Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-06, 19:02
  #13
Medlem
kyrkstockens avatar
Det är väl ingen skillnad på en såskopp från kina och croassanter för 50 spänn eller 50cl pepsi på biltema för 24kr?

Eller för den delen ge bort 90% i skatt och få en grön-röd (kristersson samma sak) politik. Svensken kommer aldrig att säga nej.
Citera
2024-04-07, 00:14
  #14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Tanken med att lägga tillverkningen var väl aldrig att vi konsumenter skulle få lägre priser utan att företagen skulle tjäna mer pengar? Sedan möjliggör lägre tillverkningskostnader båda två men det är ingen naturlag.
Citera
2024-04-07, 08:50
  #15
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Tanken med att lägga tillverkningen var väl aldrig att vi konsumenter skulle få lägre priser utan att företagen skulle tjäna mer pengar? Sedan möjliggör lägre tillverkningskostnader båda två men det är ingen naturlag.

Givetvis, men det var så det såldes till allmänheten.
Citera
2024-04-07, 09:07
  #16
Medlem
Pungsvings avatar
Allt från Kina är skräp.
Citera
2024-04-07, 10:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vad och var blir svårt att svara helt på, eftersom detta är ett tankesätt jag försöker ha genomgående vid alla nya inköp. Generellt försöker jag köpa produkter av bättre kvalité även om dom kostar lite mer, och dessa produkter är ofta bättre producerade. Ett exempel är mitt porslin som tillverkas i human arbetsmiljö i Portugal. Märket heter Mateus.

Okej! Jag tänkte ett tag att du kanske hade hittat någon affär/onlineshop som bara sålde sånt som var av bra kvalitet och tillverkat under bra förhållanden. Det är väldigt svårt att undvika att köpa saker som är tillverkade i Kina, om man nu vill undvika det.
Citera
2024-04-07, 10:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Allt från Kina är skräp.

Så kategorisk du är!
Jag har köpt ett våffeljärn i gjutjärn för att använda över eld som jag trodde var USA-tillverkat av ett företag från USA men vid lusläsning av texten på omslaget så står det att det är tillverkat i Kina. Trots detta är det av hög kvalitet.
Det är naturligtvis så att kineserna kan tillverka saker i högre kvalitet om du beställer det av dom och att du som beställare kontrollerar att produkten håller den kvalitet du vill sälja.

Men det mesta av deras produkter som riktas mot lågprisbutiker är vanligtvis inte av någon högre kvalitet.

Jag såg en dokumentär på TV för några år sedan och den visade hur man i en enorm fabrik tillverkade elektriskt uppvärmda saker som smörgåsjärn, strykjärn och liknande produkter.
Den fabriken hade 80% av världsmarknaden. 80%! Jag kan inte säga att 80% av dessa produkter är skräp.
Citera
2024-04-07, 12:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Okej! Jag tänkte ett tag att du kanske hade hittat någon affär/onlineshop som bara sålde sånt som var av bra kvalitet och tillverkat under bra förhållanden. Det är väldigt svårt att undvika att köpa saker som är tillverkade i Kina, om man nu vill undvika det.
Nej det kan vara riktigt krångligt faktiskt. När det kommer till inredning är Hemtex en favorit hos mig, dom är väldigt transparanta gällande hållbarheten. Bra produkter till helt rimligt pris. Mitt Mateusporslin var förvisso inte det billigaste, men även dom är öppna med sin produktion som sker i Portugal. Kläder brukar vara enklare, jag kan rekommendera denna sida: https://goodonyou.eco/. Dyrare hållbara märken brukar jag köpa second hand, ofta blir det faktiskt billigare än ett nytt plagg från valfri fast fashion-kedja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback