Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-29, 16:46
  #1
Medlem
Hej!

Har en fråga.
Kan man teoretiskt sett fakturera sina tjänster via ett annat företag, alltså t ex från ett företag som ägs av någon man litar på och ta ut den lönen säg ett år eller två år senare? Detta istället för att starta eget med allt vad det innebär. om det fungerar, måste något deklareras av mig innan lönen tas ut?
Citera
2024-03-29, 17:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlantareds
Hej!

Har en fråga.
Kan man teoretiskt sett fakturera sina tjänster via ett annat företag, alltså t ex från ett företag som ägs av någon man litar på och ta ut den lönen säg ett år eller två år senare? Detta istället för att starta eget med allt vad det innebär. om det fungerar, måste något deklareras av mig innan lönen tas ut?

Ja, om företaget som anlitar dig är med på att det faktureras istf att lön betalas ut dvs.

Lön skattar man på utifrån när den utbetalats. Det finns lite detaljer om när lön anses ha betalats ut, men jag antar att du inte är inne på de detaljerna iaf.

En följdfråga är dock om mellanhands-företaget kan göra avdrag för lönekostnader det år de uppkommer? Annars kommer de ju tvingas skatta för pengarna och det kommer bli dubbelbeskattning.
__________________
Senast redigerad av prostetnic 2024-03-29 kl. 17:30.
Citera
2024-03-29, 17:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlantareds
Hej!

Har en fråga.
Kan man teoretiskt sett fakturera sina tjänster via ett annat företag, alltså t ex från ett företag som ägs av någon man litar på och ta ut den lönen säg ett år eller två år senare? Detta istället för att starta eget med allt vad det innebär. om det fungerar, måste något deklareras av mig innan lönen tas ut?
Risken är ju stor att du beskattas direkt ändå.
Citera
2024-03-29, 20:05
  #4
Medlem
Företagaren lär vilja ha några procent för besväret. Jag skulle därför föreslå att fundera på om några av följande är ett bättre alternativ?

a) Om du tycker aktiebolag är krångligt och bara vill få ut lönen och är ok med att någon tar 5-7%, kika på Cool Company, Gigger, Billfactory m fl.

b) Om syftet är att inte ta ut lön detta år eftersom du kanske redan kommer upp över nivån på statlig skatt med lön från något jobb du har, så rekommenderar jag starkt att starta eget bolag och dela ut pengarna något två år senare. Dvs startar du aktiebolaget i år så kan du använda ditt första gränsbelopp på upp till ca 195 000 kr 1 jan 2026.

Sure, det kostar 25 000 kr att starta aktiebolaget, men det är en engångskostnad. Löpande kostnader blir bank och bokföring. Med Bokio och liten egen insats så blir det typ 5000-6000 kr/år för bank+bokföring+bokslut. Vill du göra noll själv så lägg på 5000 kr (förutsätter typ några få fakturor och kostnader i ditt bolag).

Ser ingen fördel att du fakturerar via kompis bolag, förutom att slippa grunda bolaget.

Ett tips, från flera år av företagande är följande:
Försök inte vara skattesmart eller kostnadssmart innan du fakturerar 1-2 miljoner per år. Lägg all energi på att sälja det du är bra på och dra in pengar, annars blir det inget företag.

Jag lade mycket tid första två åren när jag drog in typ 500 000 till någon miljon på att göra mycket själv och optimera varenda öre. Jag hade tjänat 250-500 000 kr mer per år om jag lejt ut bokföringen och inte fokuserat sönder på att få bäst sparränta för överskottet eller smartast investera pengarna. Varför hade jag tjänat mer? För att jag hade haft tid att jobba och fakturera mer. Fokusera på det du är duktig på och låt andra sköta resten. Då kommer du vinna stort. Jag blev ekonomiskt oberoende när jag slutade skitoptimera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback