Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 20:46
  #1
Medlem
Jag skulle gärna köpa mer aktier utanför Sverige, men då jag vanligtvis gör ganska små köp vet jag inte om det är värt det pga courtaget. Hur resonerar ni? Är det dumt att köpa tex amerikanska aktier om man är en småsparare som vanligtvis köper för mindre än 1000 kr/köp? Blir courtaget för "stort"?
Citera
2024-04-01, 20:56
  #2
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Jag skulle gärna köpa mer aktier utanför Sverige, men då jag vanligtvis gör ganska små köp vet jag inte om det är värt det pga courtaget. Hur resonerar ni? Är det dumt att köpa tex amerikanska aktier om man är en småsparare som vanligtvis köper för mindre än 1000 kr/köp? Blir courtaget för "stort"?
Vet inte exakt vilka aktier du pratar om, men enligt Avanza så kostar det 10 kr i courtage och 10 kr i valutaväxlingsavgift att köpa en Microsoftaktie för dryga 4500 kr.
Citera
2024-04-01, 21:02
  #3
Medlem
Du får samma procentuella courtage som för svenska aktier om du gör köp för 4000kr i stöten. Spara på sparkonto och gör köp var 4-5 månad?

Annars får du titta på nån nätmäklare som erbjuder handel med fraktioner av aktier. Men vet inte vad avgifter kan tänkas vara där.
Citera
2024-04-01, 21:07
  #4
Medlem
Köp minifutures. Då har du inget courtage och kan få hävstång på din tusenlapp också.
Citera
2024-04-01, 21:52
  #5
Medlem
så länge du inte "trade:ar" och har en sparhorisont längre än 3 år så kommer du inte komma ihåg att i alla fall.

"Vad gör det om hundra år"?
Citera
2024-04-02, 04:52
  #6
Medlem
Är du en mindre småsparare kan du alltid spara via kiwitrader
Citera
2024-04-02, 06:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Jag skulle gärna köpa mer aktier utanför Sverige, men då jag vanligtvis gör ganska små köp vet jag inte om det är värt det pga courtaget. Hur resonerar ni? Är det dumt att köpa tex amerikanska aktier om man är en småsparare som vanligtvis köper för mindre än 1000 kr/köp? Blir courtaget för "stort"?
Det enklaste och förmodligen det bästa är nog att köpa en USA fond månadsvis i så fall? Men jag skulle inte vara så orolig om du är långsiktig. Warren Buffet rekommenderar i alla fall breda indexfonder.
Vanguard S&P 500 ETF är bara ett exempel.
Länsförsäkringar USA index ett annat.
Citera
2024-04-02, 13:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Du får samma procentuella courtage som för svenska aktier om du gör köp för 4000kr i stöten. Spara på sparkonto och gör köp var 4-5 månad?

Annars får du titta på nån nätmäklare som erbjuder handel med fraktioner av aktier. Men vet inte vad avgifter kan tänkas vara där.

Tack, det var sån här info jag önskade. Är det Avanza du pratar om när du nämnde att ”gränsen” skulle gå vid 4000?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback