Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-28, 00:21
  #25
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Hur tänker du att han skulle ha "fixat detta med lätthet"?

För att han är ett proffs.
Han har mött dylika situationer massor med gånger.
Säkert är det naturligtvis aldrig.

Hur tänker du när du skriver att FS är en idiot?
Har träffat honom sporadiskt en gång, hustrun desto mer en annan gång och min uppfattning är en helt annan än din.
Förresten, du behöver inte skriva vad du tycker om FS. Det blir OT.

/VV
Citera
2024-03-28, 00:36
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
För att han är ett proffs.
Han har mött dylika situationer massor med gånger.
Säkert är det naturligtvis aldrig.

Hur tänker du när du skriver att FS är en idiot?
Har träffat honom sporadiskt en gång, hustrun desto mer en annan gång och min uppfattning är en helt annan än din.
Förresten, du behöver inte skriva vad du tycker om FS. Det blir OT.

/VV

Det är inte mer OT när jag skriver det än när du skriver det.

FS har ju gapat massor om kamphundar på sistone - men jag har aldrig sett honom ta itu med den typen av hundar när de är vuxna och har rejäl problematik.
Citera
2024-03-28, 06:21
  #27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. hundarna skall vara kopplade. Om de inte är det skall du filma det och anmäla det.
2. det är ingen vits att vänta med att prata med hundägarna. berätta att du är orolig och fråga hur ni skall lösa situationen. Har de hunden kopplad och du håller avstånd lär det ju inte vara ngn risk.

1. Anmäla för vad?
Det finns inget generellt lagkrav på att hundar ska vara kopplade.

2. Håller delvis med dig om att det är lika bra att snacka med grannarna asap. Finns ingen vits att ägna sig åt konflikträdsla och vänta tills det är för sent.

Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Problemet ligger mycket i hundrasen, tyvärr så är kamphundar lagliga att ha i Sverige fortfarande.

Vad kan jag ge dig för tips, köttbitar med nålar i eller bröd doppat i glykol kanske som du kan placera ut lite strategiskt i omgivningen?

Vad har kamphundar med det här att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Det är inte mer OT när jag skriver det än när du skriver det.

FS har ju gapat massor om kamphundar på sistone - men jag har aldrig sett honom ta itu med den typen av hundar när de är vuxna och har rejäl problematik.

Vad får dig att tro att han ska visa upp allt han gör för dig?

Nu handlar ju inte detta om kamphundar så vad Fredrik Steen gör eller inte med den typen av hundar är ju irrelevant i sammanhanget...

Det finns en hel del människor som jobbar med problemhundar, problemhundägare, hundproblem och dylikt. Så, det är knappast fel att kontakta någon sådan och kolla över det hela. Bättre att föregå än att föregås i sådana här situationer.
Citera
2024-03-28, 16:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
1. Anmäla för vad?
Det finns inget generellt lagkrav på att hundar ska vara kopplade.
Sådant bestäms av kommunerna. Bara att googla vilka restriktioner varje kommun har.
Citera
2024-03-28, 16:50
  #29
Avstängd
Kiddieoxos avatar
Överlag är det ett jävla oskick att omplacera problemhundar avliva dem bara och köp en ny jävla hund som inte är trasig.
Citera
2024-03-28, 17:54
  #30
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Sådant bestäms av kommunerna. Bara att googla vilka restriktioner varje kommun har.

Ja, det vet jag. Men det är ju långt ifrån synonymt med att det per automatik finns något att anmäla för... Nu har TS inte meddelat var h*n bor (Och det ska vi inte heller spekulera kring.), men lyfter fram att h*n bor "ute i skogen med ett par villor som grannar" vilket brukar vara den typ av områden där kommuner generellt sett inte har något koppeltvång, vilket i sin tur kan göra påståendet om att det bara är att anmäla minst sagt ihåligt. Därav min fråga.

Jag har koll på att vissa kommuner har det kravet på vissa platser, men är även medveten om att ingen kommun har det på samtliga. Det kan lika gärna vara så att TS och TS granne inte bor där det finns något sådant i de lokala ordningsföreskrifterna.

Där jag bor finns exempelvis inget sådant krav. Inne i stan finns, men jag bor inte där och kan om jag vill ha min hund lös där jag bor. Nu lämnar hon visserligen aldrig trädgården utan tillåtelse och jag har koppel på henne när vi är ute och går, men ändå.
Citera
2024-03-28, 18:01
  #31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Överlag är det ett jävla oskick att omplacera problemhundar avliva dem bara och köp en ny jävla hund som inte är trasig.

Jag vågar påstå att du har helt fel och att det egentligen är precis tvärtom. Alltså att det är bra att omplacera en "problemhund".

Kruxet är att det i den absoluta majoriteten av alla fall där hunden är en "problemhund" är att det egentligen brukar vara ägaren som är trasig. Om denne då avlivar hunden och skaffar en ny brukar även nästa hund också bli en "problemhund". Precis som nästa och nästa och nästa och så vidare...

Det är betydligt bättre då att omplacera hunden till någon som kan lösa "problemet", så att det inte längre är en "problemhund". Vilket inte brukar vara särskilt svårt om den omplaceras till någon som har koll och inte till ytterligare en "problemägare"...
Citera
2024-03-28, 23:03
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag vågar påstå att du har helt fel och att det egentligen är precis tvärtom. Alltså att det är bra att omplacera en "problemhund".

Kruxet är att det i den absoluta majoriteten av alla fall där hunden är en "problemhund" är att det egentligen brukar vara ägaren som är trasig. Om denne då avlivar hunden och skaffar en ny brukar även nästa hund också bli en "problemhund". Precis som nästa och nästa och nästa och så vidare...

Det är betydligt bättre då att omplacera hunden till någon som kan lösa "problemet", så att det inte längre är en "problemhund". Vilket inte brukar vara särskilt svårt om den omplaceras till någon som har koll och inte till ytterligare en "problemägare"...

Om länsstyrelsen har omplacerat en hund ligger det mer bakom än "trasig" ägare. Jag har tagit en omplaceringshund en gång, men det var inte tal om att någon länstyrelse var inblandad. Normala människor omplacerar innan det går åt helvete. Länsstyrelsen blir s a s inkopplad efterr att det har gått åt helvete.

Det kan vara otroligt svårt att få rätt på en omplaceringshund. Om hunden inte är stor och inte aggressiv kan det funka hyfsat ändå. Min hund var en schäfer och ganska besvärlig till en början men jag fick hjälp av en skicklig hundtränare. Schäfrar har också en naturlig fallenhet för lydnad och tycker att det är roligt att träna och klara uppgifter. Därför blev det bra, men jag skulle inte göra om det pga mycket arbete. En kompis tog över en border collie-korsning som var helvild efter åratal av att ha stått på en liten bakgård och skällt hysteriskt på allt (ej Sverige). Den hunden blev aldrig bra trots väldigt engagemang, men han var i alla fall aldrig farlig.
Citera
2024-04-04, 03:32
  #33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Det finns knasiga råd i tråden om att ge hunden godis när den morrar. Helt fel att belöna morrande med godis.

Ger ni godis ska det bara vara vid ett trevligt lugnt beteendemönster.
Belöna inte aggressivitet.
Citera
2024-04-04, 07:22
  #34
Avstängd
Lösspringande hundar avlivas så fort de kommer utanför ägarens tomt, det är en mycket enkel regel att hålla reda på
Citera
2024-04-04, 09:12
  #35
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Lösspringande hundar avlivas så fort de kommer utanför ägarens tomt, det är en mycket enkel regel att hålla reda på

Det må vara en enkel regel, men då den är olaglig så kommer den knappast få genomslag hos andra än idioter och rättshaverister.
Citera
2024-04-04, 20:00
  #36
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Förklara för det äldre paret att deras hund behöver avlivas och om de inte gör det frivilligt kommer ni anmäla dem.
Svagheten i detta är väl att länsstyrelsen är helt jävla värdelös.
Nu är det ju lite gulli gull med omplaceringar av hundar både från sådana där hund hem eller vad fan det heter och likaså Länsstyrelsen.
Den som skaffar hund från början får väl för fan ta ansvaret hundens hela liv eller så får väl ägaren se till att den avlivas.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback