Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-03-28, 14:55
  #49
Avstängd
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Hur kan du släppa ut hundarna samtidigt som du låser in dig med dem i pannrummet?

Det skrev han ju innan. Han trycker på en knapp från pannrummet och så öppnas det luckor och två kamphundar ramlar ner från taket.
Jag tycker det där verkade lite si o sådär. Jag hade valt ett 50 tal giftormar runt omkring i taket som sedan hade det öppnats 50 luckor från taket och det hade ramlat ner 50 giftormar runt omkring i huset.

Gäller bara TS har bra koll så det går att fjärrutlösa från mobilen eller något annat. kanske en knapp eller ett rep att dra i från pannrummet så luckan löser ut och ormarna ramlar ner på förövarna.

Dock skall man inte bortse från blattar och negrer är livrädda för just hundar. Så iden med 2 kamphundar är inte heller fel.
Citera
2024-03-28, 16:01
  #50
Medlem
fellowvessels avatar
Enda som är riktigt bra är att lära sig av medel-tiden, en lastbil o dyl kan inte ramma väggar osv om det är en vallgrav runt.
Citera
2024-03-28, 17:18
  #51
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Vidare utveckling och funderingar:
Från pannrummet kan man bygga en spiraltrappa ner i jorden. Beror på hur påkostat man gör det, men där nere skulle man kunna bygga ett större rum, alternativt en kloak/tunnelsystem som leder till ett annat hemligt rum, en bit bort. Ett annat alternativ är att införskaffa sig av stålgardiner/säkerhetsgardiner, som automatiskt fälls när för alla fönster när larmet går. Vidare kan man utveckla ett system som stänger all ventilation i huset, och släpper ut någon slags sövande gas. Taggtråd på taket kan också vara ett alternativ, och skottsäkra dörrar och väggar.

Utvecklade cybersäkehetssystem behövs också, och det med elen, som eventuellt skulle kunna slås ut sätter man in backups med batterier på vardera elektronisk enhet, så att dessa inte kan slås ut.

Det här låter toppen för då kan du kombinera med att gräva ett djupt hål.
Citera
2024-03-28, 18:02
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Om vi spekulerar kring följande scenario: Man bor i en villa, två våningar, och är rädd för en homeinvasion och krig, och därefter har vidtagit en hel del åtgärder. Världen är inte oföränderlig, så man måste vara förberedd. Låt oss säga att man vidtagit följande åtgärder:
- Köpt mig två kamphundar.
- Galler för alla fönster.
- Tre lås i ytterdörren plus en hasp och gallergrind på insidan.
- Knivar gömda i varje rum, på ställen som är lätta att nå, men svåra att upptäcka
- Värmekameror i hela hemmet och i hela trädgården, i varje rum. Kan följa live i mobilen.
- Gjort om pannrummet till ett panic room, tar cirka 10 sekunder att springa in dit och låsa dörren. Dörren är i tjockt stål, med tre lås och inget yttre handtag. Inuti pannrummet har jag två fältsängar/britsar, förbandslåda, en machete, två gasmasker, två bug out bags, vevradio, vevpowerbank, mobilt bredband, 20 000kr kontant, kontroll till att syra alla enheter i hemmet med, överfallslarm, en massa mat, en kniv och en dolk.
- Rökmaskiner gömda på olika ställen i huset, kan styras från mobilen och en kontroll som finns i pannrummet.
- En bug out bag i vardera rum.
- Samtliga dörrar har två lås och är kopplade till en dator, kan stänga och låsa alla dörrar från mobilen. Alla dörrar har också metallfyllning i mitten av dörren, inget som syns, men gör det säkrare och svårare att sparka in.
- Rörelsedetektorer i vardera rum och över hela tomten, kan bestämma när de ska vara igång och inte. Startar alltid de när jag ska sova, förutom i vissa delar av trädgården och rummet jag sover i förstås. Detekterar den någon rörelse går ett larmet, tjuter som fan, 112 larmas, alla dörrar i huset stängs låses och rökmaskinerna går igång, allt ljus släcks. Låser då upp för mig med ett speciellt kort jag har, stänger sedan dörrarna och springer ner till pannrummet.
- Sovrummet är utrustat med vapenskåp (man har jägarlicens/är med i hemvärnet), två gasmasker med en typ utav night-vision, och alla andra befogenheter som jag redan nämnt finns i varje rum.
- Grävt ner hinkar med mat på olika platser i landet, vilka går i någon sorts led eller väg som jag planerat att jag ska gå, ifall att det skulle bli krig.

Så låt oss säga att någon försöker bryta sig in hos mig mitt i natten, när jag ligger och sover, då skulle det gå till såhär:
Rörelsedetektorn detekterar rörelser på mitt område, larmet börjar tjuta och resten vet ni... Jag flyger upp ur sängen, tar på mig gasmask, låser upp vapenskåpet och förser mig. Låser sedan upp dörren med kortet jag har, släpper ut hundarna, går ut i vardagsrummet (dörren slås igen automatiskt). Låser då upp dörren till trappan, springer ner till panicroomet (pannrummet) och låser in mig med hundarna där inne. Väl där inne startar jag live cam över huset på TV:n, tar jag på mig fält/militärkläder, förbereder mig i övrigt och planerar min flykt. Ifall att jag lyckas ta mig ut väntar en fulltankad och supersnabb pick-up. Den hoppar jag in i, och kör iväg mot en lägenhet jag har i stan, vilket också är välutrustad.

Hade detta funkat tror ni? Hur säker hade man varit, tror ni? OBS: All detta är ren spekulation, och ej verklighetsbaserat.


VATTEN o hundmat behövs med i panikrummet.
Citera
2024-03-29, 01:54
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Har förberett mig på det också, har en universalnyckel som back-up till varje rum. Sen så har alla enheter batteri som back ups.

Jo, men jag spar cirka 7 sekunder om jag inte behöver springa upp till sovrummet och hämta min bug out bag, allt nära till hands. Har backupplaner på Wifi:t, alla dörrar går att låsa upp med fysisk universalnyckel som jag har i en kedja kring halsen. Varför skulle jag inte ta på mig militärkläder?

Djur kan inte passerra. Man har 4 meter höga stängsel/plank, med taggtråd på toppen. Har alltid mobilen med mig, har den i diabetesväskan tillsammans med en powerbank.

Kring taket? Kanske ska man förgylla/sätta metallager på vindens golv och göra taket svårare att ta sig in igenom?
Har du varit på Lidl och kollat på verktyg nångång? De har massa coola batteridrivna verktyg för typ 500kr som passar bra till att såga upp 4 meter höga plank eller såga sönder metall.

Du ska bygga och installera allt detta själv antar jag, det går ju inte lita på att massa skumma hantverkare inte gör lönngångar eller extra nycklar åt sig själva.
Citera
2024-03-29, 21:14
  #54
Avstängd
tomtenspungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Om vi spekulerar kring följande scenario: Man bor i en villa, två våningar, och är rädd för en homeinvasion och krig, och därefter har vidtagit en hel del åtgärder. Världen är inte oföränderlig, så man måste vara förberedd. Låt oss säga att man vidtagit följande åtgärder:
- Köpt mig två kamphundar.
- Galler för alla fönster.
- Tre lås i ytterdörren plus en hasp och gallergrind på insidan.
- Knivar gömda i varje rum, på ställen som är lätta att nå, men svåra att upptäcka
- Värmekameror i hela hemmet och i hela trädgården, i varje rum. Kan följa live i mobilen.
- Gjort om pannrummet till ett panic room, tar cirka 10 sekunder att springa in dit och låsa dörren. Dörren är i tjockt stål, med tre lås och inget yttre handtag. Inuti pannrummet har jag två fältsängar/britsar, förbandslåda, en machete, två gasmasker, två bug out bags, vevradio, vevpowerbank, mobilt bredband, 20 000kr kontant, kontroll till att syra alla enheter i hemmet med, överfallslarm, en massa mat, en kniv och en dolk.
- Rökmaskiner gömda på olika ställen i huset, kan styras från mobilen och en kontroll som finns i pannrummet.
- En bug out bag i vardera rum.
- Samtliga dörrar har två lås och är kopplade till en dator, kan stänga och låsa alla dörrar från mobilen. Alla dörrar har också metallfyllning i mitten av dörren, inget som syns, men gör det säkrare och svårare att sparka in.
- Rörelsedetektorer i vardera rum och över hela tomten, kan bestämma när de ska vara igång och inte. Startar alltid de när jag ska sova, förutom i vissa delar av trädgården och rummet jag sover i förstås. Detekterar den någon rörelse går ett larmet, tjuter som fan, 112 larmas, alla dörrar i huset stängs låses och rökmaskinerna går igång, allt ljus släcks. Låser då upp för mig med ett speciellt kort jag har, stänger sedan dörrarna och springer ner till pannrummet.
- Sovrummet är utrustat med vapenskåp (man har jägarlicens/är med i hemvärnet), två gasmasker med en typ utav night-vision, och alla andra befogenheter som jag redan nämnt finns i varje rum.
- Grävt ner hinkar med mat på olika platser i landet, vilka går i någon sorts led eller väg som jag planerat att jag ska gå, ifall att det skulle bli krig.

Så låt oss säga att någon försöker bryta sig in hos mig mitt i natten, när jag ligger och sover, då skulle det gå till såhär:
Rörelsedetektorn detekterar rörelser på mitt område, larmet börjar tjuta och resten vet ni... Jag flyger upp ur sängen, tar på mig gasmask, låser upp vapenskåpet och förser mig. Låser sedan upp dörren med kortet jag har, släpper ut hundarna, går ut i vardagsrummet (dörren slås igen automatiskt). Låser då upp dörren till trappan, springer ner till panicroomet (pannrummet) och låser in mig med hundarna där inne. Väl där inne startar jag live cam över huset på TV:n, tar jag på mig fält/militärkläder, förbereder mig i övrigt och planerar min flykt. Ifall att jag lyckas ta mig ut väntar en fulltankad och supersnabb pick-up. Den hoppar jag in i, och kör iväg mot en lägenhet jag har i stan, vilket också är välutrustad.

Hade detta funkat tror ni? Hur säker hade man varit, tror ni? OBS: All detta är ren spekulation, och ej verklighetsbaserat.

Varför krångla till det? Ha din säng i pannrummet och stäng och lås om dig på nätterna så är du redan där. Kamphundar behöver du bara en och det är mer för dagtid och efter att du blivit tvungen att fly huset då behövs den för att upptäcka faror. Du ska ha två separata tunnelsystem ifrån pannrummet som sträcker sig åtminstone 2 km vardera åt olika håll ut i bushen. Här ska du också ha en anordning så att du kan vattenfylla dem efter att du har passerat eller för att dränka någon som lyckats ta sig in i tunnlarna och är på väg till pannrummet. du har också ett luftsystem för tunnlarna som du kan sätta av och på. Nära in/utgångarna för tunnelsystemet har du extra pistoler, någon automatkarbin granater och utrustning för mörkernavigering samt satellittelefon för din egen måste göra av med nu eftersom den kan spåras (pass o pengar hade du i pannrummet o redan på dig). Härifrån tar du dig för fots ca 1 mil där du har tillgång till bil för att ta dig till nästa ställe. Bilen är fullpreppad med hemliga fack med hundmat, kläder, vatten, vapen, ytterligare satellitsystem för att kunna ringa och kommunicera, Pansarglas mm. Sedan kör du till nästa hemliga tillhåll och pustar ut innan det är dags att ta reda på vilka som attackerade dig och börja hämnas å det grövsta!
Citera
2024-04-02, 05:53
  #55
Medlem
Korvo-Grillos avatar
Jag har en stilett liggandes lite halvt dold på hatthyllan, om nån skulle göra en heminvasion här. Samt ett rep så att jag kan fly balkongvägen.
Citera
2024-04-04, 15:33
  #56
Medlem
Aktieklipparns avatar
Gör som mig och bygg dig en offgridstuga i egen skog, så klarar du dig nog bättre
Citera
2024-04-04, 21:04
  #57
Medlem
Lasbond3000s avatar
Har TS någon uppfattning om vad det här kalaset kommer att kosta i runda slängar?
Citera
2024-04-06, 08:39
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
varför ska du fly? bättre o bekämpa hotet i en sån situation. armera varje rum med senaps gas (går o tillverka enkelt) som du släpper lös från källaren. sen går du upp med gas mask o hagel bössa med laser pekare o handskas med inkräktarna. om de e exempelvis ryska special styrkor med gas mask så behövs oxå flash bangs för o förvirra mål tavlorna samt säkert 5+ kamp hundar som du släpper lös för o va säker =)

Vem är du som gör att just special styrkorna skulle gå in i ditt hus??
Du kan omöjligt vara så intressant. Hade du varit så intressant så hade det redan funnits en plan, och den hade du inte spånat om på Flashback
__________________
Senast redigerad av StampeKanin 2024-04-06 kl. 08:41.
Citera
2024-04-11, 21:39
  #59
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Men låt oss säga att man har en vinkelslip/tigersåg som snabbt kan såga upp gallret då? Och alla kablar är skyddade, så de kan inte gnagas sönder?
Fast då kan det komma en meteorit och slå ner rakt i ditt hus. Maximal otur.
Citera
2024-04-17, 08:30
  #60
Medlem
Muppetys avatar
Du fattas SCUD-missiler o Tomahawk-robotar, ev. en neutronbomb också (givetvis ska pannrummet vara strålningsskyddat)!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback