Jag kommer sent till festen, och jag vet att en hel del bra svar har lämnats.
Här är mitt försök:
Kunskap och lärdom har hög ställning inom judendomen. Exemplifierad även i respekt för böcker.
Hos de religiösa är det främst religiös kunskap. men hos de som har lämnat den religiösa judendomen har världslig kunskap, intelligens och lärdom högt anseende... I andra hand praktisk gatusmarthet.
Det faktum att judar har ofta varit m.e.m. utanför samhället, utanför innekretsarna, medför att judiska barn och ungdomar tenderar att plugga hårdare och mera än de andra - det är deras bästa och enklaste chans att komma sig uppåt, skapa sig en framtid i världen.
Därmed inte sagt att alla judar är kunskapshungriga eller intelligenta... Om inte annat så mången judiskt skämt vittnar om dumhet, eller rent av, dumdryghet....
Religiöst: Gud förbjuder inte kunskap som sådan. Tvärtom, det är helt OK att eftersöka kunskap, så länge man gör det ödmjukt och med respekt mot Gud.
Gud är rättvis. Och därför Gud fuskar inte. Det ÄR Gud som har lagt naturlagarna, men en gång lagda, fuskar inte Gud, och ändrar dem inte hipp som happ bara för att det är torsdag. Han håller sig strikt till de egna lagarna.
Detta är iofs ETT av bevisen att Gud är rättvis, läste jag någonstans...
Således, judiska lärde hade sällan samma problem som kristna, tex Galilei hade.
Eller inställningen: Om Guds mening vore att människan skulle flyga, så skulle Gud gett människan vingar...
Ett annat exempel är de ändlösa undersökningar av frågeställningar i de religiösa skolorna, yeshivorna: Man har ett problem, och tolkar både närliggande tolkningar och mera extrema tolkningar, och kollar hur länge de bär.
Typ-problemet som faktiskt finns i Bibeln, som någon har påpekat för mig. Jag tror första Mosebok, kap 18. Där är Abraham vid sitt tält, och två män kommer förbi. Abraham förstår att det är Guds änglar, dvs indirekt, Gud själv. Han bjuder in dom, tvättar deras fötter, serverar dom vatten å mat. Frågar vart går dom. De säger: vi har hört att i Sodom och Gomorra har de syndat svårt mot Guds och människornas lagar. vi skall förinta staden... Abraham, förskräckt: Men tänk, om det finns 50 goda / rättfärdiga människor där! Skall också dessa förgås för nidingarnas skull? Gud svarar: Nej, finns det 50 goda människor där, skall staden sparas för deras skull... Och Abraham, Tack käre rättvise Gud. Men tanken slår mig, tänk om det fattas 5? Jadå, finns det 45 goda människor, skall staden sparas undan förintelse.... Men käre gode Gud, förlåt mig att jag ids tala ännu något litet.. etc etc.
Till slut kom man ner till antalet 10... Nu som vi vet, det fanns inte 10. Enbart Lot och hans familj.
Och dessa fick möjlighet att fly, medan alla de andra onda och så där men som inte motsatt sig ondskan, omkom i eld och svavlet...
Detta exempel är ett fint exempel på en vetenskaplig undersökning.
Man har en rimlig teori. Ok, under ideala förhållanden stämmer den säkert. Men vad händer om vi ändrar på situationen lite?? Etc. Och så jobbar de på i yeshivorna...
Och så jobbar de judiska vetenskaparna...