Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-22, 11:16
  #1
Medlem
Sladdarens avatar
Dvs gröt som man använder som frukostmat först och främst

0 Vad finns det för gröt ?
1 Vad köper ni för gröt ?
2 Brukar ni blanda olika gryn och korn och då blir det er specialgröt ?
3 Kokar ni gröt ifrån grunden av kärnor frön mm ?
Citera
2024-03-22, 11:52
  #2
Medlem
Att köpa gröt är lätt, det finns bara risgrynsgröt att välja i disken
Citera
2024-03-22, 11:57
  #3
Medlem
Jag krånglar inte utan blandar rågflingor och havre.

Till det mjölk och äppelmos.
Citera
2024-03-22, 12:03
  #4
Medlem
Gröt kan man göra på många sätt. Några exempel:

Havregryn vatten och salt är väl den enklaste. Ersätt havregrynen med kornmjöl så blir det kornmjölsgröt. Med vete så funkar både vetemjöl och mannagryn, men då bör man koka med mjölk i stället för vatten.

Majs funkar i gröt både som finmalet mjöl och polenta, men då blir koktiden längre.

Rsgröt köper jag helst färdig, för det tar så lång tid att göra själv.

En intressant variant är att koka gröt på färdigblandad havrebaserad musli. Då får man både nötter och frukt på köpet.
Citera
2024-03-22, 18:11
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Dvs gröt som man använder som frukostmat först och främst

0 Vad finns det för gröt ?
1 Vad köper ni för gröt ?
2 Brukar ni blanda olika gryn och korn och då blir det er specialgröt ?
3 Kokar ni gröt ifrån grunden av kärnor frön mm ?

0 Risgrynsgröt är det enda som finns färdiglagat. I gryn- och pulverform finns hur många som helst med olika smaker.
1 Ingen alls då jag inte äter gröt längre.
2 Har aldrig blandat. Åt förr havregrynsgröt kokad på mjölk. På den hade jag ljus sirap. Som barn fick man mannagrynsgröt med saftsås.
3 Har aldrig malt något för att göra en gröt.
Citera
2024-03-23, 08:58
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
0 Risgrynsgröt är det enda som finns färdiglagat. I gryn- och pulverform finns hur många som helst med olika smaker.
1 Ingen alls då jag inte äter gröt längre.
2 Har aldrig blandat. Åt förr havregrynsgröt kokad på mjölk. På den hade jag ljus sirap. Som barn fick man mannagrynsgröt med saftsås.
3 Har aldrig malt något för att göra en gröt.

Okej tack för svaret
Citera
2024-03-23, 09:08
  #7
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Dvs gröt som man använder som frukostmat först och främst

0 Vad finns det för gröt ?
1 Vad köper ni för gröt ?
2 Brukar ni blanda olika gryn och korn och då blir det er specialgröt ?
3 Kokar ni gröt ifrån grunden av kärnor frön mm ?
Du kam t.ex blanda 2/3 fiberhavregryn med 1/3 muslie och så häller du på kokande vatten och låter det stå i 5 minuter. Då sväller grynen och du får gröt-konsistens.
Du kan äta grynen torra också men då blir du törstig och får dricka vatten efteråt plus att grynen sväller i magen.
Variera med att skiva äpplen, banan, päron och då och då en klick honung. Om du tar lite honung på spetsen av en matsked och häller det varma vattnet mot skeden ner i grynblandningen så blandas sötman i hela grötportionen.
Citera
2024-03-23, 09:12
  #8
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Du kam t.ex blanda 2/3 fiberhavregryn med 1/3 muslie och så häller du på kokande vatten och låter det stå i 5 minuter. Då sväller grynen och du får gröt-konsistens.
Du kan äta grynen torra också men då blir du törstig och får dricka vatten efteråt plus att grynen sväller i magen.
Variera med att skiva äpplen, banan, päron och då och då en klick honung. Om du tar lite honung på spetsen av en matsked och häller det varma vattnet mot skeden ner i grynblandningen så blandas sötman i hela grötportionen.

Bra tips
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback