Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-05, 00:28
  #25
Medlem
Du måste ju ändå förstår att Sveriges ekonomi inte styrs av Sverige, kan vi vara ense om det, att det är andra internationella företag i andra länder som styr ekonomin här i Sverige?
Citera
2024-04-05, 00:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja om pengar vore en ekonomiskt korrekt sak, det vill säga att man jobbar och tjänar pengar och får lön efter vad man verkligen presterar på riktigt, så skulle rätt summa i skatt komma in i statskassan. Men nu är det ju inte så, nu finns det ju massa daytraders och börs VDs och fan vet allt som inte jobbar med vägar, eller i sjukvården etc, men som tjänar mycket mycket mycket mer än just dom som upprätthåller det som skall vara just till för dom samhällsbärande egentligen. Dom "samhällsbärande" är ju dom som sköter dom viktiga jobbet som verkligen behöver göras, som du själv sagt, sjukvård, vägar, ta hand om ungarna etc. Men det är inte så. Visst några måste vara chefer men det blir fiktivt när vissa tjänar åt helvete mycket mer än andra samhällsbärare för att bara stå och instruera vad som skall göras. Jag säger inte att chefer är oviktiga, det behövs chefer, men specifikt om vi pratar om Sverige nu så finns det många på positioner där dom inte gör någonting nästintill, men ändå tjänar dom betydligt mycket mer än andra som verkligen gör ett jobb.

men nu kommer vi lite ifrån själva frågan eftersom det handlar om skatt, och även cheferna betalar ju skatt på sin inkomst, men resurserna är felfördelade.
Du vet inte skillnaden mellan offentlig sektor och privat sektor, tolkar jag dig rätt?
Offentlig sektor tär på skatterna, privat sektor bidrar till välfärd, oavsett städare eller chef.
Citera
2024-04-05, 00:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du vet inte skillnaden mellan offentlig sektor och privat sektor, tolkar jag dig rätt?
Offentlig sektor tär på skatterna, privat sektor bidrar till välfärd, oavsett städare eller chef.

Allt du behöver veta är detta, om Sverige går i konkurs så kommer der räddas av x antal miljarder från EU och dess bank.
Citera
2024-04-05, 00:57
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du vet inte skillnaden mellan offentlig sektor och privat sektor, tolkar jag dig rätt?
Offentlig sektor tär på skatterna, privat sektor bidrar till välfärd, oavsett städare eller chef.


Men naturligtvis är det bra att likt en försörjningsstödstagare i Sverige, om Sverige kan visa på ansvarsfullt hanterande av skattepengar så ligger landet bättre till att få hjälp än om man inte ansvarsfullt hanterat dom fiktiva sedlarna, eller ettorna och nollorna på riksbankens konto.
Citera
2024-04-06, 21:45
  #29
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det låter som ett dålig illusion eftersom det inte är jag som betalar skatten. Det enda jag gör är att ge mitt bankkonto-nummer till arbetsgivaren, rent psykologiskt finns det ingenting där.
Citera
2024-04-06, 23:43
  #30
Medlem
Pungsvings avatar
Det verkar inte troligt. Folk betalar skatt och staten behöver trycka mer pengar som lån varje år. Därför ökar statsskulden.
Citera
2024-04-07, 00:09
  #31
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du vet inte skillnaden mellan offentlig sektor och privat sektor, tolkar jag dig rätt?
Offentlig sektor tär på skatterna, privat sektor bidrar till välfärd, oavsett städare eller chef.
Vilket inte stämmer speciellt bra, dvs bara nys. Nu har vi massiv korruption i den offantliga sektorn, men utan korruptionen och inkompetensen är den offentliga sektorn minst lika uppbyggande som den privata.

Detta med privata vårdcentraler i Sverige har visat sig vara en total katastrof. Detta korrupta arabstationer ingår så fint i din privata sektor.

På andra sidan är den offentliga sjukvården också enormt korrupt i Sverige. Troligen en av de mest korrupta i västvärlden. Jag såg det dock komma. Man var inte efterbliven.
Citera
2024-04-07, 07:58
  #32
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Det borde inte vara så svårt. Staten gör vissa branscher till statliga monopol och använder vinsten i stället för skatter.

Vanvettig plan eftersom produktiviteten hos medborgare blir mycket lägre i offentlig verksamhet.

Det offentliga bör bara driva verksamheter där "brukarna" inte är betalare. Det blir aldrig marknadsekonomi av sådana verksamheter ändå.
Citera
2024-04-09, 14:54
  #33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du vet inte skillnaden mellan offentlig sektor och privat sektor, tolkar jag dig rätt?
Offentlig sektor tär på skatterna, privat sektor bidrar till välfärd, oavsett städare eller chef.

Distinktionen är inte så enkel i en ekonomi där offentlig konsumtion står för en stor del av ekonomin. Är städerskan tärande om hon är anställd av skolan men närande om hon är anställd på ett privat företag med kontrakt att städa skolan? Bara ett enkelt exempel, att det inte är så enkelt.
Citera
2024-04-09, 15:02
  #34
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
"Staten finansieras genom pengatryckande, om folk insåg att staten finansieras genom pengatryckande och inte genom skattesedeln så skulle folks förtroende för valutorna urholkas och den västerländska civilisationen kollapsa"

"Bukele - president El Salvador"

Stämmer det i det stora hela vad presidenten i El Salvador säger, dvs att staten behöver inte skatteintäkter för att finansiera sig själv och det enda syftet skatten har på befolkningen är att upprätthålla förtroendet för valutan?

https://www.youtube.com/watch?v=oxo9...eEconomicTimes

Ekonomer knutna till teorin Modern money theory menar att stater med egen valuta inte behöver skatter eller lån för att finansiera sig. De kan vid behov skapa nya pengar. Däremot behövs fortfarande skatter för att reglera inflationen. Om inflationen drar iväg bör man höja skatter för att dra tillbaka konsumtionsutrymme från ekonomin.

Här är en känd förespråkare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stephanie_Kelton
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback