Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 10:45
  #1
Medlem
papperskulas avatar
Ännu en nybörjare här..

Jag har två nischer inom medecin som jag tror på inför framtiden.

1) Medeciner mot fetma;

Här har jag köpt på mig aktier från Novo Nordisk, Eli lilly och Viking Therapeutics vilka känns som de tre ledande bolagen inom området... är det en bra taktik att dela upp ägandet mellan olika bolag eller ska man rikta in sig på ett ? Tänker utifall ett varumärke blir marknadsledande, och de andra två floppar att de aktierna typ kanske tar ut varandra i slutändan?


2) Psykadelsika mot psykiska sjukdommar;

Hittat mängder med bolag, men här känns det svårare att välja jämfört med 1), några bolag har en högre kurs, medans de flesta ligger kring någon krona per akte. Borde man satsa på de med lite högre kurs? Tänker att det tyder på att fler investerare tror på företaget?



3) Generellt
Hur går ni som är kunniga inom börs/finans tillväga för att välja bolag utifrån er framtidstro ?
Citera
2024-03-28, 11:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Ännu en nybörjare här..

Jag har två nischer inom medecin som jag tror på inför framtiden.

1) Medeciner mot fetma;

Här har jag köpt på mig aktier från Novo Nordisk, Eli lilly och Viking Therapeutics vilka känns som de tre ledande bolagen inom området... är det en bra taktik att dela upp ägandet mellan olika bolag eller ska man rikta in sig på ett ? Tänker utifall ett varumärke blir marknadsledande, och de andra två floppar att de aktierna typ kanske tar ut varandra i slutändan?


2) Psykadelsika mot psykiska sjukdommar;

Hittat mängder med bolag, men här känns det svårare att välja jämfört med 1), några bolag har en högre kurs, medans de flesta ligger kring någon krona per akte. Borde man satsa på de med lite högre kurs? Tänker att det tyder på att fler investerare tror på företaget?



3) Generellt
Hur går ni som är kunniga inom börs/finans tillväga för att välja bolag utifrån er framtidstro ?

Ett tips är att inte överskatta sin förmåga att förutse sånt. Det räcker inte med att kunne förutse sånt för att kunna få en edge, till och med erfarna investerare går bet på att förutse saker på ett profitabelt sätt. Som nybörjare så är det lika bra att slå ur sig alla sådana illusioner och finna sig i att följa något index typ.
Citera
2024-03-28, 12:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Ännu en nybörjare här..

Jag har två nischer inom medecin som jag tror på inför framtiden.

1) Medeciner mot fetma;

Här har jag köpt på mig aktier från Novo Nordisk, Eli lilly och Viking Therapeutics vilka känns som de tre ledande bolagen inom området... är det en bra taktik att dela upp ägandet mellan olika bolag eller ska man rikta in sig på ett ? Tänker utifall ett varumärke blir marknadsledande, och de andra två floppar att de aktierna typ kanske tar ut varandra i slutändan?


2) Psykadelsika mot psykiska sjukdommar;

Hittat mängder med bolag, men här känns det svårare att välja jämfört med 1), några bolag har en högre kurs, medans de flesta ligger kring någon krona per akte. Borde man satsa på de med lite högre kurs? Tänker att det tyder på att fler investerare tror på företaget?



3) Generellt
Hur går ni som är kunniga inom börs/finans tillväga för att välja bolag utifrån er framtidstro ?
Såvida du inte är professor i medicin eller har någon annan relevant medicinsk expertis är det ganska hopplöst att avgöra vilka preparat som kommer bli framgångsrika och inte.

Jag undviker att köpa aktier i bolag och sektorer som jag inte förstår mig på. Vill jag ha exponering mot sådana bolag köper jag en ETF nischad mot den sektorn i så fall. Just biotech är lotteri med ungefär samma sannolikhet att vinna på triss som att hitta ett biotech-bolag som lyckas gå från forskningsstadie till framgångssaga så det undviker jag helt.

Novo och liknande etablerade läkemedelsbolag kan man förstås köpa men det finns nog risk att man är lite sen på bollen vad det gäller fetmaläkemedlen (aktiekurs och värdering har ju stuckit iväg rätt bra nu och det kommer garanterat dyka upp massa konkurrerande preparat framöver).
Citera
2024-03-28, 12:59
  #4
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ett tips är att inte överskatta sin förmåga att förutse sånt. Det räcker inte med att kunne förutse sånt för att kunna få en edge, till och med erfarna investerare går bet på att förutse saker på ett profitabelt sätt. Som nybörjare så är det lika bra att slå ur sig alla sådana illusioner och finna sig i att följa något index typ.

Jag har förstått att det i de allra flesta fall lönar sig att satsa långsiktigt på en indexfond när det kommer till småsparare. Men för en impulsiv person med inte allt för mycket kapital att investera, så kommer mitt tålamod nog att tryta och pengarna läggas på något roligare.. typ droger / resor / prylar.. aktier involverar lite mer kickar, vilket passar mig. Har bränt mycket pengar på diverse gambling genom åren, förhoppningsvis innebär aktier iaf lite bättre odds
Citera
2024-03-28, 13:12
  #5
Medlem
Generellt är det väl somliga branscher som det går bra för i olika tider och då kan det löna sig att hoppa på den branschen. Sedan kan det ju vara svårt att hoppa på just rätt bolag men man får väl kolla på omsättning, vinstmarginal, ankarinvesterare, teknisk analys osv.
Citera
2024-03-28, 13:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Ännu en nybörjare här..

Jag har två nischer inom medecin som jag tror på inför framtiden.

1) Medeciner mot fetma;

Här har jag köpt på mig aktier från Novo Nordisk, Eli lilly och Viking Therapeutics vilka känns som de tre ledande bolagen inom området... är det en bra taktik att dela upp ägandet mellan olika bolag eller ska man rikta in sig på ett ? Tänker utifall ett varumärke blir marknadsledande, och de andra två floppar att de aktierna typ kanske tar ut varandra i slutändan?


2) Psykadelsika mot psykiska sjukdommar;

Hittat mängder med bolag, men här känns det svårare att välja jämfört med 1), några bolag har en högre kurs, medans de flesta ligger kring någon krona per akte. Borde man satsa på de med lite högre kurs? Tänker att det tyder på att fler investerare tror på företaget?



3) Generellt
Hur går ni som är kunniga inom börs/finans tillväga för att välja bolag utifrån er framtidstro ?

Det är nog alltid en poäng att sprida risk. Med det sagt, kanske du inte skall satsa allt på fetma? Nu har bolagen även annat så det kan bli bra.

Tillväxtbolag är ofta knepiga. Mycket är spekulativt, och det blir många "om" i analysen. Det finns lite grejer att titta på förutom tillväxten.

PE skall du lära dig. Bland tillväxtbolag är det ofta mycket högt. Men PE på estimerad vinst delat med estimerad tillväxt bör inte vara mycket högre än 2. (Kallas för PEG-tal, PE delat med Growth) I dagens läge är det svårt att hitta sådana bolag, framförallt amerikanska, men det poppar ju en del bubblor o
också med jämna mellanrum.

Sedan är finansieringen viktig, för ofta måste de investera mycket. Går de som Novo med vinst är inte det ett problem, men ofta krävs lån och eller emissioner för att klara löpande verksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback