig för ta bort sig från ratsit?

Du kan skicka ett mejl, finns en mall på imy.se;

Citera
2024-07-25, 14:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det framgår ju av register att Lars Save äger Ratsit AB. Är du utvecklingsstörd?

Vilket register?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in