• 5
  • 6
2024-08-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Om vi spekulerar kring följande scenario: Man bor i en villa, två våningar, och är rädd för en homeinvasion och krig, och därefter har vidtagit en hel del åtgärder. Världen är inte oföränderlig, så man måste vara förberedd. Låt oss säga att man vidtagit följande åtgärder:
- Köpt mig två kamphundar.
- Galler för alla fönster.
- Tre lås i ytterdörren plus en hasp och gallergrind på insidan.
- Knivar gömda i varje rum, på ställen som är lätta att nå, men svåra att upptäcka
- Värmekameror i hela hemmet och i hela trädgården, i varje rum. Kan följa live i mobilen.
- Gjort om pannrummet till ett panic room, tar cirka 10 sekunder att springa in dit och låsa dörren. Dörren är i tjockt stål, med tre lås och inget yttre handtag. Inuti pannrummet har jag två fältsängar/britsar, förbandslåda, en machete, två gasmasker, två bug out bags, vevradio, vevpowerbank, mobilt bredband, 20 000kr kontant, kontroll till att syra alla enheter i hemmet med, överfallslarm, en massa mat, en kniv och en dolk.
- Rökmaskiner gömda på olika ställen i huset, kan styras från mobilen och en kontroll som finns i pannrummet.
- En bug out bag i vardera rum.
- Samtliga dörrar har två lås och är kopplade till en dator, kan stänga och låsa alla dörrar från mobilen. Alla dörrar har också metallfyllning i mitten av dörren, inget som syns, men gör det säkrare och svårare att sparka in.
- Rörelsedetektorer i vardera rum och över hela tomten, kan bestämma när de ska vara igång och inte. Startar alltid de när jag ska sova, förutom i vissa delar av trädgården och rummet jag sover i förstås. Detekterar den någon rörelse går ett larmet, tjuter som fan, 112 larmas, alla dörrar i huset stängs låses och rökmaskinerna går igång, allt ljus släcks. Låser då upp för mig med ett speciellt kort jag har, stänger sedan dörrarna och springer ner till pannrummet.
- Sovrummet är utrustat med vapenskåp (man har jägarlicens/är med i hemvärnet), två gasmasker med en typ utav night-vision, och alla andra befogenheter som jag redan nämnt finns i varje rum.
- Grävt ner hinkar med mat på olika platser i landet, vilka går i någon sorts led eller väg som jag planerat att jag ska gå, ifall att det skulle bli krig.

Så låt oss säga att någon försöker bryta sig in hos mig mitt i natten, när jag ligger och sover, då skulle det gå till såhär:
Rörelsedetektorn detekterar rörelser på mitt område, larmet börjar tjuta och resten vet ni... Jag flyger upp ur sängen, tar på mig gasmask, låser upp vapenskåpet och förser mig. Låser sedan upp dörren med kortet jag har, släpper ut hundarna, går ut i vardagsrummet (dörren slås igen automatiskt). Låser då upp dörren till trappan, springer ner till panicroomet (pannrummet) och låser in mig med hundarna där inne. Väl där inne startar jag live cam över huset på TV:n, tar jag på mig fält/militärkläder, förbereder mig i övrigt och planerar min flykt. Ifall att jag lyckas ta mig ut väntar en fulltankad och supersnabb pick-up. Den hoppar jag in i, och kör iväg mot en lägenhet jag har i stan, vilket också är välutrustad.

Hade detta funkat tror ni? Hur säker hade man varit, tror ni? OBS: All detta är ren spekulation, och ej verklighetsbaserat.
I ett krig har du ingen schans det är bara att dem spränger huset, du kanske kan hålla undan någon men du kommer inte överleva kriget om du inte bor långt ifrån där dem krigar och ingen kommer dit
Citera
2025-01-03, 22:54
Medlem
Dr.Sesams avatar
Alternativ1:
Sälj villan och köp en bit tomt av någon skogsherre. Sedan köper du en eller två containrar som du svetsar ihop, isolerar och gräver ner.

Alternativ2:
Elda upp huset och bo under grunden.

Alternativ3:
Köp en hundkostym och annonsera ut dig själv till en hundvänlig familj på en fejkad "hundar utan hem"-sida. Gratis mat och vatten. Tänk på att du inte är välkommen i skyddsrummen bara
Citera
2025-01-14, 14:49
Medlem
Den som inte med vapen kan försvara sej själv, sin familj och sina ägodelar samt med andra
beväpnade kan skapa ett mindre samhälle stort nog att stå emot angrepp från större grupper
kommer inte överleva. Man behöver en grupp på ca 20 personer med vapen för att effektivt kunna
skapa ett försvar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in