2024-03-23, 14:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Meningen var ju att ryssarna skulle tro att varningen var falsk nr den i sjlva verket var sann. Det r drfr jag undrar hur varningen sg ut och hur vriga omstndigheter var. Meningen skulle is fall vara att stlla Putin offside fr det har han gjort och hans stllning r frsvagad.
Det skulle i s fall vara en konspiration dr USA gav varningen tv veckor innan man visste att attacken var planerad. Det skulle d inte bli ngon attack den utsatta tiden, och Putin skulle g ut offentligt ngra dagar senare och sga att varningen var trams. Attacken skulle genomfras som planerat och Putin skulle st med byxorna nere.

Konspirationen faller av tv anledningar:
1. Det r notoriskt svrt att veta exakt vilken dag en terroristattack ska ske. Svitt jag minns frn tidigare varningar, s trffar man sllan rtt exakt p dag. Det skulle inte g att ha den kontrollen ver hndelsernas utveckling.

2. Det r mnga antaganden runt att Putin offentligt skulle gra bort sig och hur de skulle bete sig nr de emottog varningen. Svrt att dra i marionett-trdarna och styra utvecklingen som man vill.

Mest sannolikt r nog att USA delat med sig av varningen p det stt man normalt sett gr inom ramen fr det internationella underrttelsesamarbetet.
Citera
2024-03-23, 14:01
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Finns nog stllen vid fronten som r mindre vervakade n andra.

Drnnarattacker lngt in i Ryssland tror jag inte gjorts frn Ukraina utan frn sabotrer som smugit ver grnsen med utrustning.

Hur vet du det? Kan det inte vara s att det redan finns en mngd Ukrainare eller sabotrer redan i Ryssland? Sluta tro och spekulera! Det leder ingen vart!
Citera
2024-03-23, 14:01
Medlem
Detta r Rysslands 9/11, bara inte svaret blir lika kraftfullt som USAs och Israels. Oerhrt tragiskt terrordd iallafall.
Citera
2024-03-23, 14:02
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Han bryr sig inte, har bara Ukraina p hjrnan. Om det nu stmmer om "tv-talet" och han kommer att skylla p Ukraina.., d kommer nog han att ta in ifrn trna.

Blir ngot i stil med vad Bush sa vid 9/11 : Antingen r ni med mig, eller mot mig.

En eskalering mot vst dvs.

Detta tror jag, tyvrr, r en stor risk.
Putin har mlat in sig i ett hrn och r desperat, d fr det bra eller brista..
Citera
2024-03-23, 14:02
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Nato agerar inte fr att Putin attackerar sina egna.. mjligtvis kommer FN med ngra fina ord och ppekanden, men det r allt.

Eller menar du krnkraftverket?

Krnkraftverkt knns mest logiskt i det hr lget.
Men jag sticker inte under stolen med att det hr inte r en konspirationsteori n s lnge.

Om man nu mste f in Nato i kriget, hur skulle man d g till vga nr Putin vgrar anvnda krnvapen eller attackera Natos resurser som stdjer Ukraina i kriget?
Citera
2024-03-23, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Putin uttalar sig offentligt nu om attacken:

"Alla som ligger bakom terrorattacken kommer att straffas, sger han i ett tal till nationen."

Ls mellan raderna "alla" (lnder) som "ligger bakom" (som bestllt/planerat attacken) kommer att straffas.

Han vet allts redan att detta ligger i flera lnders intresse det som hnt. Precis som jag hvdat frn brjan hr.

Jag sttet alla mina pengar p dessa huvudaktrer:

- Israel
- Ukraina
- USA

Med hjlp av andra lnder (typ England).

Detta r ngot vi frmodligen aldrig kommer f reda p, men de lnder vet det, Putin vet det.

Frklarar varfr John Kirby var tok skrrad i presskonferensen.
Citera
2024-03-23, 14:05
Avstngd
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Mycket mjligt att dom r hrdast nr det gller koranen och haditherna men det knns som det r en tvling d Islam r splittrad i ofantligt mnga olika terrorgrupper dr alla ska vara vrst. Dom blir ju fan aldrig njda om vem som r mest troende.
Jag frstr inte hur man kan bli s indoktrinerad som dom blir att dom tar s ltt p sitt och andras liv. Dom hr mste ju vetat att deras liv r frbrukad vid en sdan hr attack.

Det r inte konstigt egentligen.. Tnk att en ockupationsmakt som USA fick fly ifrn Afghanistan fr att talibanerna tog ver hela Afghanistan rekordsnabbt! - Och det beror p religionen dom delar..

Men det r mkt splittring absolut.. Strsta skillnaden mellan sunni och shia r hur dom ber.. Jag tror shia hller hnderna p ett annat stt n sunni nr dom ber..

IS frvrigt genomfr skert terrordd var som helst, dr staten har anfallit ett muslimskt land..
Senast redigerad av Gosif 2024-03-23 kl. 14:07.
Citera
2024-03-23, 14:06
Avstngd
ItsWednesdays avatar
Snart 24 h, no dear leader.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hittade lite namn p dom skyldiga som har gripits

Jag tar inte ansvar fr innehllet i denna tweet men Tadjistans inrikesministerium hvdar att Ismonov Rivojiddin and Nasridinov Mahmadrasul befinner sig i Tadjikistan. Bilder p individerna och deras pass frn Tadjikistan. Verkar som FSB hller p med ngot riktigt amatrmssigt.

The Ministry of Internal Affairs of Tajikistan stated that two people from the information disseminated by the media are in the republic. Another one lives in Samara.

On November 26, 2023, they arrived from the Russian Federation to the Republic of Tajikistan and are at their place of residence, the department said in a statement. We are talking about Ismonov Rivojiddin and Nasridinov Mahmadrasul. The Ministry of Internal Affairs published their photos with passports.

https://twitter.com/albafella1/statu...86064403706054
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Detta r Rysslands 9/11, bara inte svaret blir lika kraftfullt som USAs och Israels. Oerhrt tragiskt terrordd iallafall.

Vi kan nog utg frn att bda sidor kommer spinna attacken i en riktning som gynnar dem.

Vst kommer propagera fr att Putin r vrdels och att opinionen sviktar pga av attacken.
Putin kommer nyttja den fr att ytterligare strka sin stllning och ka viljan hos befolkningen fr ett totalt krig.

Inte ska man lta en blodig terrorattack g till spillo.
Citera
2024-03-23, 14:08
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Putin uttalar sig offentligt nu om attacken:

"Alla som ligger bakom terrorattacken kommer att straffas, sger han i ett tal till nationen."

Ls mellan raderna "alla" (lnder) som "ligger bakom" (som bestllt/planerat attacken) kommer att straffas.

Han vet allts redan att detta ligger i flera lnders intresse det som hnt. Precis som jag hvdat frn brjan hr.

Jag sttet alla mina pengar p dessa huvudaktrer:

- Israel
- Ukraina
- USA

Med hjlp av andra lnder (typ England).

Detta r ngot vi frmodligen aldrig kommer f reda p, men de lnder vet det, Putin vet det.
Du kan skicka mig pengarna.

Inget av de lnder du gissar p har ngot att vinna p den hr terrorn.

Det r givetvis IS som hmnas fr att ryssarna gick fram s hrt mot IS i Syrien.
Citera
2024-03-23, 14:08
Medlem
ncr04s avatar
Rysstrollen r naturligtvis igng med sin "firehose of falsehoods" och sprider dumma teorier i trden.

Att Putin redan ngra timmar efter ddet frsker utnyttja situationen fr att ytterligare vnda befolkningen mot Ukraina sger dremot det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in