2024-03-26, 17:38
Medlem
Tydligen har min favorithalstablett Bafucin - den som gör att jag alltid är redo att hångla och smaka gott på kort varsel - utgått ur sortimentet. Har någon ett tips på nån liknande sugtablett - helst med en smak som liknar den gula Bafucin?
Citera
2024-03-26, 18:07
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowFeverGuy
Tydligen har min favorithalstablett Bafucin - den som gör att jag alltid är redo att hångla och smaka gott på kort varsel - utgått ur sortimentet. Har någon ett tips på nån liknande sugtablett - helst med en smak som liknar den gula Bafucin?
Är det bara pga smaken/andedräkten du vill ha Bafucin? Den var grym på att bedöva/minska halsont men jag tycker inte att just smaken/lukten var något särskilt. Har tyvärr inget alternativ till det utan kör på Fishermas Friend för just andedräkt.
Citera
2024-03-27, 07:00
Medlem
Kanastras avatar
Satan, visste inte att den försvunnit! Varför har den gjort det tro, känns ju som en väldigt etablerad tablett. Hade jag vetat det här hade jag bunkrat.
Den har varit mitt absolut första åtgärd i ca 30 år när jag känt av att jag är på väg att bli krasslig i halsen. Har det kliat i hals och jag suttit och svalt, så där som man kan göra innan man blir sjuk på riktigt så har jag alltid sugit på bafucin, eller om jag vaknat på natten med märklig känsla i halsen.
Jag har verkligen upplevt att den hjälpt, motat olle i grind så jag sluppit bli sjuk och även hjälpt när jag haft halsont.
Den tillhör mitt husapotek.
Hoppas du får svar ts på bra alternativ.
Citera
2024-03-27, 09:53
Medlem
Stark-Senaps avatar
Men vad fan! Bafucin får en att minnas barndomens förkylningar. Inget kunde lindra halsont som den. Även om smaken var förfärlig.
Bafucin har varit en av extremt få saker jag saknat som svensk flykting i annat land.
Hoppas denna tråden leder fram till namnet på någon värdig ersättare.
Citera
2024-04-06, 08:07
Medlem
Kanastras avatar
Så!
Nu har jag talat med en bekant som jobbar som apotekare.
Personen sa att hon inte visste om bafucin bara var slut hos dess svenska leverantör eller om den helt enkelt slutat tillverkas.
Jag frågade om alternativ och fick svar att
Zyx eller Strefen var att föredra. Inte strepsil.
Jag har själv inte testat dom men det blir väl av när mina 2 burkar Baffu tar slut

https://www.apotea.se/zyx
https://www.apotea.se/strefen
Citera
2024-07-24, 21:28
Medlem
WhereIsRussias avatar
har nån av grannländerna bafucin? så man kan köpa därifrån
Citera
2024-10-03, 11:59
Medlem
Triremers avatar
Jag upptäckte idag att den utgått ur sortimentet. Inget apotek säljer Bafucin.

"Bafucin är halstabletter som används vid halsont och svalgrodnad i samband med lindriga infektioner i munhåla och svalg.

Bafucin innehåller bensokain som är smärtlindrande genom att verka lokalbedövande. Gramicidin är ett antibiotikum med lokal effekt i munhålan. Cetylpyridiniumklorid och diklorbensylalkohol är lokalt verkande ämnen mot bakterier."

Är det bensokain eller Gramacidin som blivit receptbelagt? Den funkar ju hyfsat mot grampositiva bakterier som t.ex. stafylokocker.
Senast redigerad av Triremer 2024-10-03 kl. 12:07.
Citera
2024-10-15, 04:52
Medlem
Jag har också använt Bafucin på samma sätt och faktiskt lyckats hålla förkylningar borta.

Jag blev så glad när jag städade hemma igår och hittade en förpackning. Ska njuta av den.

Det enda jag kommit på som faktiskt funkar mot halsont är Coldzyme som man sprayar i halsen. Den lenar halsont och ska förkorta tiden för förkylning om man är ute i god tid.

Sen mot lite dålig andedräkt vetesjutton. Men ALLA halstabletter som dom har nu är verkligen skit på alla sätt.
Citera
2024-10-15, 05:34
Medlem
zombie-nations avatar
Man får aldrig mediciner som funkar i Sverige. Köpte någon annan skit, hoppas jag slipper använda den. Varför inte hellre kontrollera Alvedon, det är den medicin som skadar flest.
Citera
2024-11-20, 10:49
Medlem
husbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
har nån av grannländerna bafucin? så man kan köpa därifrån
Har hört att Finland fortfarande ska sälja Bafucin på sina apotek! Kanske går att beställa från nåt finskt nätapotek?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in