2024-04-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Kan nämna många ställen med priser under 50kr men orkar inte ens ge mig in i det.

Det kanske du inte gör, men du kan väl nämna något på gångavstånd från Sälen?
Citera
2024-04-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nej troligtvis inte eftersom att de har det priset de har. Nuvarande pris multiplicerat med antal försäljningar är antagligen > billigare pris multiplicerat med antal försäljningar.

(Exempel: 112 kr/st * 1000 st = 112000 kr. 90 kr/st * 1200 st = 108000 kr).

Tror inte du förstod min poäng.
Om alla hade råd med det dyra priset så skulle dom ju sälja mera till samma pris och därav göra en större vinst.

Dvs. om fördelningen i samhället skulle vara något mer fördelat så skulle pengaflödet öka totalt i samhället.
Citera
2024-04-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Baserat på vilken uträkning?

Problemet är ju att vid större kapacitet tillkommer även större kostnader i form av bland annat ökad personal och högre grad av slitage vilket äter av vinsten. Dessutom finns det begränsat med plats, och det är väl redan så att många drar sig från att åka dit på högsäsong för att det är lite väl mycket folk.

Är platserna begränsade och man säljer slut så finns det ingen som helst vinst med att sänka priserna, snarare tvärt om. Det är nästan alltid en bättre affärsidé att sälja lägre antal med högre vinst än tvärt om, såvida inte hela affärsidén bygger på just kvantitet som hos t.ex. IKEA.

Det borde ju vara mer lönsamt att sälja mera till samma pris!
Om alla hade råd att betala det höga priset alltså.
Citera
2024-04-09, 14:47
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Tror inte du förstod min poäng.
Om alla hade råd med det dyra priset så skulle dom ju sälja mera till samma pris och därav göra en större vinst.

Dvs. om fördelningen i samhället skulle vara något mer fördelat så skulle pengaflödet öka totalt i samhället.
Du menar om vi hade haft kommunism så hade alla haft råd med öl för 112 kr? Ok. Konstigt att det där med kommunism failade överallt då.
Citera
2024-10-25, 02:03
Medlem
Citat:
Du menar om vi hade haft kommunism så hade alla haft råd med öl för 112 kr? Ok. Konstigt att det där med kommunism failade överallt då.

Nä jag menar inte om vi har kommunism,då skulle väl nästan ingen ha råd med en dyr öl
Citera
2024-10-26, 07:18
Medlem
Maackans avatar
Dyrt ja,men ändå inte några riktiga rövarpriser.
En öl här ute på stan i Göteborg kostar många gånger över 3 siffrigt med.

Ställena måste gå runt med löner,skatter,hyra,el,försäkringar mm

Men det är såklart alkoholen som restaurangerna har sin stora inkomst på...
Köpa en öl för 20 kr och sedan sälja den för 100
Citera
2024-10-26, 10:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Alkohol och kommunism går inte ihop, det vet ju alla.

Ordet kommunism säger inte så mycket nuförtiden tycker jag. Oftast betyder det bara "dåligt" utan någon ekonomisk eller politisk koppling över huvud taget. Jag tror jag håller på att bli förkyld, jäkla kommuniskt-Hitler-woke-skit!

Fördelningspolitiken kommer man inte ifrån genom att undvika kommunismen. Det är ett problem det där, för "ekonomin" att för mycket pengar hos de allra rikaste segar ner det hela när pengarna bara läggs på hög. En fattiglapp kan köpa öl minsann och det är därför det kluras på UBI och sånt där så att kapitalismen ska kunna överleva på sikt, för klyftorna blir större och vi vill att ölet ska flöda i allt snabbare takt.
Citera
2024-11-01, 21:09
Medlem
snurresprettiss avatar
Folk väljer väl själv om man vill betala över 100 kronor för en öl. Korkat enligt mig men alla gör som dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in