Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 20:40
  #1
Medlem
Om jag gör flera fakturor, skickar ut till kunder och inte gjort fakturajournal, blir fakturorna inte bokförda då?
Kan jag skriva ut en inbetalningsjournal fastän jag inte fixat en fakturajournal?

Undrar också om en bra manual för ekonomisystemet Visma, någon som vet vad man köper den begagnat i så fall?
Citera
2024-03-28, 21:27
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Nu är jag inte expert på Visma, men principen bör vara densamma oavsett program.

Nej, uppdateringen syftar till att fakturorna blir bokförda:
- antigen med automatisk överföring till bokföringen
- eller att programmet i samband med uppdateringen skriver ut en journal och en bokföringsorder som man bokför manuellt.
I o m uppdateringen så hamnar de i reskontran.

Skillnaden mellan en journal och en bokorder är att journalen är en specifikation över vilka fakturor som uppdaterats och med angivande av diverse uppgifter (t ex kund, fakturadatum, belopp och konton), medan bokordern visar vilka konton beloppen ska bokföras på (oftast vill man ha bokordern sammanslagen, dvs totalerna för respektive konto och inte fakturavis).

Nej, du kan inte betalmarkera en faktura (och få ut en betaljournal) som inte uppdaterats, detta då den inte existerar för programmet (inte ligger i reskontran), dvs det finns inget att betalmarkera och journalföra.
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2024-03-28 kl. 21:30.
Citera
2024-03-29, 08:11
  #3
Medlem
Tack snälla, ska försöka hitta manual om visma
Citera
2024-03-29, 08:14
  #4
Medlem
Någon som vet om reskontran är integrerad i Visma
Citera
2024-03-29, 08:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masriken
Tack snälla, ska försöka hitta manual om visma

Det är hjälpen eller Youtube som gäller nuförtiden.

https://www.youtube.com/@VismaSpcsUtbildningar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback