2024-04-03, 14:41
Medlem
Stora avgiftshöjningar väntar många av landets alla miljontals elkunder. Det står klart efter att statliga Energimarknadsinspektionen beslutat om nya intäktsramar för elnätsföretagen

”Våra beslut innebär generellt sett att elnätsföretagens utrymme för att ta ut elnätsavgifter ökar. En del av ökningen av intäktsramarna förklaras av ett högre ränteläge och att komponenterna som används i elnätsverksamheten har ökat i pris”, säger Tommy Johansson, avdelningschef på Energimarknadsinspektionen, Ei, enligt ett skriftligt uttalande."

så dyrare el, igen, är det någon som vet vilka resultat dessa elbolag har?

https://www.di.se/nyheter/nytt-beslu...dets-elkunder/
Citera
2024-04-03, 22:54
Medlem
LupusLupuss avatar
De flesta går på som tåget.
Mälarenergi i Västerås gör sinnessjukt bra bokslut år efter år och ändå höjer dom avgifter kontinuerligt.
De omsätter 4,6 miljarder och gör en vinst på en halv miljard vilket procentuellt sett är svinigt mycket.
I dagsläget kostar elen mig 200 öre/kWh
Varav 135 öre är fasta avgifter 😡 så hur ske det bli nu med fria tyglar?
Citera
2024-10-31, 03:14
nu har ju förslaget klubbats igenom i dagarna!

Så det här handlar om Elnätsbolag enbart då eller blir det över höjningar i el leverantören?

jag är osäker om jag uttrycker mig rätt det är lite krångligt det här, men jag tex har ju EON som äger nätet här omkring och till dom betalar jag först en fast elnäts abbonemangs avgift på 690kr/ mån även om jag inte förbrukar en enda kWh, sen betalar jag ju även till EON CA 1kr per förbrukad kWH utöver fasta kostnaden för moms, elskatt, elöveröringsavgift osv.

och nästa faktura är ju till el-lecerantören som i mitt fall är Borås Energi och där betalar jag ca 30öre per kWh så den räkningen blir ju inte hög max ett par hundra varje månad.

men vad exakt är det som kommer bli dyrare av dessa kostnader? är det non som vet så kan ni gärna förklara här eller om mig jag är intresserad och orolig.

kämpa.
Citera
2024-11-02, 01:02
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
nu har ju förslaget klubbats igenom i dagarna!

Så det här handlar om Elnätsbolag enbart då eller blir det över höjningar i el leverantören?

jag är osäker om jag uttrycker mig rätt det är lite krångligt det här, men jag tex har ju EON som äger nätet här omkring och till dom betalar jag först en fast elnäts abbonemangs avgift på 690kr/ mån även om jag inte förbrukar en enda kWh, sen betalar jag ju även till EON CA 1kr per förbrukad kWH utöver fasta kostnaden för moms, elskatt, elöveröringsavgift osv.

och nästa faktura är ju till el-lecerantören som i mitt fall är Borås Energi och där betalar jag ca 30öre per kWh så den räkningen blir ju inte hög max ett par hundra varje månad.

men vad exakt är det som kommer bli dyrare av dessa kostnader? är det non som vet så kan ni gärna förklara här eller om mig jag är intresserad och orolig.

kämpa.

Det som troligen blir dyrare är att Svenska kraftnät precis bytt metod för att beräkna kostnader för överföringen av el. Den nya metoden kallas för ”Flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod”.

https://www.svk.se/utveckling-av-kra...rakningsmetod/

Det är i stora drag bara elnätsområde SE4 som kommer att få lägre kostnader.

Senare efter nyår kommer många elnätsägare att dela upp avgiften för elöverföring i två delar: Dels den tidigare elnätsöverföringen (kostnad per överförd kWh) och en ny effektbaserad kostnad baserad på dina toppar i elkonsumtion under en månad. Konsumerar du mycket el under kort tid blir det dyrare än om du du kan sprida ut konsumtionen under längre tid. Vissa elnätsägare har redan sådan debitering. Konsumtion på natten viktas ned jämfört med på dagen. Kolla med ditt elnätsbolag hur just de kommer att debitera dig.

Vänligen Näckrosen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in