Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-07, 14:21
  #13
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Du tänker på dyslektiker men ok. Finns säkert någon pajsare som dig som kör denna men fungerar den? Nej så släpp din dröm om sol bad och nakna brudar

Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Jag har en portfölj med utdelningsaktie som jag satsar långsiktigt i. Gör justering 1-2 gånger om året normalt sett. Men i veckan sålde jag faktiskt 2st aktier, som hade gjort bra avkastning på 15% samt 20%. Tänkte eftersom det är långt till nästa utdelning för dessa 2 kan jag lika gärna säja dem i nuläget o förhoppningsvis kan jag köpa tillbaka dem billigare innan nästa utdelning...

O då tänkte jag vidare- om man sätter detta i system.. Alltså att jaga utdelningar. Hoppa in och ut i aktier i samband med att de har utdelning. Nu vet jag att aktier alltid sjunker i samband med utdelningar(eller på X dagen rättare sagt), men i regel återhämtar de sig rätt kvickt efteråt.
Nu menar jag inte att hoppa in i högsta direktavkastningarna bara för att få så hög utdelning som möjligt, utan det ska ändå vara stabila aktier så man inte riskerar att aktien störtdyker.
O medans man väntar på den ska återhämta sig, säljer man någon annan aktie som återhämtat sig, o letar en ny utdelningsaktie som snart har utdelning(ungefär såhär)

Finns det folk som kör denna typen av upplägg/strategi? I så fall, hur har det gått?
Både ja och nej, riktigt påläst och en gnutta tur är det som gäller! Utnyttja volatiliteten är det som funkar och att läsa marknaden, jag kan det inte och många med mig.
Men prova, allt som inte dödar härdar.
Citera
2024-04-07, 15:14
  #14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Förstår inte varför Sec skulle komma med handklovarna?
Berätta gärna mer.

De spekulerade på förhandsinformation. Olagligt även om den fanns tillgänglig.
Citera
2024-04-07, 15:27
  #15
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Både ja och nej, riktigt påläst och en gnutta tur är det som gäller! Utnyttja volatiliteten är det som funkar och att läsa marknaden, jag kan det inte och många med mig.
Men prova, allt som inte dödar härdar.
Precis, som jag skrev tidigare så får det ju inte vara vilken utdelningsaktie som helst. Utan det ska vara ett bolag med bra uppsida, som går med vinst. Och urvalet av utdelningsaktier är många, så det går säkert att hitta någon som har utdelning i närtid som gör bra ifrån sig (och därmed kommer återhämta sig).
Citera
2024-04-07, 16:06
  #16
Medlem
Black.Panthers avatar
Kan du inte bara köpa nya aktier med utdelningarna som kommer?

Det är ju ofta utdelningar mellan framförallt mars till maj. Då om du köper mycket av aktie A som har utdelning i mars så köper du sen gör den avkastning i aktie b som har avkastning i april och sen i aktie c dom har utdelning i maj.

Du blir inte rik på det men kan ju åtminstone kännas som man ökar sin avkastning något ( men som andra skriver, den Aktiern som snart har utdelning brukar även öka i värde tills x dagen och sen sjunka tillbaka till mer normala nivåer).
Citera
2024-04-07, 16:23
  #17
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De spekulerade på förhandsinformation. Olagligt även om den fanns tillgänglig.
Om informationen är offentlig borde den inte vara olaglig att använda .Är det en lag som bara finns i Usa.?Visa gärna svensk tidningsartikel som handlar om.detta brott.
Citera
2024-04-07, 16:30
  #18
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om informationen är offentlig borde den inte vara olaglig att använda .Är det en lag som bara finns i Usa.?Visa gärna svensk tidningsartikel som handlar om.detta brott.

Detta var nog +30 år sedan. Börsinformationen var ju lite senare offentlig än intern, så de hann placera sina ordrar innan stängning.
Citera
2024-04-11, 21:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Du tänker på dyslektiker men ok. Finns säkert någon pajsare som dig som kör denna men fungerar den? Nej så släpp din dröm om sol bad och nakna brudar

En dyslektiker har dyslexi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback