Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag håller helt med om behovet att göra av med CAP. Emellertid tror jag att EU behöver göra detta av egen kraft, inifrån - inte genom att göra sig importberoende av Latinamerika för livsmedel. Snarare torde det vara just att öka självförsörjningsgraden som skulle kunna bidra till CAP:s fall, exempelvis genom att EU slutar att stödköpa livsmedel/jordbruksprodukter, utan istället stödjer jordbruket på andra sätt, t ex genom infrastruktur och/eller sänkta skatter på produkter av olika slag.
Att EU skulle genomföra någon reform inifrån av egen kraft av CAP är totalt uteslutet. Det behövs en yttre påverkan antingen i form av ett handelsavtal som mercosur eller det tidigare handelsavtal med Nordamerika som slogs ihjäl av Trump.
Och med tryck utifrån menar jag då ett annat, renare regelverk snarare än några stödnivåer.
Stöden är nämligen bara en detalj i CAP. Sen finns det en stor uppsättning direktverkande veterinära förordningar som i delar är rena beställningsjobb för att säkerställa befintlig struktur.
Ta exempelvis jord-till-bordstrategin. Visst, det låter tjusigt med skydd mot Creutzfelt-Jacobs, svinpest, mul - och klövsjuka osv men synar man det lite närmare i sömmarna handlar det om att det finns en enorm levandedjurshandel på kontinenten.
Resultatet är i alla fall att varenda jävla livsmedelsproducerande kritter över hela kontinenten måste skyltas och stå i en databas.
I själva verket skulle det långsiktigt bli ett bättre och starkare skydd om större delar av det veterinära skyddet sköttes mer branschnära och vi accepterade att olika sjukdomsutbrott tillfälligt slog ut delar av näringarna.
Och vad gäller krisberedskap ökar ett handelsavtal som Mercosur både försörjningsbasen och utrymmet för att bygga upp beredskapslager.
För vi ska inte inbilla oss att det finns insatskemikalier och bränsle till att driva något jordbruk i händelse av en avspärrning.
Det är helt andra och radikala åtgärder som måste till vid en hotad folkförsörjning:
- Beredskapslager
- Inventering av befintliga förråd
- Tidig och sträng ransonering
- Snabb utslaktning av alla "kulinarisk" köttdjursuppfödning (grisar och broilers äter samma födoämnen som människa) och all storskalig sällskapsdjurshållning (ett par hundratusen hästar som snabbt måste ner i saltlake).
- Avbruten odling och skörd av primörer (färskpotatis som måste få stå kvar till hösten)
- Handredskap, utsäde och instruktionsbroschyrer för manuell odling av potatis och bondbönor
- Kanske att man tar fram GM-grödor som inte används i fredstid. Men står redo den dagen det smäller och man ger fullständigt fan i EU:s kvasireligiösa GM-lagstiftning. Jag tänker då i första hand på Bt-raps som torde göra underverk för försörjningen med fettämnen. Det problem som finns är tillgången på bekämpningsmedel mot rapsbagge. Men det fixar man med en Bt-raps. Ett verktyg som inte fanns förra gången det begav sig. Jag har hört gamla gubbar berätta om hur man fick steka strömmingen utan fett i torr het gjutjärnspanna.
- Majs är ett annat bra verktyg som inte fanns förra gången det begav sig. Går att baka bröd på och gör glukossirap av.
- Se till att få stopp på vansinnet med foderfiske i Bottenhavet och Östersjön. Så det finns strömming i sjön igen.
Alltihop saker som inte påverkas ett dugg av mercosur. Utan snarare underlättas av ett sådant avtal.