2024-03-31, 16:59
Avstängd
Traveller7s avatar
Det finns ju nånting som heter bukhjärna. Hjärnan och magen hänger ihop via direkt kommunikation.

Därför undrar jag om mjölksyrabakterier (probiotika?) kan på verka beteende och det mentala direkt? Indirekt förstår jag att det kan bättra på välbefinnande när man har bra balans där.

Vad är det för skillnad på tex acidofilus och bifidus?

Om man tar bifidus kan man bli bi? Schizo på nåt vänster.

Bara lite tankar. Kan det ha nån effekt om man inför tex turkiska bakterier till Sverige? Folk blir mer vänligt inställda till turkar. Som tar det.

Tar man grekiska bakterier så blir man avigt inställd till turkar tex.

Det var bara exempel.
Kan det ha några såna effekter på ens mentalitet. Kanske det kan fungera likt lyckopiller.
Citera
2024-03-31, 17:20
Medlem
namnskylts avatar
Tarmfloran är viktigt för produktionen av serotonin. Jag vill minnas att det är en 95% av serotoninet som produceras i tarmarna. Även forskning har gjorts där tjockisar fått tarmflora från smalisar och de har helt plötsligt börjat gå ner i vikt.

Dessa biotica-produkterna är nog som mycket annan hälsokost, vackra ord i tomma bägare. En fiberrik kost ska väl annars vara husmorsknepet för god tarmhälsa och bakterieflora. Kanske bokstavligt rövslickeri kan ha sina fördelar också om man är lagd åt det hållet ;P
Citera
2024-03-31, 17:26
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
2024-03-31, 20:32
Avstängd
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Tarmfloran är viktigt för produktionen av serotonin. Jag vill minnas att det är en 95% av serotoninet som produceras i tarmarna. Även forskning har gjorts där tjockisar fått tarmflora från smalisar och de har helt plötsligt börjat gå ner i vikt.

Dessa biotica-produkterna är nog som mycket annan hälsokost, vackra ord i tomma bägare. En fiberrik kost ska väl annars vara husmorsknepet för god tarmhälsa och bakterieflora. Kanske bokstavligt rövslickeri kan ha sina fördelar också om man är lagd åt det hållet ;P
Oj. Såpass.

Jag tänker på alla dessa exklusiva egenfrantagna bakterier/kulturer om de kan ha några negativa egenskaper för mig. Tex från några mindre mejerier.

Jag vet ju inte vad de har för agenda. Vad som driver dem.

Nån kultur man ska passa sig för.?

R#vslic*eri är lite väl dirty i dagsläget. den onde har inte makt. Jag har fått friskt vatten på min kvarn. Tack.

Men ja det finns sjuka människor. Jag har varit sjuk. Du verkar sjuk nu som föreslår sånt. Världen är sjuk.

Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er.
Senast redigerad av Traveller7 2024-03-31 kl. 20:46.
Citera
2024-04-01, 01:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Det är inte färdig forskat om hur nyttiga probiotiska bakterier och deras mat, prebiotiska fibrer och resistent stärkelse, påverkar fysisk och mental hälsa men den forskning som finns tyder på positiva effekter.

Det bästa man kan göra idag är att ofta äta mjölksyrade och fermenterade produkter och att äta fibrer och resistent stärkelse regelbundet.

Jag äter fiberrika baljväxter varje dag som ger en lösare avföring men balanserar upp det med naturligt resistent stärkelse i form av potatismjöl som ger fastare avföring.

I perioder har jag ätit surkål som inte var pastöriserad, för pastörisering dödar alla bakterier, även de nyttiga.

Jag höll även på med mjölsyrning och fermentering i flera år av mat vilket märkbart var bra för min mage.

Man kan både få fram syrliga smaker och kraftig umami-smak med fermenterade och mjölksyrade livsmedel, så nyttigt kan vara gott oxå.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-01 kl. 01:08.
Citera
2024-05-10, 15:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Man kan både få fram syrliga smaker och kraftig umami-smak med fermenterade och mjölksyrade livsmedel, så nyttigt kan vara gott oxå.

Syrad gul lök med dill som starter.
+ Hacka en gul lök.
+ Lägg löken i en ren glasburk.
+ Tillsätt en matsked torkad dill som naturligt innehåller mjölksyrabakterier.
+ Fyll på vatten. Lämna 3-4 cm luft upp till locket och sätt på locket, så trycket inte blir för högt.
+ Ställ burken i rumstemperatur.
+ Vänd burken 2-3 ggr/dag.
+ Efter 3 dagar är den syrliga löken klar. Förvara då i kylen.
Citera
2024-05-15, 15:38
Medlem
petersen2s avatar
Tripprapport:

Slog ut min tarmflora med ett bredspektrum-antibiotikum under 2-3 veckor och märkte hur nedstämdhet och ångest kröp fram under tiden. (Inget annat ändrade sig i mitt liv under tiden.) Mot slutet var det mycket obehagligt, än värre när symptomen inte försvann under de första dagarna efteråt. Började med pre- och probiotika (ex. opastöriserad surkål) direkt efter kuren. Efter 5-7 dagar började nedstämdheten och ångesten ge med sig och var helt borta efter 10-14 dagar.

Det här är för mig en mycket tydlig indikation om vad tarmfloran betyder för psykiskt mående.
Citera
2024-05-15, 20:56
Medlem
Detta är inte en bakterie, utan en "protozoo", och berör inte i främsta rummet människan, men Toxoplasma gondii har onekligen utvecklat en avancerad föröknings- och spridningsstrategi!
Citera
2024-05-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petersen2
Tripprapport:

Slog ut min tarmflora med ett bredspektrum-antibiotikum under 2-3 veckor och märkte hur nedstämdhet och ångest kröp fram under tiden. (Inget annat ändrade sig i mitt liv under tiden.) Mot slutet var det mycket obehagligt, än värre när symptomen inte försvann under de första dagarna efteråt. Började med pre- och probiotika (ex. opastöriserad surkål) direkt efter kuren. Efter 5-7 dagar började nedstämdheten och ångesten ge med sig och var helt borta efter 10-14 dagar.

Det här är för mig en mycket tydlig indikation om vad tarmfloran betyder för psykiskt mående.

Vilken prebiotika?
Citera
2024-05-20, 22:41
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbenzo
Vilken prebiotika?
Prebiotika är oftast olika typer av fibrer eller resistent stärkelse som fungerar som mat för de nyttiga bakterierna i tarmarna. Bl a ökar bakterierna som bildar anti-inflammatoriskt buturat i tarmarna.

Vattenlösliga fibrer finns i det slem som bildas om man lägger psylliumfrö, linfrö eller chia-frön om man lägger dem 5 minuter i vatten.
De ger lagom fuktig avföring, inte för lös eller för hård.

Fibrer från morätter och andra rotfrukter är oxå bra.

Balväxter har fina fibrer som ger långvarig mättnad och jämn blodsockerkurva, men om man plötsligt börjar äta stor mängd kan de ge gaser i magen. Tricket är att äta lite balväxter varje dag, tills de goda bakterierna hunnit växa till och man kan äta normala portioner.

Resistent stärkelse i kall kokt potatis eller potatismjöl är prebiotika som ger fastare avföring.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-20 kl. 22:44.
Citera
2024-06-03, 11:47
Medlem
petersen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Prebiotika är oftast olika typer av fibrer eller resistent stärkelse som fungerar som mat för de nyttiga bakterierna i tarmarna. Bl a ökar bakterierna som bildar anti-inflammatoriskt buturat i tarmarna.

Vattenlösliga fibrer finns i det slem som bildas om man lägger psylliumfrö, linfrö eller chia-frön om man lägger dem 5 minuter i vatten.
De ger lagom fuktig avföring, inte för lös eller för hård.

Fibrer från morätter och andra rotfrukter är oxå bra.

Balväxter har fina fibrer som ger långvarig mättnad och jämn blodsockerkurva, men om man plötsligt börjar äta stor mängd kan de ge gaser i magen. Tricket är att äta lite balväxter varje dag, tills de goda bakterierna hunnit växa till och man kan äta normala portioner.

Resistent stärkelse i kall kokt potatis eller potatismjöl är prebiotika som ger fastare avföring.

Tack, TunderTarFyr! Hoppas att det är svar på din fråga, fakbenzo!
Citera
2024-06-08, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt

Surkål görs enkelt hemma. Även yoghurt är lätt att göra. Då inga dyra produkter behövs och tillsammans med övrig bra mat då har man goda chanser till utmärkt hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in