Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-04, 22:34
  #13
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Hej jag tycker frågan om ens mående är totalt orelevant och provocerande. Du ska väl skita i hur jag mår pga du är ej intresserad ändå?! Kan vi svenskar inte komma på någon bättre fråga typ hur går det för dig som är en mycket mer intressant fråga än någons mående som förövrigt folk skiter fullständigt i ifall det inte är ”bra” eller ”fint”.

Blir ni också provocerade av denna fråga? Hur brukar ni svara ifall ni inte mår bra?

Nej, provocerad blir jag inte. Det är ju bara slentrian. Folk menar inget med det.

Men jag kan tycka det är en korkad tradition, som alla borde sluta med. Om man verkligen inte är intresserad av ett ärligt och kanske långt svar då bör man säga något annat.

Det jag stör mig på är att det är högst sannolikt att man mer eller mindre tvingar den tilltalade att ljuga.

Det finns nog egentligen oändligt med fraser som hade varit bättre, som vi istället kunde använda i lägen där man bara vill framstå som vänlig och uppfostrad, men egentligen inte vill något mer än så. "Trevligt att ses", "Det var längesedan", "Hoppas allt är bra", "Du ser pigg ut", "Vi borde setts tidigare", "Du är en kär vän", "Glad att se dig", "Det här var en överraskning", "Uppskattar ditt flit", "Känns bra att träffas", "Lika möts på samma plats", "Lust med lite småprat?".

Om man verkligen bryr sig, på riktigt, så borde man hellre kunna säga "Något jag kan göra för dig?". Då ger man den tilltalade ett val, om den vill hålla allt inom sig utan att tvingas ljuga, eller om denne vill öppna upp och ta den genuint utsträckta handen.
Citera
2024-04-04, 23:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Hej jag tycker frågan om ens mående är totalt orelevant och provocerande. Du ska väl skita i hur jag mår pga du är ej intresserad ändå?! Kan vi svenskar inte komma på någon bättre fråga typ hur går det för dig som är en mycket mer intressant fråga än någons mående som förövrigt folk skiter fullständigt i ifall det inte är ”bra” eller ”fint”.

Blir ni också provocerade av denna fråga? Hur brukar ni svara ifall ni inte mår bra?
Brukar svara "Som en dröm" med en gnutta ironi i rösten. Antingen tar folk det som att att det är bra och går vidare eller så ber dom en utveckla. Kör med det istället för att säga sanningen, dessutom får du se vilka som verkligen bryr sej.
Citera
2024-04-04, 23:20
  #15
Medlem
zombie-nations avatar
Märkt att det blir mer och mer äkta svar ju äldre man blir. Visst att man inte svarar ofta åt helvete, och när man gör det gör man det till ett skämt alla vet att det inte är ett skämt. Eller så säger man sådär och berättar vad som är fel. Eller man säger att det kunde vara värre. Inlindad sanning. Så nej, det är en fråga som faktiskt besvaras ärligt när man är över 45 och får fribiljett till klaga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback