Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-03, 15:53
  #1
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Det är en kund som inte betalat pengarna till mig fastän det stod PTS i kalendern, Pengar Till Sanningenskrigare2.
Dröjsmålsräntan jag har idag är bara 4 procent så jag drar in mest pengar på att sälja mina tjänster (konsult föreläsning) snarare än att skicka förseningsavgifter som brev på posten.

I framtiden vill jag ha lite busigare villkor i mina fakturor och köra att det läggs till en nolla för varje försening.

Min tjänst kostade 4 000 inkl. moms.
Nästa månad blir det 40 000.
Månaden därpå 400 000.
Sen fantasisummor nästkommande månader innan jag tar det till inkasso. Därefter får jag hugga av kundens händer (på skämt).

Tänker inte använda metoden i verkligheten utan syftar till att visa på att jag menar allvar när jag säljer av mina tjänster. Skrämmas lite. Jag är ingen maffialedare, istället är jag en utpräglad pragmatiker som hellre friar till människor än fäller dem?

Hur väl måste jag följa ordning och lag och normer vad gäller fakturorna? Avvikelser, är de dåliga?

Hört att avtal ses som ogiltiga om du skriver under på att ägas av en annan människa, typ som slaveri, och i det specifika fallet skulle det behövas att någon ingrep och då kan jag bli utan pengarna, de 4000 som var där från första början.
Citera
2024-04-03, 15:58
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
36 § AvtL gör gällande att ett avtal kan jämkas eller helt lämnas utan avseende om det är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.
Citera
2024-04-03, 16:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Det är en kund som inte betalat pengarna till mig fastän det stod PTS i kalendern, Pengar Till Sanningenskrigare2.
Dröjsmålsräntan jag har idag är bara 4 procent så jag drar in mest pengar på att sälja mina tjänster (konsult föreläsning) snarare än att skicka förseningsavgifter som brev på posten.

I framtiden vill jag ha lite busigare villkor i mina fakturor och köra att det läggs till en nolla för varje försening.

Min tjänst kostade 4 000 inkl. moms.
Nästa månad blir det 40 000.
Månaden därpå 400 000.
Sen fantasisummor nästkommande månader innan jag tar det till inkasso. Därefter får jag hugga av kundens händer (på skämt).

Tänker inte använda metoden i verkligheten utan syftar till att visa på att jag menar allvar när jag säljer av mina tjänster. Skrämmas lite. Jag är ingen maffialedare, istället är jag en utpräglad pragmatiker som hellre friar till människor än fäller dem?

Hur väl måste jag följa ordning och lag och normer vad gäller fakturorna? Avvikelser, är de dåliga?

Hört att avtal ses som ogiltiga om du skriver under på att ägas av en annan människa, typ som slaveri, och i det specifika fallet skulle det behövas att någon ingrep och då kan jag bli utan pengarna, de 4000 som var där från första början.

Om du bara slänger på en ränta utöver räntelagen i fakturan utan att ha grund för det i avtalet så kan kunden nog lungt bortse från det. Jag tror inte många skulle ta dig på ansvar ifall du sätter 100bilj i dröjsmålsränta. Och om du inte tas på allvar så kanske kunden funderar på varför de skall anlita dig för dina tjänster till att börja med.

Att du tjänar mest pengar på föreläsningar kan man ju ha respekt för, men det är ju inte så att det är särledes arbetskrävande att skicka påminnelse, inkasso eller skicka fogden på dem. Frågan är om det ens är ett krav att knata iväg med ett pappersbrev för att hantera det - kan va bra att undersöka.
Citera
2024-04-03, 16:23
  #4
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
36 § AvtL gör gällande att ett avtal kan jämkas eller helt lämnas utan avseende om det är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.
Min tolkning är att jag kan ha en hög dröjsmålsränta men aldrig hugga händer. För då blir allt ogiltigförklarat och få får jag inte mina 4 000.
Citera
2024-04-03, 16:29
  #5
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du bara slänger på en ränta utöver räntelagen i fakturan utan att ha grund för det i avtalet så kan kunden nog lungt bortse från det. Jag tror inte många skulle ta dig på ansvar ifall du sätter 100bilj i dröjsmålsränta. Och om du inte tas på allvar så kanske kunden funderar på varför de skall anlita dig för dina tjänster till att börja med.

Överväger också börja med hysset att sätta dit två extra nollor på beloppet, som för ett otränat öga ser ut som ören. På så vis kan jag enkelt gå från 4 000 till 400 tusen, enligt modellen:

4 000 kr
4 000 00 kr
400 000 kr

Jaha, det här måste vara fyra tusen och noll ören, tänker kunden, och sätter in 400 000 på mitt riktiga konto.

Kan det få konsekvenser? Jag har ändå handlat i god tro.

Återigen fantiserar jag mest, är en hederlig företagare som vet pengars värde och anstränger sig varje föreläsning.
Citera
2024-04-03, 17:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Överväger också börja med hysset att sätta dit två extra nollor på beloppet, som för ett otränat öga ser ut som ören. På så vis kan jag enkelt gå från 4 000 till 400 tusen, enligt modellen:

4 000 kr
4 000 00 kr
400 000 kr

Jaha, det här måste vara fyra tusen och noll ören, tänker kunden, och sätter in 400 000 på mitt riktiga konto.

Kan det få konsekvenser? Jag har ändå handlat i god tro.

Återigen fantiserar jag mest, är en hederlig företagare som vet pengars värde och anstränger sig varje föreläsning.

Nu ljuger du ju lite. Om du sitter här och resonerar kring att sätta två nollor efter beloppet och spekulerar att kunden skulle sätta in 400tkr på ditt konto så är det inte att betrakta som god tro. Inte ens om du inte hade gjort dessa inlägg skulle du iaf ha svårt att övertyga mig om att det är i god tro. Du måste ju göra bokföring och då skulle det bli rätt uppenbart att något inte står riktigt rätt till med dina siffror när det blir ett stort minus på kundreskontran.

Om det befinns vara uppsåtligt tilltag så skulle det ju vara att betrakta som bedrägeri, eller brottsligt på något annat sätt.

Nä, om du är hederlig företagare så ta och se till att återgå till hederligt företagande istället för att försöka tjäna pengar på sånt där...
Citera
2024-04-03, 18:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Min tolkning är att jag kan ha en hög dröjsmålsränta men aldrig hugga händer. För då blir allt ogiltigförklarat och få får jag inte mina 4 000.
Som dröjsmålsränta får påföras referensräntan + 8 procentenheter. Vill man ha högre dröjsmålsränta måste det vara avtalat med kunden senast vid köpet.
Citera
2024-04-21, 05:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Det är en kund som inte betalat pengarna till mig fastän det stod PTS i kalendern, Pengar Till Sanningenskrigare2.
Dröjsmålsräntan jag har idag är bara 4 procent så jag drar in mest pengar på att sälja mina tjänster (konsult föreläsning) snarare än att skicka förseningsavgifter som brev på posten.

I framtiden vill jag ha lite busigare villkor i mina fakturor och köra att det läggs till en nolla för varje försening.

Min tjänst kostade 4 000 inkl. moms.
Nästa månad blir det 40 000.
Månaden därpå 400 000.
Sen fantasisummor nästkommande månader innan jag tar det till inkasso. Därefter får jag hugga av kundens händer (på skämt).

Tänker inte använda metoden i verkligheten utan syftar till att visa på att jag menar allvar när jag säljer av mina tjänster. Skrämmas lite. Jag är ingen maffialedare, istället är jag en utpräglad pragmatiker som hellre friar till människor än fäller dem?

Hur väl måste jag följa ordning och lag och normer vad gäller fakturorna? Avvikelser, är de dåliga?

Hört att avtal ses som ogiltiga om du skriver under på att ägas av en annan människa, typ som slaveri, och i det specifika fallet skulle det behövas att någon ingrep och då kan jag bli utan pengarna, de 4000 som var där från första början.

Dina föreläsningar måste vara riktigt usla om du behöver ta till såna metoder för att få ekonomin att gå runt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback