Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-21, 07:11
  #1
Medlem
Muppetys avatar
Jag köpte sådana här svetsstänger; https://vi.aliexpress.com/item/1005006565777065.html

De smälts enkelt med bara en tändare o man kan nästan peta på den smälta metallen (nåja, det bränns ju). Det bildar en svetsfog, om ej kanske inte världens bästa.

Det står att de innehåller koppar o aluminium, men det kan man knappast smälta med en tändare?

Så, vad är de gjorda av? Kan nämna att det luktar svavel när man smälter dem.
Citera
2024-03-21, 08:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag köpte sådana här svetsstänger; https://vi.aliexpress.com/item/1005006565777065.html

De smälts enkelt med bara en tändare o man kan nästan peta på den smälta metallen (nåja, det bränns ju). Det bildar en svetsfog, om ej kanske inte världens bästa.

Det står att de innehåller koppar o aluminium, men det kan man knappast smälta med en tändare?

Så, vad är de gjorda av? Kan nämna att det luktar svavel när man smälter dem.

Ja, skall det bli svetsfog av dem så kräver det ju att de utvecklar värme på egen hand vilket innebär att där måste till något ämne (eller flera) som kan "antändas" av värme.

Som mycket annat på dylika siter så känns det lite tveksam produkt, tänker att man vill ha lite koll på vad det är man använder vilket tämligen sällan verkar framgå på dessa sajter...
Citera
2024-03-21, 10:10
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Det står att dom är till för att svetsa koppar och järn.
Sanningen är att man löder, eftersom basmetallerna inte smälter.

Sånt där brukar bestå av zink, vilket fungerar men ska grejerna verkligen hålla måste man svetsa på riktigt.
Citera
2024-03-28, 14:39
  #4
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag tror att du räkna med att de i grunden består av en legering av vismut och tenn, möjligen med lite indium. Svaveldoften är säkert svavel, som förmodligen används som flussmedel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback