Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-22, 12:50
  #1
Medlem
Findus har en frysvara kallad Kinamix (https://www.findus.se/var-mat/gronsa...ratter/kinamix), som innehåller ris, ärtor, majs och paprika. Vet någon varför det heter just Kinamix? Vad fan har dessa ingredienser med Kina att göra?
Citera
2024-03-22, 12:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaliumpermanganat
Vad fan har dessa ingredienser med Kina att göra?
Förr var i alla fall ris ganska förknippat med Kina. Antar att namnet funnits ett gäng år.
Citera
2024-03-22, 13:41
  #3
Medlem
Låter och ser ut som nåt från typ 50-talet..borde bytas
Citera
2024-03-22, 15:35
  #4
Medlem
Är väl den typ av mat kineser äter?
Ris, majs? Ja de är väl de.
Citera
2024-03-22, 17:36
  #5
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förr var i alla fall ris ganska förknippat med Kina. Antar att namnet funnits ett gäng år.

Min första tanke också, speciellt då man kallar den "vår klassiska". Intressant dock att namnet hängt kvar.
Citera
2024-03-23, 09:16
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Tror Kinamix blandningen funnits länge. Tom så länge att asiatisk mat var helt okänt i sverige nästan och inte alls etablerat och inte nåt man tillagade hemma som är hur vanligt som helst numera och att man kan få tag i det mesta tillbehören och varorna direkt ifrån kina eller kina härmat

Så Kinamix var nog namnet de tog på 70-80 talet för att det bara ingick ris som är redan kokt
Man förknippade ris med kina helt enkelt. Namnet Kinamix blev kvar bara decennier senare tror jag är orsaken
Citera
2024-03-26, 22:52
  #7
Medlem
Gosifs avatar
kinamix var ingen höjdare när man var liten grabb…
Citera
2024-03-27, 09:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
kinamix var ingen höjdare när man var liten grabb…
Kanske inte om man skulle äta bara det, men som varmt tillbehör istället för potatis eller enbart ris, tycker jag det ser rätt okej ut. Snabbt som attan att värma på till typ fiskpinnarna.

24:90 för 500g på Willys.
Citera
2024-03-27, 10:47
  #9
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kanske inte om man skulle äta bara det, men som varmt tillbehör istället för potatis eller enbart ris, tycker jag det ser rätt okej ut. Snabbt som attan att värma på till typ fiskpinnarna.

24:90 för 500g på Willys.

Inte käkat det sen 70-talet..
Citera
2024-05-01, 23:30
  #10
Medlem
Populär blandning som funnits i sortimentet ett antal år.
De hade tidigare en liknande risblandning som kallades "Hawaiimix". Vad den innehöll var inte direkt svårt att gissa. Den versionen verkar ha utgått av någon anledning.
Citera
Igår, 16:01
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kanske inte om man skulle äta bara det, men som varmt tillbehör istället för potatis eller enbart ris, tycker jag det ser rätt okej ut. Snabbt som attan att värma på till typ fiskpinnarna.

24:90 för 500g på Willys.

Jag tycker att det är förvånansvärt okej. Inte skitroligt så klart, men helt okej och väldigt snabbt att bränna på som tillbehör. Har ibland haft det till grillad kyckling som jag köpt på ICA eller motsvarande. Värm kinamixen, plocka kycklingen och blanda ned med riset, sen lite soja eller annan sås så är det helt okej enkel mat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback