Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-24, 10:33
  #1
Medlem
Jag är i färd med att utveckla ett bokprojekt och undrar om det finns en publik som skulle vara intresserad av ämnet. Jag siktar på att erbjuda en grundlig utforskning av hela spektrumet av händelser och förändringar. Nedan är ett smakprov från mina första anteckningar, som tjänar som grogrund för de olika kapitlen:

År 1960: I kölvattnet av andra världskriget rider Sverige på en våg av framgång, hissar segel som en ekonomisk juggernaut, landar som världens tredje största ekonomi. Detta är inte bara en siffra; det är startskottet för en epok där Sverige, drabbat av välståndets ironiska förbannelse, börjar dansa på gränsen till en alltför bekväm maskulinitets- och liberalitetsförskjutning. "God tider skapar svaga män, och svaga män skapar svåra tider" - detta ordspråk blir vår tids obarmhärtiga ekko.

År 2000: Vi har nått toppen av den feministiska vågen; Sverige står nu som ett monument över ett extremt feminiserat samhälle. Ett samhälle där mäns tystnad köpts med rädslan för utfrysning, där den politiska dialogen kvävs under tyngden av 'att passa in'. Vår frihet att tala har blivit en lyxvara, en som vi inte längre har råd med när huslån och jobbsäkerhet står på spel.

År 2010: Sverigedemokraternas inträde i riksdagen fungerar som en politisk handgranat, skakar om etablissemanget till dess kärna. Åkesson, stämplad antingen som visionär eller paria, står inför ett ultimatum som kommer att definiera resten av hans liv: omvandla Sverige eller bli märkt för alltid som en främlingsfientlig figur.

År 2014: Reinfeldts "Öppna era hjärtan"-tal slår ned som en blixtnedslag. En konservativ ledare som plötsligt omsvängs av invandringsvänlighet? Sverige håller andan, osäkert på vad detta nya kapitel kommer att innebära.

År 2016: Migrationsvågen når sin bristningsgräns, och Sverige tvingas till slut stänga sina dörrar. De som en gång bannlyste tanken på begränsningar finner sig nu målande över sina egna gränser med en tjock, ogenomskinlig linje. Ironin? De som skrikit högst om öppenhet finner sig själva bygga barriärer.

År 2023: Sverigedemokraternas styrka fördubblas igen, och Sverige står vid ett skiljeväg, ett land som är trött på illusioner och berett att omfamna en ny, obekväm verklighet. Partiet som en gång var utkastat från finrummet, har nu, ironiskt nog, blivit själva definitionen av mainstream.

Dessa ska guida läsaren genom en resa från andra världskrigets dagar till vår nuvarande tid. Dessutom planerar jag att inkludera ett sista kapitel som spekulerar i framtiden – det är definitivt ett vågat drag, men jag är nyfiken på era åsikter.

Sista kapitlet:
Nu står vi här, vid ett historiskt ögonblick där Sverige vaknat upp till en konservativ morgondag, en backlash mot decennier av alltför öppenhjärtig politik. Det är tydligt att en enkelriktad väg av ohejdad invandring inte längre är svaret. Vi ser hur vänsterpolitiker vänder till Kanada som en förebild men blundar för deras olika krav på invandrare så som krav på utbildning, ekonomi etc. Det är dags att inse att vår generositet har ett pris och att goda intentioner inte alltid räcker till....
Det här är inte bara ett stycke i en bok; det här är en räkning av vår tids berättelse. Och till de som ligger bakom detta haveri låt det vara känt: ert arv kommer att granskas, och jag tänker inte hålla tillbaka. Varje sten ska vändas, varje beslut skalas bort till sin kärna. Jag kommer inte att skona någon i min skildring av hur er beslut och handlingar som ni gjort av girighet för er egna karriär; er egna makt som har format det Sverige vi ser idag.

Saker som jag kommer ta med i boken och blotta rakt utan omskrivningar:
Jag planerar att begära ut alla dokument relaterade till affären där Sveriges första kvinnliga statsminister kom till makten efter att en miljard muta utbetalades till det kurdiska unionspartiet, PYD.

Om du orkade läsa mina anteckningar, tackar jag ödmjukt.
Vad tror ni om en sån här bok idé?
Kan det slå?
Citera
2024-03-24, 10:49
  #2
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Nu står vi här, vid ett historiskt ögonblick där Sverige vaknat upp till en konservativ morgondag
Det ska alltså vara skönlitteratur? Nåja, lycka till med boken!
Citera
2024-03-24, 12:13
  #3
Medlem
Stark-Senaps avatar
Planer på att skriva en bok och inte ens kunna skriva ordet bokidé korrekt
Hint
__________________
Senast redigerad av Stark-Senap 2024-03-24 kl. 12:15.
Citera
2024-03-24, 13:56
  #4
Medlem
Påminner om boken Vit Melankoli
Citera
2024-03-24, 14:07
  #5
Medlem
Stenballes avatar
Nej, nej, nej.

Att prata om grundlig forskning samtidigt som du har en extremt tydlig agenda fungerar inte.
Genomskinligt.

Språket fungerar inte.
Möjligen lite roligt i ett blogginlägg, men bara påfrestande i bokform.

Sverige har aldrig varit världens tredje största ekonomi.
Citera
2024-03-24, 14:08
  #6
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Planer på att skriva en bok och inte ens kunna skriva ordet bokidé korrekt

Ja, särskrivning och versal på idé känns tyvärr inte så lovande.
Citera
2024-03-24, 17:32
  #7
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Sverige har aldrig varit världens tredje största ekonomi.

Jo, när det gäller musik.
https://www.musicexportacademy.com/b...export-country

Citera
2024-03-24, 21:28
  #8
Moderator
Strix m/94s avatar
Det torde bli en bättre diskussion kring TS planer i Konservatism.

PI -> Konservatism

Strix/Mod
Citera
2024-03-25, 00:12
  #9
Medlem
Verkar som att TS är mycket mer intresserad av retorik (alltså det som görs/sägs för att lansera och sälja in tankar, eller lansera politiska utspel) än av förskjutningar i praktisk politik eller verkliga samhällsförändringar.

Retoriken syns naturligtvis i ett medialiserat samhälle, mer än tidiigare, men man kan inte enbart analysera den.
Citera
2024-03-25, 00:28
  #10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Verkar som att TS är mycket mer intresserad av retorik (alltså det som görs/sägs för att lansera och sälja in tankar, eller lansera politiska utspel) än av förskjutningar i praktisk politik eller verkliga samhällsförändringar.

Retoriken syns naturligtvis i ett medialiserat samhälle, mer än tidiigare, men man kan inte enbart analysera den.

Nja.
Med tanke på trådstarten så antyder den knappast att Ts är någon retorisk stjärna.
Det duger till ett blogginlägg som ytterst få läser, eller en pamflett som de flesta bara skulle skratta åt.
Medialt skulle det bara drunkna...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback