Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-30, 23:12
  #1
Medlem
Veniconess avatar
Verkar som om jag är först ute med denna, då jag inte hittar någon annan tråd om detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...norr-om-kalmar

Det är ganska ovanligt att delfiner (inte tumlare som många förväxlar med delfiner men som i själva verket är en mycket liten val, den är inhemsk, ehuru sparsamt förekommande, i Östersjön) hittar in i Östersjön, men inte okänt. De förekommer på västkusten, men är inte talrika i våra vatten.

Nu är inte bilderna särskilt bra då fotografen inte brytt sig om att avlägsna den vass som nästan täcker delfinen. Vad tror ni det rör sig om för art? En flasknosdelfin, även kallad Öresvin, är min spontana gissning.
Citera
2024-03-30, 23:27
  #2
Medlem
SexgalenZombies avatar
Har själv hittat en tumlare på stranden i Skåne, en död unge, antar det händer ganska ofta att unga djur skadas av kanske propellern på ett fartyg och sedan driver upp på land. Denna var tydligen 1,5 m, man kan se vad som ser ut som skador på halsen, det är väl knappast ett vuxet djur? Och strömmar kan väl föra in en kropp långt in i Östersjön om den livlösa kroppen hamnar "rätt" i vatten strömmar?
Citera
2024-03-30, 23:33
  #3
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Har själv hittat en tumlare på stranden i Skåne, en död unge, antar det händer ganska ofta att unga djur skadas av kanske propellern på ett fartyg och sedan driver upp på land. Denna var tydligen 1,5 m, man kan se vad som ser ut som skador på halsen, det är väl knappast ett vuxet djur? Och strömmar kan väl föra in en kropp långt in i Östersjön om den livlösa kroppen hamnar "rätt" i vatten strömmar?

Nej, fullvuxen var den inte. Det är väl möjligt att den kan ha förts dit med strömmar, men strömmarna i Östersjön är inte särskilt starka, enligt vad jag har läst.
Citera
2024-03-30, 23:49
  #4
Medlem
Hur gammal är en delfin på 1,5 m? Den måste väl kommit vilse i så fall och förvillat sig in i Östersjön. Borde den kunna överleva i det vattnet eller är det fel förutsättningar för den?

Jag såg en död säl utan huvud på stranden i Skälderviken för några år sedan. Det där med propellerskada verkar ju troligt.
Citera
2024-03-30, 23:56
  #5
Medlem
Gissar på sadeldelfin, ser vittecknad ut i ansiktet
Citera
2024-03-31, 05:18
  #6
Medlem
Öresvin är ett annat namn för tumlare.

Det är svårt att se på bilden, även storleken är svår att se men om det inte är en tumlare så skulle jag gissa på vitsiding, en delfin som är ganska vanlig i Nordsjön.

Jag har själv sett dom och dom är mycket mindre än flasknosar. Tumlare är ännu mindre.
Citera
2024-03-31, 15:18
  #7
Medlem
Black.Panthers avatar
jätte tråkigt. Delfiner är jätte fina djur. Synd att ingen kunde hjälp den


kanske blir fler delfiner när vattnen blir varmare kring norden?
Citera
2024-03-31, 16:32
  #8
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Öresvin är ett annat namn för tumlare.

Det är svårt att se på bilden, även storleken är svår att se men om det inte är en tumlare så skulle jag gissa på vitsiding, en delfin som är ganska vanlig i Nordsjön.

Jag har själv sett dom och dom är mycket mindre än flasknosar. Tumlare är ännu mindre.

Öresvin är ett annat ord för flasknosdelfin, tumlare än en annan art.
Citera
2024-03-31, 16:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Öresvin är ett annat ord för flasknosdelfin, tumlare än en annan art.

Ja, så är det visst. Jag backar.
Marsvin kallades de visst förr, tumlarna alltså.
Citera
2024-03-31, 18:54
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur gammal är en delfin på 1,5 m? Den måste väl kommit vilse i så fall och förvillat sig in i Östersjön. Borde den kunna överleva i det vattnet eller är det fel förutsättningar för den?.

Jag har läst att delfiner klarar sig ett tag I Östersjön, men efter ett tag blir deras hud, på grund av den låga salthalten i vattnet, skrynklig ungefär som våra fingrar när vi badar för länge, då blir de känsliga för kyla och drabbas av hypotermi och kan dö av det.

De förirrar sig in i Östersjön med jämna mellanrum om de hittar nåt fint fiskstim som de följer, oftast simmar de väl ut igen.

I slutet av 1970-talet simmade en fullstor val, kan ha varit en knölval, uppströms Bergnäsbron i Luleå, det var några yrkesfiskare som såg den på Valborgsmässoafton, så den fick heta Valborg. Jag vill minnas att den vände och simmade söderut och ut i Atlanten igen.
Citera
2024-04-01, 00:28
  #11
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har läst att delfiner klarar sig ett tag I Östersjön, men efter ett tag blir deras hud, på grund av den låga salthalten i vattnet, skrynklig ungefär som våra fingrar när vi badar för länge, då blir de känsliga för kyla och drabbas av hypotermi och kan dö av det.

De förirrar sig in i Östersjön med jämna mellanrum om de hittar nåt fint fiskstim som de följer, oftast simmar de väl ut igen.

I slutet av 1970-talet simmade en fullstor val, kan ha varit en knölval, uppströms Bergnäsbron i Luleå,
det var några yrkesfiskare som såg den på Valborgsmässoafton, så den fick heta Valborg. Jag vill minnas att den vände och simmade söderut och ut i Atlanten igen.

Det minns jag att jag har läst om, onekligen en udda händelse.

EDIT: Hittade en berättelse från en som var med då valen utanför Luleå siktades, det var 1978. Onekligen en fascinerande historia. Ett exempel på en sann "Fisherman's tale":

https://bottenviken.se/030702-valen

Men det flöt ju iland en stor, död knölval på Öland för bara ett par år sedan, 2021.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2024-04-01 kl. 00:37.
Citera
2024-04-01, 09:58
  #12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Det minns jag att jag har läst om, onekligen en udda händelse.

EDIT: Hittade en berättelse från en som var med då valen utanför Luleå siktades, det var 1978. Onekligen en fascinerande historia. Ett exempel på en sann "Fisherman's tale":

https://bottenviken.se/030702-valen

Men det flöt ju iland en stor, död knölval på Öland för bara ett par år sedan, 2021.

När jag sökte på duckduckgo såg jag att man har siktat knölval flera gånger i Luleå, jag läste dock inte alla artiklar.

Delfiner äter ju fisk, så de kan ju i alla fall äta i Östersjön, men knölvalar äter typ djurplankton och andra smådjur, så jag undrar om de finner någon föda. Östersjön är iofs övergödd, så det kanske finns vissa små djur som trivs bra, vad vet jag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback