Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-04-07, 20:26
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kålunion? Bra för oss som gillar kålsallad och kålpudding? Du menar nog kol va?

Men nu är du för EMU?

Haha missade det helt. Ja kol givetvis.

Inte övertygad men blev inte samma katastrof som jag trodde. Hade förväntat mig samma problem som för PIGSen.

Kulturella/institutionella skillnader såg jag som största risken.

Är mer positiv idag än då trots politruk/byråkratiträsket.
Citera
2024-04-07, 20:49
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du kollar ju på Riks, där vill de flesta tittare ha Swexit. Vad tycker du själv?
Det är omöjligt att svara på. Om och när det blir för jävligt att bo i Sverige så kan även jag tänka mig att lämna landet. När vi börjar närma oss en Jugoslavien eller Libanonnivå så är många tacksamma för ett EU medlemskap. Jag vet inte ens själv hur jag kommer göra i en sådan situation. Kanske börjar jag kriga, kanske lämnar jag bara eländet.
Citera
2024-04-07, 22:29
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Reste du mycket i Europa innan vi gick med i EU, så du har något att jämföra med?

Vad jag minns var det inga som helst problem att resa före EU-medlemskapet heller.

Jag har alltid rest mycket och det har blivit mycket enklare att resa inom EU. Jag passerar upp till 3-5 EU gränser i veckan och sparar timmar i veckan på att inte stå i passköer.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Och när du och jag kan resa med en packning som bara väger 15,723 kilo i stället för 15,724 kilo och spara fem minuter vid varje gräns tack vare att ingen frågar efter vilka vi är eller vad vi håller på med, så är det tiotusentals människor som slinker igenom där man BORDE frågat efter vilka de är och vad de håller på med.

Jag har fått saker stulna och jag är helt säker på att de förts ut ur Sverige. Det besvär och de kostnader detta inneburit för mig överstiger många, många gånger den lilla bekvämlighet det inneburit för mig att inte blivit kontrollerad vid någon gräns.

Vilken tur att det inte var några stölder innan Sverige gick med i EU. Och vilken tur att länder som kräver pass, t.ex. USA, UK, Kanada eller Brasilien inte har några stölder. Eller nej vänta, det var faktiskt mer stölder innan Sverige gick med i EU och det är mer stölder i t.ex. Kanada än Sverige.

Stölder har inget med passkontroller att göra! Det är bara folk som inte kan tänka som tror att man kan skylla på sånt.
Citera
2024-04-07, 22:30
  #76
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det är omöjligt att svara på. Om och när det blir för jävligt att bo i Sverige så kan även jag tänka mig att lämna landet. När vi börjar närma oss en Jugoslavien eller Libanonnivå så är många tacksamma för ett EU medlemskap. Jag vet inte ens själv hur jag kommer göra i en sådan situation. Kanske börjar jag kriga, kanske lämnar jag bara eländet.

Kritiken mot SD från Afs handlar ju om att SD vikit ner sig i sitt tidigare krav att lämna EU.
Citera
2024-04-08, 02:26
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kritiken mot SD från Afs handlar ju om att SD vikit ner sig i sitt tidigare krav att lämna EU.

Afs är dött. Ska du bjebba så gör det åtminstone rimligt.
Citera
2024-04-08, 04:55
  #78
Medlem
-Andreas-s avatar
+ Att Malmö stad kan stoltsera med att där talas runt 200 olika språk.
+ Amerikanska Actionfilmer o maffiafilmer behövs inte längre, finns dagliga underlag till Svenska dokumentärer istället.
+ Även om många fyrverkerier förbjöds, är de nya explosionerna desto mer spektakulära, typ kvalitet före kvantitet.
+ De möjliggjorde att både narkotika- o alkoholsortimenten blev innehållsrikare hos befolkningen.
+ Barnsoldat, som ny fritidsaktivitet för de små som inte tidigare funnit någon passande hobby.
+ Chat Control v2 kommer att med hjälp av AI att i realtid övervaka all kommunikation över internet 24/7 från varenda enhet som används i hela EU, till att börja med, så att fula gubben inte sätter sina klor i era barn.

Ja, här i Underlandet där fram är bak o bak är framåt, kan listan över hur fantastiskt berikat Sverige blivit av EU aldrig göras tillräckligt lång.
Citera
2024-04-08, 08:49
  #79
Medlem
1) Jag slipper leta fram passet varje gång jag får för mig att besöka ett EU land.

Å andra sidan tvingas jag via skatten bekosta uppehälle för 20 Mena familjer och deras 500 ungar istället för att ha råd att ta hand om mina egna ungar...
Citera
2024-04-08, 10:12
  #80
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag har alltid rest mycket och det har blivit mycket enklare att resa inom EU. Jag passerar upp till 3-5 EU gränser i veckan och sparar timmar i veckan på att inte stå i passköer.
Att du rest ”alltid” är en helt meningslös uppgift, utom möjligen för de som vet vem du är och vet när du blev gammal nog att resa på egen hand. Det hade varit mycket mer informativt med ett årtal.

Men ok, om du började att resa medan Andra Världskriget fortfarande pågick kan jag tänka mig att passkontrollerna var dryga. Men om du började resa på 70-talet var det inga passkontroller och inga köer att stå i.

Men även om det varit sant det du skriver så är det ändå inte ett hållbart argument för ett EU-medlemskap. Att livet blir något lite bekvämare för en marginellt liten grupp av människor är inte en resonabel anledning för ett land att betala 40 miljarder om året.


Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Vilken tur att det inte var några stölder innan Sverige gick med i EU. Och vilken tur att länder som kräver pass, t.ex. USA, UK, Kanada eller Brasilien inte har några stölder. Eller nej vänta, det var faktiskt mer stölder innan Sverige gick med i EU och det är mer stölder i t.ex. Kanada än Sverige.

Stölder har inget med passkontroller att göra! Det är bara folk som inte kan tänka som tror att man kan skylla på sånt.
Så var det dags för halmgubbe. Och vet du, halmgubbar kan i vissa fall vara en effektiv argumentationsteknik mot en opponent med lägre intelligens än en själv. Men för mig innebär det antingen en signal att den som argumenterar har en åsikt men är medveten om att han inte har några vettiga argument, eller att han är dum i huvudet.

Men för de som inte varit med från början: jag har givetvis inte påstått att det inte fanns någon kriminalitet innan vi gick med i EU, eller att länder som inte är med i EU saknar kriminalitet.

Vad vi däremot har fått är utländska ligor som åker runt på stöldturné, fyller bilar och släpvagnar med stöldgods och sedan helt oproblematisk för alltihopa ut ur Sverige. Något sådant förekom knappast alls innan vi gick med i EU.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...sig-i-sverige/

https://sverigesradio.se/avsnitt/sve...lagens-namn-p1
Citera
2024-04-08, 15:21
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad vi däremot har fått är utländska ligor som åker runt på stöldturné, fyller bilar och släpvagnar med stöldgods och sedan helt oproblematisk för alltihopa ut ur Sverige. Något sådant förekom knappast alls innan vi gick med i EU.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...sig-i-sverige/

https://sverigesradio.se/avsnitt/sve...lagens-namn-p1

Ligor kommer även från länder utanför EU som behöver pass (och visum?)

https://www.svd.se/a/d751c688-4bb2-3...-chilensk-liga
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-i-stoldharva
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ga-folkgrupper

Så en passkontroll stoppar inga ligor. Precis som ett EU medlemskap inte skapar ligor.

Jag förstår fortfarande inte varför någon tycker att det ska vara svårare att resa Göteborg - Berlin än Göteborg - Östersund.
Citera
2024-04-08, 15:53
  #82
Medlem
Ju mer makt som flyttas upp och iväg till Bryssel, ju mer förstärks i längden USA i förhållande till Europa.

Bryssel är och förblir delvis Uncle Sams fogdar, USA är unionens "inofficiella 28:e medlem", och det här konceptet med EU som överstatlig integration modellerat på USA kommer aldrig att göra Europa starkt och självständigt, det förstärker bara rollen som Uncle Sams svaga, låghalta lillasyster. Att makten förflyttas upp till en toppnivå som är bortom räckhåll för någon aktiv inverkan nerifrån vanligt folk, och att den samlas i Bryssel (i varje fall på en nivå där Bryssel blir fokus och kärnan) gör EU mer manövrerbart för USA.
Citera
2024-04-11, 22:45
  #83
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
EU har gett oss öppnagränster och blivit lättare att smuggla in narkotika och vapen. Samt att medlemskapet kostar stålar

Sveriges EU-avgift och stöd från EU

De fem åren 2018–2022 betalade Sverige 35–52 miljarder kronor om året till EU och fick via statsbudgeten tillbaka 12–16 miljarder kronor i EU-stöd.3 maj 2023


Det har ökat exportintäkterna med 300 miljarder, så om du räknar bort medlemsavgiften går Sverige fortfarande en kvats biljon plus.
Citera
2024-04-12, 09:58
  #84
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men även om det varit sant det du skriver så är det ändå inte ett hållbart argument för ett EU-medlemskap. Att livet blir något lite bekvämare för en marginellt liten grupp av människor är inte en resonabel anledning för ett land att betala 40 miljarder om året.

40 miljarder är ju en struntsumma. Resten av Sverige betalar åtminstone 100 miljarder om året till Stockholm (för "byråkratitjänster"). Med den logiken är det betydligt mer angeläget att kasta av sig oket från Stockholm än oket från Bryssel.

Citat:
Vad vi däremot har fått är utländska ligor som åker runt på stöldturné, fyller bilar och släpvagnar med stöldgods och sedan helt oproblematisk för alltihopa ut ur Sverige. Något sådant förekom knappast alls innan vi gick med i EU.

Vad tror du det beror på? Kan det bero på den fria rörligheten som du just ägnade några stycken åt att trivialisera? Eller beror det snarare på att att det gigantiska, och gigantiskt fattiga, Östeuropa öppnades upp ungefär samtidigt som Sverige gick med i EU?

Ställer du de båda modellerna bredvid varandra kommer du nog se att Östeuropa väger betydligt tyngre än EU. EU har snarare gjort mycket för att minska problemet genom att göra Östeuropa väldigt mycket rikare. Det är inte som att du ser några polska stöldligor längre. Varför skulle du, med tanke på att det nuförtiden finns minst lika mycket att stjäla i Polen som i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bryssel är och förblir delvis Uncle Sams fogdar, USA är unionens "inofficiella 28:e medlem", och det här konceptet med EU som överstatlig integration modellerat på USA kommer aldrig att göra Europa starkt och självständigt, det förstärker bara rollen som Uncle Sams svaga, låghalta lillasyster. Att makten förflyttas upp till en toppnivå som är bortom räckhåll för någon aktiv inverkan nerifrån vanligt folk, och att den samlas i Bryssel (i varje fall på en nivå där Bryssel blir fokus och kärnan) gör EU mer manövrerbart för USA.

Vilken livlig fantasi du har. Men om det nu är som du säger, hur förklarar du att USA för varje år som går blir mer och mer likt Europa: Mer europeisk välfärdsstat, mer europeisk sekularism, till och med mer europeisk fotboll (det är fler amerikaner som spelar riktig fotboll än amerikansk fotboll nuförtiden).

Om USA försöker dominera Europa så gör de ett riktigt dåligt jobb. Det mesta pekar snarare mot att det är Europa som dominerar USA.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback