Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 22:25
  #13
Medlem
killdozer666s avatar
Många sulor torkar ut efter saltet/sandet på vintern. Framförallt saltet funkar uttorkandet. För att hålla liv i skorna så skölj av sulorna när du varit ute vintertid.
Citera
2024-04-05, 22:31
  #14
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Någon som haft liknande problem? Hur fan undviker man det?
Som någon skrev, dom skorna verkar inte vara meningen att du ska gå med utomhus. Då ska du ha ett par rejälare skor, som kängor. Du byter sen till dom andra när du kommer till jobbet.
Citera
2024-04-06, 00:24
  #15
Avstängd
Chill.Pills avatar
Det finns någon gummigrej man kan fyllla hålen med. Har inte testat. Tror Åhléns och Clas Ohlson.

Badrumssilikon funkade bra när jag testade, men det var på vita skor.

Ta bort stenarna direkt under skorna när du kommer hem. De perforerar sulan och de är ofta ihåliga inuti.
Citera
2024-04-06, 01:39
  #16
Medlem
https://www.clasohlson.com/se/Rubber...ml/p/35-1300-2
Citera
2024-04-06, 08:27
  #17
Medlem
Nihennas avatar
Kanske skulle visa vad det var för typ av skor jsg snackar om.

Ungefär såna här: https://www.zalando.se/pier-one-stoe...2k0az-o11.html

Fast svarta. Köpte på DinSko för runt 900 kr vilket är en prisklass högre än vad jag gjort innan på typ 4-500. Tänkte att kvalitén skulle vara därefter men uppenbarligen inte
Citera
2024-04-06, 12:47
  #18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det har hänt igen, mina stiliga fejkläderskors sulor måste ha fått små sprickor eller något för så fort det är vått på marken sugs det upp vatten och resultatet blir en dyngsur strumpa.

Hur fan undviker man detta? Det är nog 4e paret på 2 år som detta händer på. Sulan har i alla fall inte lossnat på dessa då de har, till skillnad från tidigare, något slags zickzackmönster längs sulan som det ser ut att de sytt fast sulan med.

Jag vet inte om det är grusplanen jag går över på väg från jobbet, om det är småsten som skär sönder sulan lite allt eftersom?

Någon som haft liknande problem? Hur fan undviker man det?
1. Kan ju vara sprickor i plastsulan - det går inte att reparera utom att du sätter på en tunn gummisula.
Det kan du även göra direkt när du köpt skorna.
2. Egentligen kan det också vara så att vattnet kommer in mellan sulan och ovansidan där sömmarna finns. Detta mellanrum suger till sig fukt och det kan du täta till med mycket fett. T ex skokräm som du tillser kommer in ordentligt överallt. Överhuvudtaget är skokräm bra för att skydda skorna från fukt. Se till att det är skoKRÄM, inte skoPUTS.
----------
Putsade skor med skokräm är inte bara snyggt utan ekonomiskt.
Citera
2024-04-06, 13:02
  #19
Medlem
fuzzpedals avatar
Svaret är ganska enkelt. Det är en plastsula (eller i bästa fall plastkomposit) som saknar den slitstyrka och elasticitet som diverse gummisulor har. Den är tunn och fastlimmad direkt mot underdelen av dina skor, som i sin tur är mycket tunn och består av konstmaterial.

Dina dojor saknar en ordentlig mellansula som hjälper till att både bibehålla en stabil konstruktion som att hålla väta ute. De saknar även en ordentlig bindsula/innersula och fyllnad (läder eller kork mellan inner- och yttersulan) och släpper därför igenom allsköns skit så fort minsta slitage uppstår på yttersulan, vilket jag förstått sker jävligt fort.

Det finns egentligen inget du kan göra, utom möjligen som ovan påpekats låta sätta en tunn gummisula på slitytorna. Tänk dock på att den måste kunna fästas mot underlaget och det tror jag inte att plast/komposit tillåter eftersom sulan måste slipas/raspas för att lim och pålagd sula skall fästa.
Citera
2024-04-12, 15:56
  #20
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det har hänt igen, mina stiliga fejkläderskors sulor måste ha fått små sprickor eller något för så fort det är vått på marken sugs det upp vatten och resultatet blir en dyngsur strumpa.
[...]
Någon som haft liknande problem? Hur fan undviker man det?
Ett tips är att köpa begagnade kvalitetsskor (Johnston & Murphy, Allen Edmonds etc.) i bra skick på t.ex. eBay. Förvånansvärt billigt, och ingångna. För dryga 1000-lappen inklusive frakt ett par som håller tiotals år. Dessutom stiligare än skit från Din Sko.
Citera
2024-04-12, 16:10
  #21
Medlem
Comitiums avatar
Köp riktiga skor som håller. Hur svårt kan det vara?
__________________
Senast redigerad av Comitium 2024-04-12 kl. 16:23.
Citera
2024-07-14, 20:02
  #22
Medlem
Pungsvings avatar
Köp inte sådan låg kvalitet.
Citera
2024-07-14, 20:12
  #23
Medlem
jack.danielss avatar
De flesta skor jag haft har förr eller senare drabbats av det som TS beskriver, köper ofta lite lättare skor med sånt där tätmembran, som också förr eller senare börjar läcka! Till hösten skall jag köpa ett par skinnskor med tjock rejäl sula
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in