Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-06, 00:59
  #13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det där lät inte logiskt alls. Om du mot förmodan inte skulle köpa in något, men däremot sälja, då kan du inte lägga moms på det du säljer?

Ej heller det omvända är rimligt, det är nog rätt vanligt med nystartade företag, att det finns ingående moms under en viss tid, men ingen utgående.


Detta handlade om när jag undersökte konstnärlig verksamhet med inkomstgränser och moms, och et borde väl vara smma för den här beloppsgränsen på 80.000? Under en viss summa behövde man inte betala in någon moms, MEN man fick inte heller köpa prylar och dra av moms. Det var alltså att man skulle registrerar sig för antingen det ena eller det andra. I detta fallet 80.000 skulle jag tro. i mitt fall var det 300.000. Dock fick man ej dra av någon moms heller från inköp etc. så fort man kom över 300.000 så fick man ju även dra av för inköpen. Borde vara samma i OPs fall?

"Du som konstnär kan sälja dina egna konstverk momsfritt om beskattningsunderlaget (det belopp du beräknar momsen på) under ett beskattningsår är lägre än 300 000 kr. Det innebär att om din försäljning är mer än 336 000 kr så måste du betala moms från första kronan.
"
Citera
2024-04-06, 01:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Detta handlade om när jag undersökte konstnärlig verksamhet med inkomstgränser och moms, och et borde väl vara smma för den här beloppsgränsen på 80.000? Under en viss summa behövde man inte betala in någon moms, MEN man fick inte heller köpa prylar och dra av moms. Det var alltså att man skulle registrerar sig för antingen det ena eller det andra. I detta fallet 80.000 skulle jag tro. i mitt fall var det 300.000. Dock fick man ej dra av någon moms heller från inköp etc. så fort man kom över 300.000 så fick man ju även dra av för inköpen. Borde vara samma i OPs fall?

"Du som konstnär kan sälja dina egna konstverk momsfritt om beskattningsunderlaget (det belopp du beräknar momsen på) under ett beskattningsår är lägre än 300 000 kr. Det innebär att om din försäljning är mer än 336 000 kr så måste du betala moms från första kronan.
"

Du skrev så här: "Och om du inte har ingående moms så kan du inte ha utgående moms" Du måste mena tvärtom väl?
Dessutom gäller det om man inte momsregistrerar sig från början.
Ett "vanligt" företag som startas och direkt momsregistreras kanske inte har någon produktion, och därmed försäljning, under första året, men planen är att under år två eller tre komma igång "på allvar".
På sät som jag beskrev det ovan kan då ingående moms lyftas av fast det inte finns någon utgående (förrän om något år tidigast).
Citera
2024-04-06, 01:47
  #15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du skrev så här: "Och om du inte har ingående moms så kan du inte ha utgående moms" Du måste mena tvärtom väl?
Dessutom gäller det om man inte momsregistrerar sig från början.
Ett "vanligt" företag som startas och direkt momsregistreras kanske inte har någon produktion, och därmed försäljning, under första året, men planen är att under år två eller tre komma igång "på allvar".
På sät som jag beskrev det ovan kan då ingående moms lyftas av fast det inte finns någon utgående (förrän om något år tidigast).

Det förvirrar mig alltid, ingående och utgående. JAg tänker "ingående, ja då får jag IN från kunder, och utgående, ja då ska jag betala UT det. Men ja, jag menar som du säger. Jag ska undvika att blanda mig i trådar som jag inte kan tillräckligt mycket om!
Citera
2024-04-06, 02:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det förvirrar mig alltid, ingående och utgående. JAg tänker "ingående, ja då får jag IN från kunder, och utgående, ja då ska jag betala UT det. Men ja, jag menar som du säger. Jag ska undvika att blanda mig i trådar som jag inte kan tillräckligt mycket om!

Tänk ingående som i inköp!
Citera
2024-04-07, 01:18
  #17
Medlem
TS: Du ska lägga på moms ovanpå ditt pris på fakturan och dra in momsen åt staten som folk nämner här. Förenklat: du säljer ju till ett annat företag, och då är det skitsamma. Momsen kan i princip ses som en het potatis som flyttas vidare och slutligen ges till staten.

Vad är då poängen med en gräns på 80k* innan ett företag blir momspliktigt?

Jo, poängen är delvis att momsfritt i början av ett litet företags karriär gör att det blir något mindre administration och en deklaration mindre att hålla reda på, samt delvia att det lilla nya företaget kan sälja sin produkt eller tjänst lite billigare till konsumenter. Privatpersoner lär ju gilla att produkten / tjänsten du säljer är lite billigare, vilket den förstås blir om du slipper lägga på moms. Nackdelen med att inte vara momsregistrerad är förstås att ev varor eller tjänster du köpt in för att producera det du säljer ej går dra av moms för.

* https://redovisningshuset.se/mitt-fo...ri-verksamhet/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback