Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 09:48
  #145
Medlem
Knut-Annes avatar
Det finns likheter mellan aktivister och terrorister.
  • Respekterar inte demokratiska beslut.
  • Anser sig tillhöra en elit.
  • Anser sig var moraliskt överlägsna.
  • Drar sig inte för olagligheter.
  • Anser sig ha rätt att köra över majoriteten.
  • Anser sig ha rätt att trakassera de som har "fel" åsikt.
  • Tillhör en sluten grupp, där deras extrema åsikter anses vara det normala.

Terrorister använder så klart mer våld, men gränsen är flytande, djurrättsaktivister drar sig inte för att hota och trakassera lantbrukare och deras familjer, abortmotståndare har mördat läkare, många terrorister har startat som aktivister, för att sedan radikaliserats mer och mer.
Citera
2024-04-06, 12:04
  #146
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kan inte låta bli att tänka på hur Olof Palme skulle ha hanterat detta.

Palme berättade om hur han på något ungdomsmöte i Prag 1947/48 blivit hindrad i att hålla ett tal av talkörer som skrek "Stalin, Stalin, Stalin". Det tyckte han genuint illa om, att inte få en syl i vädret.

Men när han väl fick en syl i vädret kunde han använda den. Jag tror det var en studentafton i Lund, tidigt 80-tal där Palme fick ta emot mycket skit från salen, mest från höger på den tiden, men där han då uppenbart kände sig som fisken i vattnet och med sitt retoriska fotarbete inte bara fick tyst på belackarna utan också skördade viss beundran för sin slagfärdighet. Han fattade att studentafton i Lund var en form av ståupp, och att han var stjärnan. Och publiken var där för att häckla och bli underhållna.

Är det något som hänt i svensk politik, att höga politiker inte längre kan "tala med bönder på bönders vis och med lärde män på latin"? Eller är det talkörerna med "Stalin, Stalin, Stalin" som kommit till Sverige?

Jag tror både och.

Jag har också tänkt på Palme när man hör om detta. Säga vad man vill om hans brister som person och politiker, men han var inte rädd för meningsmotståndare och att få mothugg och delta i hätska debatter där han inte bara skulle lägga ut texten och publiken lyssna andäktigt.

Något hjälpte väl tidsandan först med det politiska sextiotalet från 65 till 75 och sedan den nyliberala andan från slutet av sjuttiotalet till Sovjetunionens fall till att gynna att politiker skulle interagera med folk.
Citera
2024-04-06, 20:41
  #147
Medlem
Knut-Annes avatar
Det är skillnad på att diskutera och agitera.
Jag får intryck av att häcklarna i detta fall inte var intresserade av vad Kristersson hade att säga, de ville bara skrika slagord och bua ut alla försök till svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback