Citat:
Ursprungligen postat av
SonVolt
Fast nu är det ju så att forskning i sig visar på desamma - hårdare straff hjälper ej. GW har t.o.m. nämnt det vid något tillfälle. Man kan spetsa till straffen, absolut, det tycker även jag, men att bygga mer och fler fängelser för förvaring, en kriminalvård som är under all kritik, detta fungerar föga. Dom kommer ut värre än när dom kom in. Sen bör medlen (pengarna) läggas mer på förebyggande åtgärder, detta i sig bidrar till att vi har mindre antal brottsoffer. Den nu föreslagna vägen om hårdare straff; USA har dödsstraff, där begås inte "mindre" straff för det. Du kan aldrig straffa bort utanförskap och "fattigdom". Lägg budget på förebyggande, så ska man se skillnader. Men med denna regering och "klegget" i alla partier så är det bortom all rimlig ranson att detta kommer ske, samtidigt skriker alla att Sverige är på dekis - well, gör om gör rätt.
Problemet är att dessa kommer många gånger från ett annat land, eller deras föräldrar.
Att första eller andra generationens invandrare ska ha samma standard som mig som är 100% svensk är fan inte logiskt.
3 generationer innan mig har slitit röven av sig för att komma dit vi är nu.
De har samma möjlighet med utbildning som alla andra, ibland till och med bättre möjligheter för de kan tas in på utbildningen pga minoritets krav.
Skicka de grovt kriminella och återfallsförbrytare till Baltikum,Ryssland och allt annat skit där vi kan hyra fängelseplats.