Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-27, 23:14
  #37
Medlem
Stormcatchers avatar
Du vill tjäna snabba pengar. Åk till Solvalla!
Citera
2024-03-28, 09:24
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Google är din vän.

Citat DI.

” Daytradern berättar: Så blev jag snuvad av robothandeln
Kritiken mot Nasdaq för att Stockholmsbörsen skräddarsyr lösningar för robothandlare på bekostnad av svenska småsparare och daytraders består.
En framgångsrik aktiv handlare fick nyligen på nytt uppleva hur det går till när högfrekvenshandlarna skär emellan i orderböckerna, en händelse han delar med sig av till Di.

Att robothandel är en stor aktör i den dagliga börshandeln har undgått få med intresse för aktier. Stockholmsbörsens operatör Nasdaq får inte sällan kritik för att prioritera HFT-firmorna och större medlemmar framför småsparare och daytraders. När Di intervjuade börsens nye vd Fredrik Ekström i februari lyfte han vikten av att vara en ”marknadsplats som är transparent och rättvis för alla” men ville inte bemöta kritiken.”

Robotarna är inställda på tjäna några ören per transaktion. Men de kan kan göra flera tusen i sekunden.
Hej,
jag förstår!

Jag tänker lite såhär:

Köpa, och om jag går upp 200kr, så kan jag bara sälja och köpa nytt och så håller jag på.

Jag bryr mig inte om aktier skall bli värda över flera tusen kronor. Det är bara själva handlandet och köpandet i sig. Och förstås, att det bara går upp allt ifrån 90-200kr kan räcka för mig, för att få mig vilja sälja och köpa.

Jag är ingen match för robotarna, men jag tänker att jag nöjer mig med att ha fått lite pengar som jag tjänat in på.

Är det möjlighet eller är det i princip ett måste att vänta 5-10 år?
Citera
2024-03-28, 09:27
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Är det möjlighet eller är det i princip ett måste att vänta 5-10 år?
Visst är det möjligt.

Men hur kommer du kunna veta vilken aktie som kommer gå upp, och när den kommer sluta att gå upp?
Citera
2024-03-28, 09:44
  #40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
jag förstår!

Jag tänker lite såhär:

Köpa, och om jag går upp 200kr, så kan jag bara sälja och köpa nytt och så håller jag på.

Jag bryr mig inte om aktier skall bli värda över flera tusen kronor. Det är bara själva handlandet och köpandet i sig. Och förstås, att det bara går upp allt ifrån 90-200kr kan räcka för mig, för att få mig vilja sälja och köpa.

Jag är ingen match för robotarna, men jag tänker att jag nöjer mig med att ha fått lite pengar som jag tjänat in på.

Är det möjlighet eller är det i princip ett måste att vänta 5-10 år?


Tips. Köp fonder, sov lugnt och oroa dig mindre. Kolla en gång i månaden, de brukaren gå upp några % om året.
Citera
2024-03-28, 10:07
  #41
Medlem
GregerMedeltids avatar
Att köpa långsiktigt och gärna passivt med fonder eller t.ex. lysa ger en helt annan riskprofil och framförallt bättre avkastning per investerad tid. Visst, du kan göra några bra affärer i början och se din förmögenhet öka med flera hundra procent på några dagar. Men du kan lika gärna förlora pengarna lika snabbt. Det är svårt att slå index, inte ens proffsen lyckas konsekvent göra bättre affärer än index på tillräckligt lång tid.

Att köpa index eller allmänt breda aktier på lång sikt minskar riskerna åt båda hållen, och du behöver inte aktivt involvera dig i ditt sparande. På 10 års sikt har den passiva investeraren förmodligen en större förmögenhet än en hobby-daytrader och har dessutom bara spenderat 5 minuters tid på det.
Citera
2024-03-28, 15:19
  #42
Medlem
Jag själv köper enbart aktiet eller liknande jag känner att jag kan hålla minst 10 år

Är ju inget fel att day tradea aktier eller köpa på kort sikt men för de flesta skulle jag säga att det är mer lönsamt att bara putta in lite pengar varje månad i "trygga" aktiefonder och om man vill in o peta i enskilda aktier så bör nog de flesta ha ett par stabila pjäser som bas kanske investmentbolag eller dyligt.
Citera
2024-03-29, 01:04
  #43
Medlem
Fantastiskt att det finns så många som gått på myten att man inte kan prestera bättre på trading än index.
Ännu mer förvånande att så många i en tråd om aktiehandel är nöjda med det.
När det dessutom är helt uppenbart att de flesta aldrig testat själv utan bara ska ha en bestämd åsikt att så är det för det har jag hört gör det riktigt komiskt.
Trodde inte så många på Flashback var av den kategorin som ville följa i fårskocken.
Hur kan man överhuvudtaget orka skriva inlägg i ett ämne när man inte har en aning vad man uttrycker?
Bara påstår nåt utan att gjort nån egen kontroll.

Köp vad som helst, i vilken riktning som helst med skyhög hävstång.
Satsa max nån procent av kapitalet i varje affär.
Ibland om man inte hinner ur förlorar man hela sin insats och ibland gör man sig flera hundra procent på insatt kapital per dag.
Kan sätta förhuden på att man presterar långt över index om man gör så.
Dessutom spelar det ingen roll vilket riktning börsen har, man tjänar lika bra även i nedgång.
Citera
2024-03-29, 01:12
  #44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Varför denna prat om att ''spara i aktier'' och inte ''köpa aktier'', vänta en månad eller två eller hur länge man vill och därefter sälja aktier vidare. Kan det bli som så att aktier kan gå upp med några hundra eller tusen och sedan väljer man att sälja, för att sedan köpa fler och så vidare.

Det känns mer roligare.

Jag är helt ny inom detta och är mer på att ''köpa och sälja'' är mer roligare. Kan man göra så?

Vad är för- och nackdelar?

Konsekvenser?
Ja, det kan man. köpa och sälja, alltså.

Vad var egentligen frågan?

Warren Buffet, om namnet är bekant, sade att börsen är ett verktyg att flytta pengar från otåliga till tåliga.
Värt att kontemplera, när du vill ha 'roligare'.
Citera
2024-03-29, 10:10
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Varför denna prat om att ''spara i aktier'' och inte ''köpa aktier'', vänta en månad eller två eller hur länge man vill och därefter sälja aktier vidare. Kan det bli som så att aktier kan gå upp med några hundra eller tusen och sedan väljer man att sälja, för att sedan köpa fler och så vidare.

Det känns mer roligare.

Jag är helt ny inom detta och är mer på att ''köpa och sälja'' är mer roligare. Kan man göra så?

Vad är för- och nackdelar?

Konsekvenser?

Roligare kanske... att handla på sin magkänsla är ju roligare. Instant reward och allt det där..

Men du kanske är som babyn som äter sin godisbit direkt, istället för att vänta och få två?

Och vill du roligt så gör så, vill du tjäna pengar lär du dig vad det handlar om.
Citera
2024-03-29, 10:11
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
jag förstår!

Jag tänker lite såhär:

Köpa, och om jag går upp 200kr, så kan jag bara sälja och köpa nytt och så håller jag på.

Jag bryr mig inte om aktier skall bli värda över flera tusen kronor. Det är bara själva handlandet och köpandet i sig. Och förstås, att det bara går upp allt ifrån 90-200kr kan räcka för mig, för att få mig vilja sälja och köpa.

Jag är ingen match för robotarna, men jag tänker att jag nöjer mig med att ha fått lite pengar som jag tjänat in på.

Är det möjlighet eller är det i princip ett måste att vänta 5-10 år?

Och om det går ner, det gör så ibland, hur gör du då?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback