2024-12-25, 09:47
Medlem
cerns avatar
Vadå dog han av koks? Kan inte varit särskilt rent..
2024-12-25, 10:34
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotograflina
Daniel är hel nykterist sedan många år. Tar varken droger eller dricker en droppe.

Dessutom har han inte öppnat ngn restaurang i Ryssland. Det är en gammal vän till honom som har restaurangen. Han har endast varit hennes bollplank. Han har inte ens investerat pengar i hennes rörelse.

Daniel Höglander hade bland annat företaget Red Hand AB tillsammand med en betydligt yngre kvinna (född 2003) med ryskt förnamn och flera efternamn inklusive Höglander.
Röda handen var ägnat att bedriva affärerna i Ryssland och Höglander och unga fröken Höglander struntade fullständigt i att Ryssland bedriver hybridkrig mot bland annat Sverige, sedan flera år är satt i blockad av hela EU, belagt med med hårda restriktioner.
Knappast en plats där en svensk stjärnkrögare med fungerande hjärnceller kan odla karriären.
Finns inte en chans att han inte fattade läget och då återstår ju bara frågan hur mycket det var värt att bryta restriktionerna.
2024-12-25, 11:18
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Kock är nog det sämsta yrket jag kan tänka mig.
Obekväma arbetstider, stressigt, slitsamt, varmt och jävligt. Plus kass lön.
Förstår inte varför folk vill bli kock, hade föredragit vilket annat arbete som helst.

En kock i skolbespisningen och äldreboenden behöver inte anstränga sig särskilt mycket men å andra sidan är det stor mängd mat som ska lagas varje dag och det är jobbigt.

Medan på restauranger med högre ambitionsnivå liknar stressen den som finns på akutmottagningen när dit kommer skadade från en bilolycka eller skjutning.

Man ska samtidigt hålla öga på flera maträtter, i ungen, på spisen flera kastruller och stekpanna. Det är lätt att bränna maten och överkoka.

Dessutom finns det en massa riskmoment i krogbranschen, kockar slutar, sjukskriver sig, sänker nivån, annan hjälppersonal plötsligt slutar, köksbiträden, kallskänkor, diskare, och det kan fucka up allt.
Kött och grönsaker kan vara av undermålig kvalité, vilket upptäcks för sent.

PS

Har kollat den ryska hemsidan, ej övertygande, möblemanget som taget från IKEA.
Ryssar gillar prålig fransk stil.
Deras restaurang liknar en skolmatsal.
En skiss på väggen som liknar en ung naken tjej men kan också vara en ung kille.... och ryssar vet vi uppskattar inte bögeri.
Senast redigerad av rex144 2024-12-25 kl. 12:08.
2024-12-25, 11:24
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Daniel Höglander hade bland annat företaget Red Hand AB tillsammand med en betydligt yngre kvinna (född 2003) med ryskt förnamn och flera efternamn inklusive Höglander.
Röda handen var ägnat att bedriva affärerna i Ryssland och Höglander och unga fröken Höglander struntade fullständigt i att Ryssland bedriver hybridkrig mot bland annat Sverige, sedan flera år är satt i blockad av hela EU, belagt med med hårda restriktioner.
Knappast en plats där en svensk stjärnkrögare med fungerande hjärnceller kan odla karriären.
Finns inte en chans att han inte fattade läget och då återstår ju bara frågan hur mycket det var värt att bryta restriktionerna.

Om hon heter Nadiya, är det hans dotter...
2024-12-25, 11:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Kock är nog det sämsta yrket jag kan tänka mig.
Obekväma arbetstider, stressigt, slitsamt, varmt och jävligt. Plus kass lön.
Förstår inte varför folk vill bli klock, hade föredragit vilket annat arbete som helst.

Dom får styra, ställa och vara i centrum. Kockyrket drar till sig många psykopater och narcissister. Det är en realitet, kock ligger högt på den skalan för personlighetsstörda inom kluster B, samma med jurister, poliser och kirurger.

Att Höglander öppnar eller öppnat stjärnkrog i Ryssland, kan jag inte se något som helst problem med. Marknaden är fri och vi har yttrandefrihet, har hovet, Regeringen eller journalistkåren problem med det är det deras problem.

Jag förstår inte kärnan i problemet. Är det enbart det politiska ställningstagandet på internationell nivå, är det ställningstagandet på nationell nivå? Är det något särskilt med Höglandet, han framstår som vilken kock som helst som slagit sig fram i en extremt hårt konkurrensutsatt bransch med förmodade vassa armbågar.
2024-12-25, 12:06
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dom får styra, ställa och vara i centrum. Kockyrket drar till sig många psykopater och narcissister. Det är en realitet, kock ligger högt på den skalan för personlighetsstörda inom kluster B, samma med jurister, poliser och kirurger.

Att Höglander öppnar eller öppnat stjärnkrog i Ryssland, kan jag inte se något som helst problem med. Marknaden är fri och vi har yttrandefrihet, har hovet, Regeringen eller journalistkåren problem med det är det deras problem.

Jag förstår inte kärnan i problemet. Är det enbart det politiska ställningstagandet på internationell nivå, är det ställningstagandet på nationell nivå? Är det något särskilt med Höglandet, han framstår som vilken kock som helst som slagit sig fram i en extremt hårt konkurrensutsatt bransch med förmodade vassa armbågar.
Branschen ger verkligen skenet av att vara en arbetsplats där chanserna är stora att man får en mongochef, en Jureskog som står och skriker och pikar en.
Den korta rasten går man ut och tar en cigg via bakdörren och gråter en skvätt.
Jag kanske har förutfattade meningar om restaurangbranschen.
2024-12-25, 14:39
Medlem
Stress tillsammans med hans tidigare alkoholmissbruk alternativ nuvarande (ifall det finns) kokainmissbruk.
2024-12-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gbgkillen
Stress tillsammans med hans tidigare alkoholmissbruk alternativ nuvarande (ifall det finns) kokainmissbruk.
Stress? Då skulle väl minst 3/4 av Sveriges befolkning flugit till pärleporten vid det här laget. Missbruk däremot.
2024-12-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det är uppenbart att du inte har någon koll på vad som händer på en michelinkrog.😅
Har ätit på flera av dessa restauranger, och ja, det är skillnad som natt och dag var man äter, alla michelinrestauranger håller inte hög kvalite!
2024-12-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Livet var en fest, men han jobbade hårt. Från åtta på morgonen till två på natten. Sen söps det.

– Jag fattar inte att man kunde dricka så. Jag sov två timmar för att sedan gå upp att jobba igen. Det var helt bisarrt. Det höll på ganska många år.

I samma artikel i Expressen står det att han hade en missbrukar personlighet så ja kokain eller någon annan drog är väl ganska trolig dödsorsak.
Ingen, och då menar jag ingen, kan jobba år ut och år in med 2 timmar sömn/natt. För det krävs substanser. Punkt.
2024-12-25, 18:24
Moderator
Maviels avatar
Daniel Höglanders frånfälle diskuteras i denna tråd: (FB) Stjärnkrögaren Daniel Höglander död.

Eftersom diskussionen i denna tråden mest handlar om detsamma så låses denna och diskussionen kan fortsätta i ovan nämnd tråd.

Skulle det tillkomma information som gör att någon önskar få tråden öppnad igen - hör av er till någon av oss som modererar delforumet.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in