Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 02:34
  #1
Avstängd
Har i flera år brottats med idén om att starta upp en icke vinstdrivande radiokanal för de med ett krimintresse. Kanalen skulle till huvuddelen bestå av dokumentärer, poddavsnitt samt liveavsnitt med de som har stort krimintresse varvat med musik och reklam för kommande avsnitt. Dvs att man har en riktig schema en vecka i förväg och att de som är med i den producerande delen ska ha ett högt intresse och kunskap i något specifikt fall.

ev intäkter skulle gå till kostnader för att ha kanalen "igång" Och att man formar någon slags ledning som för kanalen framåt. Jag vet att det låter som mycket arbete för något oavlönat men jag tror att om intresse för kriminologi finns så är folk intresserade att delta.

Vad tror ni? Skulle detta vara något ni skulle vilja lyssna på samt delta i?

Diskussionen här gäller om intresse för en sådan kanal finns samt er som kan tänka sig delta i ett sådant projekt?

För egen del så hade jag önskat att en sådan webbkanal fanns.
Citera
2024-04-06, 03:59
  #2
Medlem
maktspels avatar
Lyssnar folk på linjär radio idag? Skulle hellre råda dig att starta produktionsbolag för podcasts eller något.
Citera
2024-04-06, 04:10
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Lyssnar folk på linjär radio idag? Skulle hellre råda dig att starta produktionsbolag för podcasts eller något.
Trodde heller inte att det skulle finnas ett sådant intresse idag, men tydligen så startas det upp specialkanaler varje dag. Det som jag eftersöker är en kanal som har mixat inspelade program tillsammans med direktsändning. Jag tror också på ditt förslag om man vill tjäna lite pengar på det. Meningen är att krimintresserade gör en programkanal för likasinnade där det inte är pengarna som drar.
Citera
2024-04-06, 16:15
  #4
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag har en tv kanal som visar sådant 24/7
Men en radio kanal kan vara trevligt så man får underhållning på vägen också.
Citera
2024-04-06, 16:16
  #5
Medlem
Det finns tusen poddar om kriminologi. Marknaden är nog mättad nu.
Citera
2024-04-07, 11:44
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det finns tusen poddar om kriminologi. Marknaden är nog mättad nu.
Jo det är jag medveten om, ibland finns det så mycket så det kan bli svårt att välja vad man vill höra på, därför så tänkte jag att både podd och direktsänt radio med schema kunde vara ytterligare ett alternativt.
Citera
2024-04-07, 13:04
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag har en tv kanal som visar sådant 24/7
Men en radio kanal kan vara trevligt så man får underhållning på vägen också.
Ja precis, eller något att lyssna på när man har svårt för att somna. Eller som sagt har något slags skiftarbete. Bara att sätta på kanalen så har man 24/7 krimunderhållning. Jag vet inte hur det tas emot av er andra men jag hade verkligen uppskattat något att lyssna på när man diskar, tvättar kläder eller annat tråkigt hemarbete.
Citera
2024-04-07, 13:08
  #8
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Ja precis, eller något att lyssna på när man har svårt för att somna. Eller som sagt har något slags skiftarbete. Bara att sätta på kanalen så har man 24/7 krimunderhållning. Jag vet inte hur det tas emot av er andra men jag hade verkligen uppskattat något att lyssna på när man diskar, tvättar kläder eller annat tråkigt hemarbete.
Så material finns ju tillräckligt.
Men hur startar man en radiokanal och hur fungerar det som företag?
Jag kanske jobba med dig och skriva ihop program.
Citera
2024-04-07, 13:22
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så material finns ju tillräckligt.
Men hur startar man en radiokanal och hur fungerar det som företag?
Jag kanske jobba med dig och skriva ihop program.
Trevligt när man träffar på någon som är intresserad. Själva programgrunden är redan färdig, man köper helt enkelt tjänsten samt registrerar en domän. Sedan så finns det olika lösningar ang kommunikation inom själva kanalen och de som ev ringer upp en på ett liveprogram.

Det återstår som sagt några luckor som måste fyllas i.
Citera
2024-04-07, 13:24
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Trevligt när man träffar på någon som är intresserad. Själva programgrunden är redan färdig, man köper helt enkelt tjänsten samt registrerar en domän. Sedan så finns det olika lösningar ang kommunikation inom själva kanalen och de som ev ringer upp en på ett liveprogram.

Det återstår som sagt några luckor som måste fyllas i.
...och bästa sättet att driva det på.
Citera
2024-04-07, 15:32
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så material finns ju tillräckligt.
Men hur startar man en radiokanal och hur fungerar det som företag?
Jag kanske jobba med dig och skriva ihop program.

Ja jag kommer isf att behöva någon som kan skriva ihop program.
När det kommer till poddar så tänkte jag att man kunde ge amatörpoddare en bas. Där de kan köra ej live ansnitt. Eller varför inte både och?

Men vi kommer att behöva fler som vi kan fylla upp kanalen med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback